100 אלף בעלי עסקים קטנים ועצמאים נקלעו לקשיים בשל המלחמה שהיום נכנסת ליומה ה־11, ועדיין לא ברור מה יהיה היקפה ומתי תסתיים. בארגוני העצמאים ובהתאחדות המלאכה והתעשייה הזעירה חוששים שאלפי עסקים יקרסו ולא יוכלו להתאושש אם המדינה לא תתגייס בהקדם לסייע לעסקים ומבקשים שהממשלה תבים שהמשק במצב חירום ותכניס את היד לכיס. יוסי לוי, יו״ר פורום העסקים הקטנים והבינוניים, ערך סקר בין כ-1500 בעלי עסקים קטנים ועצמאיים וממנו עולה כי 78 אחוז מהם נמצאים בקשיים תזרימיים. לדבריו "בעוד מספר ימים חלק גדול מהעסקים יקרוס לחלוטין ואת ההריסות האלה יהיה קשה מאוד לשקם אם לא יתחילו באופן מיידי להביא פתרונות ממשלתיים רצינים ולא פופוליסטיים".
בארגוני העצמאים, בראשות עו"ד רועי כהן, ובהתאחדות המלאכה והתעשייה, בראשות יוסי אלקובי, כבר התוו תוכנית ראשונית ובה הם דורשים:
הרשאה למעסיקים להוציא עובדים לחופשה תוך ניכוי מימי החופשה בשל סגירת עסקים; ביטול הגבלת חשבון בגין שיק שחזר בשל נסיבות שעת החירום; הקפאת תשלומי ארנונה ופריסתם לאחר תום המלחמה ללא ריבית; תשלום מקדמות מהביטוח הלאומי לעובדים עצמאים שגויסו בצו 8.
העצמאים דורשים גם לקבל מקדמות של תשלומי נזק עקיף וישיר לעסקים מהקרן לפיצויים, הארכת כל היתר ורישיון רגולטורי באופן אוטומטי בשלושה חודשים, והקדמת תשלומים לספקים של הרשויות המקומיות.
אלפי עובדים התבקשו לא להגיע לעבודה עקב היעדר מרחב בטוח. לכן, נדרש שיפוי למעסיקים מהמדינה. עוד דורשים העצמאים מסלולי הלוואות בערבות מדינה לעסקים בסיכון ושיפור תנאי נטילת הלוואות בערבות מדינה.

זמן הרגולציה

כלכלנים סבורים שעל הרגולטורים לפעול כרגע במספר ערוצים:
על המפקח על הבנקים לתת הנחיה לעצירת הגבלת חשבונות, עצירה של הורדת מסגרות, עצירת הלוואות ומשכנתאות ומתן תקופת גרייס, לבקשת בעלי עסקים, ללא עלות ל־60 יום.
להוציא הנחיה לאפשר משיכת כספי קרנות השתלמות ופנסיה או לקיחת הלוואות תוך מספר ימים ללא בירוקרטיה על חשבון הקופות. כרגע חלק מחברות הביטוח הורידו את האפשרויות לתת הלוואות לבעלי קופות או שהורידו את סף האחוזים מסך הקרן של ההלוואות.
על החשב הכללי לדאוג להזרמת כספי קרנות בערבות מדינה בתהליך מזורז לעסקים שקיימת אצלם ירידה בהכנסות או שסגורים בשלב זה ושאינם עסק חיוני.
מהביטוח הלאומי תובעים העצמאים לקבוע מנגנון תשלומי חל"ת באמצעות המעסיקים.