עשרה ימים לאחר פתיחת המלחמה נערך אתמול הדיון הנרחב הראשון של ועדת הכספים בנוגע לפיצויים לאזרחים ולהיקף התמיכה במשק. תומר גלאם, ראש עיריית אשקלון, שעדיין לא נכללת בתוכנית המענקים קרא לשר: "תפנו כבר את מי שבלי מיגון. איזה תשובות יש לך לאותם אנשים, שחוץ מלהתפלל שלא ייפגעו - אין להם כלום?" גלאם המשיך: "הוציאו הודעה שאשקלון קיבלה 100 מיליון שקל, עוד לא קיבלה. שבע שנים אני צועק ובכל פעם מקוששים עוד החלטת ממשלה. תכניסו את אשקלון לעוטף, היא חלק מהעוטף לצערי. אני צריך להמתין לוועדה כדי שיעברו כמה מיליוני שקלים. העסקים סגורים, אשקלון עיר רפאים, מדובר בהפסדים של מאות מיליוני שקלים".
1 צפייה בגלריה
yk13634244
yk13634244
(תומר גלאם בוועדה, אתמול | נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
גלאם השתתף בדיון גם בוועדת הפנים והסביבה ואמר: "אני צועק כבר שבע שנים ולא סיפקו את הסחורה. אחרי שהכל ייגמר נבוא חשבון עם מי שצריך. העיר אשקלון היא המטווחת ביותר, יש לנו הרוגים, פצועים ואלפי נפגעי חרדה".
בהמשך פנה וצעק על מנכ"ל משרד האוצר, שלומי הייזלר: "תצא לשטח ותראה, אני במלחמה ומה שאתם נותנים זה כסף מהחלטות ממשלה בעבר. ביום שני שר האוצר הודיע לי שמעבירים חמישה מיליון שקלים ורק בחמישי עבר הכסף. מה זו הבירוקרטיה הזו?!"

"תעבירו כבר כסף"

בתגובה לטענות אמר סמוטריץ': "קיבלנו החלטה על מענק מיידי של 80 מיליון שקל למי שפונה. הפינוי אינו בעיה כלכלית, יש כסף לפינוי. כשמחליטים לפנות או לא, זו לא החלטה של כסף. נתנו גם מענקים ראשוניים לעיריות מתוך הבנה של הצורך".
סמוטריץ' הוסיף: "הסיוע המיידי שנתנו בדרום פועל - מבחינה תזרימית דחייה של תשלומי מע"מ, של ביטוח לאומי, של תשלומי ביטוח. אנחנו עובדים על דחיית כל המועדים, אין אף אדם שיסתבך עם ביטוח לאומי, מע"מ או משהו אחר כי הוא בצו 8 או מפונה".
אלון דוידי, ראש עיריית שדרות, תקף גם הוא בוועדת הפנים: "כדי שנתפקד אנחנו צריכים כסף, תעבירו כסף. אני מקים כיתות כוננות היום, אני לא יכול לחכות לצבא".
ח"כ לשעבר, נירה שפק תושבת כפר עזה, אמרה בוועדה: "בנושא הלינה יש עומס. יש חדרים שנמצאים שני זוגות יחד בחדר, זה אומר שאי־אפשר להתאבל ולבכות בלילה. אני מבקשת להכשיר קרקע ולהביא קרווילות. אני מבקשת לבחון אפשרות של יבילים. חייבים לפתוח פה גני ילדים, ויש להקים בכל מרכז כזה אוהל של 24/7 שיהיו בו נציגי כל המשרדים. יש לנו לקבור 60 חברים מכפר עזה, עד עכשיו קברנו חמישה. יש בעיית ציוד, יש בעיית זיהוי. יש אנשים בלי משכורות, האנשים שהיו צריכים להכין את המשכורות מתו. תכניסו כסף לאנשים. אנחנו לא בוכים, נמשיך להגן על עצמנו, אבל תתחילו לטפל בנו".

להוריד ריבית

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני קרא לנגיד בנק ישראל להוריד את הריבית: "נגיד בנק ישראל הכין תוכנית שאני לא מרוצה ממנה. אני מבקש שהבנקים יוותרו גם על תשלומי הריבית. המציאות השתנתה, אני פונה לנגיד פשוט להוריד את הריבית".
רון תומר, יו"ר התאחדות התעשיינים, אמר בוועדה: "צריך לתת פתרונות רוחביים. העורף נפגע קשה".