הפתעה של ממש במדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר. המדד ירד בעשירית האחוז, בניגוד לתחזיות כי יעלה לפחות ב־0.3%, ובכך ירדה האינפלציה השנתית לשיעור של 3.8%. מחירי הדירות ירדו ב־0.4%, אבל שכר הדירה המשיך לעלות בחצי אחוז.
ירידת המדד, פריצת המלחמה ואי־העלאת הריבית בארה"ב ובאירופה בשבועות האחרונים, הסיבות הללו מעלות באופן ברור את ההערכות במשק שבנק ישראל לא יעלה עוד את הריבית במשק ביום שני בשבוע הבא, ויש מי שחושב שזה הזמן אפילו להוריד את הריבית הבסיסית במשק, שעומדת על 4.75% והפריים על 6.25%.
ירידת המדד בספטמבר מסמנת, ככל הנראה, תחילה של האטה בצריכה ובפעילות המשק בתקופת החגים ועוד לפני המלחמה. בין השאר ירדו בחודש חגי תשרי אפילו מחירי המזון, מאוד במפתיע, בחצי אחוז. בשיעור זה ירדו גם מחירי התרבות והבידור. ירידה של אחוז וחצי רשם מדד התחבורה. לעומת זאת עלו מחירי הירקות והפירות הטריים ב־4.3% .
בינתיים התברר אמש כי מחיר החשמל, שנטען תחילה כי יהיה צורך להעלותם כבר בקרוב – לא יעלו. אין בכוונת רשות החשמל להעלות לפי שעה את המחיר בהיות המשק בשעת חירום, ולכן ייעשה שימוש מיוחד בכמיליארד שקל מהרזרבות שנועדו למטרה זו.
ההערכות במשק כעת הן שתחילת ההאטה במשק, יחד עם המלחמה, שכנראה לא תהיה קצרה, לצד תחזית להאטה משמעותית בצריכה שתביא לירידת מחירים – ירגיעו לתקופה הקרובה את האינפלציה.
כמו לפני שנה
מחירי הדירות ממשיכים לרדת – וחזרו לרמת המחירים של לפני שנה: על פי מדד מחירי הדיור של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), שמתפרסם עם מדד המחירים לצרכן אך אינו חלק ממנו, בחודשים יולי־אוגוסט 2023 ירדו מחירי הדירות בשיעור של 0.4% לעומת החודשיים שקדמו להם (יוני־יולי). במדד הקודם נרשמה ירידה של 0.1%.
ירידות המחירים בתקופה זו נצפו בעיקר במחוזות מרכז ודרום (1.5%) ובמחוז צפון (1.1%). במחוזות תל־אביב, ירושלים וחיפה עלו מחירי הדירות בשיעור של 0.6%, 03% ו־0.2% בהתאמה. מדד מחירי הדירות החדשות ירד ב־0.6% לעומת החודשיים הקודמים.
מכלל העסקאות של דירות חדשות, שיעור העסקאות במסגרת תמיכה ממשלתית עלה מ־28% בתקופה הקודמת ל־33.3% בתקופה הנוכחית. בלמ"ס מציינים כי קיים קשר שלילי בין שיעור העסקאות בתמיכה ממשלתית ובין מדד מחירי דירות חדשות, כך שמדד מחירי הדירות החדשות בניכוי עסקאות בתמיכה ממשלתית ירד ב־0.8%.
בחישוב שנתי עולה כי נמשכה הבלימה בעליות המחירים, ומדד מחירי הדיור ב־12 החודשים האחרונים עלה ב־0.8%. בכל המחוזות למעט מחוז מרכז נרשמו עליות מחירים שנתיים: חיפה (4.2%), צפון (3.7%), ירושלים (1.2%), דרום (0.9%), תל־אביב (0.8%), ומרכז (1.6%-). מדד מחירי הדירות החדשות השנתי ירד ב־2.1%.
אשר למחירי השכירות, בחודש אוגוסט הם המשיכו לעלות, אם כי בצורה מתונה יותר. בשכר הדירה עבור מחדשי חוזה נרשמה עלייה של 3.5%. עבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 7.6%.