בכיר במשרד האוצר התוודה בסוף השבוע כי במשרד שרר עיוורון מוחלט ביממה הראשונה לגבי מה שהתרחש בעוטף עזה. לדבריו, גם אחרי שכבר החל להתברר שהיישובים נכבשו למשך שעות על ידי מחבלים ושפרצה מלחמה, באוצר התייחסו לאירוע כמו "עוד סבב".
אפשר אולי לסלוח על עוד מחדל ממשלתי ביממה הראשונה למלחמה, אולם, על מה שמתרחש מאז בשבוע האחרון אצל קברניטי הכלכלה הישראלית – משרדי האוצר, הכלכלה, הרווחה וועדת הכספים, כבר קשה למחול.
מי שאמורים לממן את המלחמה ולתת סיוע ממשלתי בעת חירום לעשרות אלפי משפחות שהותקפו בעוטף, באשקלון, בנתיבות, באופקים, באשדוד ובעצם ברחבי רוב הארץ – נכנסו להלם. במשך 8 ימים לא השכילו שם להכין תוכנית חירום הנדרשת בדחיפות לעת מלחמה, למימונה ולסיוע לאזרחים, אלה שנפגעו כמו גם עשרות האלפים שנמלטו מבתיהם לאזור בטוח יותר. וכאשר כבר הבינו את המשבר העמוק, במקום להכניס את היד לכיס ולהבין שהאנשים בטראומה, הם מתחילים לעשות חשבונות. האם תושבי אשקלון המופגזת ברציפות, שרחוקים קצת יותר מ־7 ק"מ מהרצועה, שונים מתושבי שדרות, שנמצאים בטווח הסיוע? האם תושבי אופקים, שחוו קרבות ביישוב, בני ערובה ונפילות טילים, לא אמורים לקבל סיוע רק כי הם רחוקים 25 ק"מ מהרצועה?
במלונות ברחבי הארץ נקלטו אלפים שהתפנו מאזורי הקרבות ונפילות הטילים. אל מלון כפר המכביה למשל הגיעו עשרות משפחות מהיישובים יכיני, נתיב העשרה, שדרות ואשקלון. מה אמורים לעשות היום מנהלי המלון? להפריד בין התושבים? להגיד לתושבי אשקלון שהם צריכים לעזוב ולחזור אל הטראומה ולהשאיר רק את תושבי שדרות? זה נראה למישהו באוצר הגיוני? זה לא הזמן לעשות חישובים קטנוניים, ועל משרד האוצר להרחיב את הקריטריונים שלו ולהפנים שאנחנו במלחמה.
ובקוצר הראות הזה וההפנמה של המצב נתקלים לאן שלא מביטים. רשות המסים האריכה את המועד למסירת דוחות ותשלומי מקדמות מס ב־10-3 ימים. טוב שלא האריכו רק ביממה. פשוט החלטה מקוממת, שהמנהל החדש כבר הבטיח לתקן, אבל גם ההחלטה המתקנת טרם התקבלה.
במשרד הרווחה לא הפנימו עד היום שעם הנפגעים העיקריים ממצב המלחמה נמנים הרבה נתמכי סעד ומשפחות עניות. כאילו אין זה מעניינם, בטח לא ברמה של דרישת תקציבים דחופה לשיפוץ קברי צדיקים על ידי מפלגתו של השר.
ובוועדת הכספים לא מצאו לנכון להפריע למנוחת הח"כים בפגרת החגים, שמסתיימת רשמית רק הבוקר. בקושי הם התכנסו לישיבת פגרה בחופשתם ביום חמישי כדי לאשר סעיף שולי לגמרי בימי חירום, של הבטחת ערבות מדינה לחברות התעופה.
מה בוער, בסך בכל פרצה מלחמה.