את השף יחי זינו, מבעלי מסעדת "פסקדו" האשדודית, אחת ממסעדות הדגים הטובות בארץ, תפסתי אתמול רגע אחרי שהתאושש מאחת האזעקות. "אני לא זוכר אף מלחמה ואף סבב, שבהם היו כל כל־כך הרבה נפילות באשדוד, כמו עכשיו", הוא אומר. מאז המתקפה הרצחנית של חמאס, זינו שכבר זכה לכינוי "מכשף של דגים" ושותפו ערן זנו לא פתחו את המסעדה, שפועלת כבר 14 שנה וזכתה בשנה שעברה בתואר "המסעדה הכשרה הטובה ביותר במזרח התיכון", בטקס שנערך באבו־דאבי. "את כל האוכל שכבר היה במסעדה בישלנו עבור החיילים, אז לא נאלצנו לזרוק", מספר זינו. "כל המסעדות בעיר אשדוד התאחדו, ואנחנו מכינים אוכל לחיילים. 'פסקדו' מוציאה אלף מנות חמות מדי יום. כל יום משהו אחר: כריכים, מנות של דג מבושל. אפילו עשינו ארוחת שישי ל־800 חיילים וגם הכנו חמין לשבת".
4 צפייה בגלריה
yk13633854
yk13633854
(הכל סגור. שוק הפשפשים ביפו, אתמול | צילום: שאול גולן)
זנו עדיין מתקשה לחשוב על המצוקות והבעיות הכלכליות. "העסק שלנו בהחלט נפגע, ואני לא חושב שאנשים יחזרו לאכול כל כך מהר במסעדות, בגלל העצב הלאומי. אבל יש אנשים שהעסקים שלהם במצב יותר גרוע משלנו. נתמודד עם זה בהמשך, אני עוד לא שם. קשה לי גם לבוא כרגע בדרישות למדינה. קודם שנסיים את המערכה בעזה כמו שצריך".
גם השף הירושלמי אבי לוי, זוכה העונה השנייה של ריאליטי הבישולים "מאסטר שף", לא פתח מאז המתקפה הרצחנית על ישראל, את שתי המסעדות שלו – "המוציא" שעוד מעט תחגוג בר מצווה וידועה באוכל הצפון אפריקאי שלה ו"מצלה" בת השנתיים המציעה אוכל רחוב ירושלמי. "אין למי לפתוח", הוא מכריז. "יש אווירה קשה, זאת לא אווירה ללכת למסעדה. בתור שף, מסעדן ובעל עסק — אני לא רואה את עצמי מגיע באופן שגרתי לעבודה וחי את השגרה, כשיש כזה אסון נורא, שמדינת ישראל לא חוותה מעולם. כמו כן יש מחסור בכוח אדם. חלק מהעובדים שלנו הם ערבים והם לא יכולים להגיע לעבוד, כי יש סגר כללי".
4 צפייה בגלריה
yk13633886
yk13633886
המסעדן דניאל פרץ מגוייס

"קשה לחיות על משלוחים"

כמו שפים ושפיות רבות ברחבי ישראל, גם לוי תורם למאמץ ההזנה המלחמתי. "אני בא כל יום למסעדה כדי לבשל אוכל לחיילים ושולח אותו לבסיסים בדרום. כל יום לבסיס אחר. אני עושה להם אוכל מגוון, טוב מאוד — עופות, בשרים ותוספות מעניינות. אני גם עוזר למשפחות שעקרו מהעוטף".
כמו זינו ושפים אחרים שאיתם דיברנו, גם לוי מתעקש לא לחשוב היום על התעוקות הכלכליות ומסרב להעמיד כרגע רשימת דרישות. "קשה לי לדבר באופן אישי על המצב הכלכלי. יש בתוכנו כל כך הרבה הרוגים ופצועים ואפילו לא קברנו את כל המתים. הייתי בהלוויה של אחת המלצריות שלי – אורטל בובטס ז"ל, שנהרגה במסיבה ברעים". יחד עם זאת, לוי מוסיף "יש כאן שואה כלכלית, וכל הארץ נפגעת פגיעה רוחבית. אני לא מכיר הרבה עסקים שפתוחים כרגע. ואלה שפתוחים מסתמכים על משלוחים".
4 צפייה בגלריה
yk13633887
yk13633887
השף יחי זינו מבשל לחיילים
למה אתה לא עושה עכשיו משלוחים?
"כי אי־אפשר לקיים מסעדה על משלוחים בלבד. אני מצפה שהמדינה תמצא פתרון ותשאיר את העסקים בחיים, גם בנושא פיצויים, דחיית תשלומים ועצירת הגלגל – שלא נצטרך לשלם עכשיו שכירויות וארנונות. המדינה כמובן צריכה לחשוב איך לפצות את העסקים".
4 צפייה בגלריה
yk13633772
yk13633772
השף אבי לוי | צילום: אלכס קולומויסקי
גם למסעדן אלי פישר, שפתח לפני שבעה חודשים בלבד ברוחב דיזינגוף התל־אביבי את "קפה מרטיני" – מסעדה איטלקית איכותית, חשוב להבהיר שזה לא הזמן להתעסק בכספים. "נכון, העסק שלי חדש, אבל אני עוד לא שם. זה לא הזמן לחשוב על המצב הכספי. אנחנו מעדיפים לעזור ולתרום לאחרים כמה שיותר", אומר פישר, שסגר מיד את דלתות "קפה מרטיני". "אנחנו שולחים לחיילים פיצות, פסטות וסלטים. נדבר אחרי המלחמה על הסוגיות הכלכליות. המדינה צריכה לעזור כמה שיותר, למשל עם ביטוח לאומי ומשכורות, גם אם לא פתחנו. בינתיים בעיריית תל־אביב מבטיחים שלא נשלם על היתר של סגירת חורף. אבל אלה שאלות לא רלוונטיות כעת, תוך כדי מלחמה. חשוב לי לציין זאת".
ואילו דניאל פרץ, בעלי מסעדת "כרמים", שלה יש שלושה סניפים: במושב סגולה, ברחובות ובבאר־שבע, מצא את עצמו מיד עם פרוץ חרבות ברזל עולה על מדים "אני חי"רניק במילואים בצפון", מדווח פרץ מהשטח. "איך מצב העסקים? המצב בטטה. אנחנו תקועים עם הרבה סחורה, שאת רובה הוצאנו כתרומה לחיילים בדרום. יש לי שלוש מסעדות בקו האש, ובכל פעם שהן מצליחות להרים את הראש, אחרי מבצע כזה או אחר, שוב אנחנו מוצאים את עצמנו סוגרים את הדלתות. זאת פגיעה קשה בתזרים, ויהיה לנו קשה להתאושש מפגיעה שכזאת שוב".
יש צפי לפתיחה מחודשת של "כרמים"?
"אנחנו רוצים לפתוח, כדי לתת לתושבי הדרום אי של שפיות, אבל זאת התלבטות גדולה, כי לאנשים אין באמת מצב רוח לצאת למסעדה".

לא לחכות עם הפיצוי

אמנם המסעדנים שעימם דיברנו סבורים שבזמן שהתותחים רועמים, השפים שותקים ולא מקטרים, אבל בשבת האחרונה הכריז איגוד המסעדות הישראלי, כי אנשיו יחדלו לשלם מסים החל מ־15 באוקטובר. "זה איננו מרד חלילה, אלא כורח המציאות העגומה", הודיע מנכ"ל איגוד המסעדות הישראלי, שי ברמן.
בפנייה דחופה ששיגר ברמן לממלאת מקום מנכ"לית הביטוח הלאומי מנכ"לית הביטוח הלאומי, ירונה שלום — הוא כותב: "מאז שבת 7 באוקטובר תעשיית המסעדות בישראל מושבתת כמעט לחלוטין. למעשה, מסעדני ישראל, בגדלות נפש מעוררת הערצה, פתחו את מטבחיהם בהתנדבות מלאה לטובת בישול לחיילינו בחזית ולמפוני העורף". האיגוד גם תובע משלום לשקול דחייה גורפת של התשלומים לתקופה של לפחות שלושה חודשים, ללא ביורוקרטיה מיותרת. "אי־תשלום המסים והדחייה הגורפת הם צעד מתבקש", אומר פרץ. "אני מצפה שהמדינה תפצה על ימי עבודה ואובדן רווחים. המדינה צריכה לקחת אחריות עכשיו, ולא רק שיעבור הזעם. שייתנו פיצוי חלקי, כדי שנוכל לשלם לספקים ולעובדים".
דניאל פרץ, מסעדות כרמים: "אני חי"רניק במילואים בצפון, איך מצב העסקים? המצב בטטה. יש לי שלוש מסעדות בקו האש, ובכל פעם שהן מצליחות להרים את הראש, אחרי מבצע כזה או אחר, שוב אנחנו סוגרים דלתות"