שבוע ויום לאחר השבת השחורה, "דפוס בארי" בקיבוץ בארי חזר לפעול. נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל, שהגיעו אתמול לקיבוץ, חנכו את פתיחתו המחודשת של בית הדפוס עם כ־40 עובדים ועם המנכ"ל בן סוכמן, דור שלישי למייסדי הקיבוץ ,שהיה נצור בממ"ד עם משפחתו במהלך המתקפה הברוטלית על הקיבוץ - וניצל. אמו של בן כנראה נחטפה לעזה. "רבים מאנשי הקיבוץ וחיילי צה"ל מסרו נפשם על אדמת בארי בשבוע האחרון. אנחנו נדאג שמותם לא היה לשווא. אנחנו כאן ונישאר כאן. המסר שלנו למדינה ולצבא הוא שנעשה את שלנו, ואתם תעשו את שלכם", אמר סוכמן.
לדבריו, "דפוס בארי הוא לא רק מפעל, הוא הלב הפועם של קהילת בארי. הקיבוץ ספג מהלומה אדירה, אבל נהפוך את השכול לסיפור תקומה שיהדהד לכל המדינה. זה צעד קטן בדרך קדימה ועוד נכונו לנו דמעות".
1 צפייה בגלריה
yk13632521
yk13632521
(הנשיא יצחק הרצוג ורעייתו מיכל עם מנכ"ל דפוס בארי בן סוכמן, אתמול)
עוד הוסיף סוכמן כי, "אנחנו מניעים את המפעל. התחלנו היום בקטן ובכל יום נגדל ,יהיו עוד עליות ומורדות, אבל אנחנו מתכוונים שהמפעל יהיה העוגן של האזור והקהילה. אנחנו נחזור להפעיל את המפעל הרבה לפני שהחברים יחזרו".
דפוס בארי, הוותיק בבתי הדפוס בישראל, הוא מקור הרווח העיקרי של הקיבוץ וזה שמנפק לאזרחי ישראל את רשיונות הנהיגה שלהם, פנקסי השקים, כרטיסי האשראי וחיובים כמו חשבונות חשמל ועוד. המפעל מעסיק 400 עובדים, מהם 150 חברי קיבוץ.
לצורך פתיחת המפעל נדרש מאמץ אדיר, בסיוע משרד רוה"מ והצבא כדי להכניס עובדים לאזור העוטף, שמוגדר כעת כשטח צבאי סגור. לאחר מאמצים הצבא התנה את הכניסה בכך שהעובדים יגיעו ברכב משוריין; הדבר התאפשר הודות לסיוע של בנק מזרחי, שהעמיד לדפוס רכב משוריין להעברת כספים שמשמש אותו. בראיון מיד לאחר הטבח בשבת האחרונה אמר סוכמן: "רוחנו לא לא נשברה". הטקס אתמול היה בעיקר סימבולי, להוכיח כי יש המשכיות ושהאויב לא הצליח להכחיד את המקום. עדיין לא ברור באיזה היקף יוכל המפעל לעבוד. לקוחות בארי, כדוגמת חברת כרטיסי האשראי מקס, אמרו כי בינתיים ייעזרו במפעל גיבוי חיצוני, עד שהמפעל יחזור להנפיק את הכרטיסים. גם מבנק הפועלים, שבארי מנפיק לו ולבנקים נוספים פנקסי שקים, נמסר כי בינתיים ייעזרו בגיבוי חיצוני.
פיצוי למפעלים
למעט בארי, המפעלים בקיבוצי עוטף עזה סגורים. אם המצב יימשך תקופה ארוכה מדובר במכה כלכלית קשה, המדינה תצטרך לפצות את המפעלים שהודממו ואת העובדים שזאת פרנסתם.
הצבא הכריז על העוטף כעל שטח צבאי סגור ולא ניתן להכניס משאיות עם חומרי גלם, להוציא סחורה או להביא עובדים.
בין המפעלים גם "כפרית", מפעל הפלסטיקה של קיבוץ כפר עזה, 160 עובדים; "נירלט", יצרנית הצבעים בניר עם, 200 עובדים; "פולירון", מפעל המזרנים בזיקים, 100 עובדים, ודפוס בארי.
את מנכ"ל פולירון, קובי פודה חבר קיבוץ זיקים, אני מוצאת במשרדו במפעל השומם. פודה הוא אחד מגיבורי כיתות הכוננות, שהצליח לחסל מחבלים כבר בתחילת האירוע ולעצור עם חבריו את פלישתם לזיקים.
פודה: "המפעל מושבת כי הצבא אוסר להכניס עובדים ומשאיות, השטח עדיין ברמת כוננות גבוהה. אני מגיע למפעל לבדוק שהמערכות תקינות ליום שנפעיל. אנחנו לא רק מייצרים מזרנים, אנחנו גם מפרנסים 100 עובדים. ככל שזה יתארך מישהו יצטרך לתת פתרון לפרנסה שלהם".
אלטרנטיבות לייצור
גם מפעל נירלט סגור. עומרי לוטן, מנכ"ל המפעל, אמר ל"ממון": "המפעל סגור. לא ניתן להיכנס אליו, ניר עוז זה קיבוץ שחטף חזק. אני כעת במפעל נוסף שלנו בנתניה. אנחנו מעסיקים 200 עובדים במפעל בדרום מיישובי הסביבה. אם המצב יתארך נבדוק מה המשמעות לגבי שכר העובדים. בינתיים יש מלאים, אבל מחפשים פתרונות אלטרנטיביים, אם לייצר אצל אחרים, אם לייבא. בינתיים כולם נרתמים ומציעים לנו לייצר אצלם".
חוזרים לעבוד
אתמול בבוקר ביקרו גם מנכ"ל משרד הכלכלה אמנון מרחב ונשיא התאחדות התעשיינים רון תומר במפעלים באזורי התעשייה אשקלון ובשדרות, ביניהם רב בריח, שטראוס־אסם ומחלבת טרה בנתיבות. רון תומר אמר, "אחרי שבוע שהמפעלים היו סגורים, מפעלי החטיפים של שטראוס ויצרני הפתיתים, 'מנה חמה' ובמבה של אסם בשדרות עובדים. גם מחלבת טרה בנתיבות, ש־80% מהקווים שלה מייצרים כעת חלב ניגר מפוקח ומוצרים מפוקחים".
תומר הוסיף כי, "דאגנו שפארקי התעשייה שדרות ושער הנגב יקבלו אבטחה שוטפת של הצבא במטרה לתת ביטחון לעובדים, בסיוע סגן הרמטכ"ל אמיר ברעם. גם בצפון אנחנו עובדים על אבטחה לאזורי תעשייה".
"רבים מאנשי הקיבוץ וחיילי צה"ל מסרו נפשם על אדמת בארי בשבוע האחרון. אנחנו נדאג שמותם לא היה לשווא. אנחנו כאן ונישאר כאן. המסר שלנו למדינה ולצבא הוא שנעשה את שלנו, ואתם תעשו את שלכם"