3 צפייה בגלריה
yk13634612
yk13634612
(דורית קרייזר)

איך מרגיעים את הילדים?

מדריכת ההורים, דורית קרייזר, מסבירה מה עונים לשאלות הילדים והאם לראות חדשות בטלוויזיה לידם
מאז השבת השחורה של 7 באוקטובר מציאות חיינו היא בלתי נתפסת ובלתי ניתנת לעיכול בכל קנה מידה. ואם לנו קשה עד כדי חנק ואיבוד נקודות המשען של הנפש, מה יגידו הילדים שלנו, שמגיבים לאירועים באופן הרבה יותר חשוף מאיתנו, ושאנטנות הקליטה שלהם את מה שקורה סביבם הרבה יותר רגישות?
גלי פחד וחרדה מציפים את הילדים ובני הנוער כאשר הם שומעים את העדויות או גוללים את הפיד, צופים בטלוויזיה או קוראים את הדיווחים, ואין להם מנגנוני ויסות וסינון כמו שלנו שיסייעו להם לעבד ולאבד את המידע.
מדריכת ההורים דורית קרייזר נותנת להורים עצות חשובות:
  • לנרמל את הפחד בקרב הילדים. מותר להם לפחד כשמתרחש אירוע בסדר גודל כזה, ולהסביר שגם להורים יש חששות משלהם. כשמנרמלים את הפחד, הדבר עשוי לסייע בהמשך ההתמודדות והעיבוד שלה.
  • להסביר לילדים שהם לא לבד. לומר להם ולהראות שיש מי ששומר עליהם ויכול לסייע להם בהתגברות על הפחד: יש להם משפחה שתומכת בהם, מורים וגננות, חדר ממ"ד וגם צבא ומשטרה שמתמודדים עם האתגר הנורא.
  • להסביר להם שהתקופה הנוכחית היא זמנית. היא אמנם מאוד קשה כרגע אבל היא תיגמר. לילדים קשה לפתח תפיסת זמן כשל מבוגרים וצריך לסייע להם בכך.
  • לאפשר יותר. מותר לאפשר כיום דברים שביומיום הם אסורים, אבל להימנע ממצב שההרגלים האלה יתקבעו. מותר לא ללכת לגן אם הגן פתוח, אבל להבהיר שעם חזרת השגרה הילד יחזור ללכת לגן. מותר ללכת לישון עם ההורים, אבל חשוב שההורים יבהירו כבר עכשיו שעם החזרה לשגרה הילד יחזור למיטה שלו.
  • אם הטלוויזיה פתוחה אין טעם לגרש את הילדים מהצפייה בה. להפך, זה רק יעורר חרדה. רצוי במקום זה לתווך לילדים את הצפייה בצורה מושכלת וזהירה ולשים לב במה הם צופים, כמובן ביחד איתכם, ובמקרים של מראות קשים לעבור לערוץ אחר.
ומה עם הגוף?
כידוע, כאשר מתח אצור בתוך הגוף, אחת הדרכים הטובות ביותר לשחרר אותו היא באמצעות תנועה ותזוזה:
  • בצעו עם הילדים פעילות גופנית בתוך הבית ובקרבתו
  • רקדו ביחד – זה מצחיק ועוזר לפרוק מתח
  • צאו להליכות משותפות
  • יש לכם חיית מחמד? מצוין. צאו לטייל עם הכלב כמה שיותר, לטפו את החתול – זה מרגיע!
  • התאמנו בספורט אירובי בבית
  • שירו. כן, שירו! כאשר אנחנו מודאגים ומתוחים, הסטרס נאגר בתוך הגוף והדבר גורם לקול שלנו להיעלם ולהיאלם. ולכן אחת הדרכים להחזיר לנו את תחושת המסוגלות והביטחון היא פשוט לשיר.
  • חזרו למשחקי הרחוב של פעם – קפצו בגומי, שחקו משחקי כדור בקרבת הבית – ואם אינכם מכירים אותם בקשו מההורים ללמד אתכם.
  • נקו את הבית – כן, גם זה סוג של פעילות גופנית והזדמנות להזיז את עצמנו, וגם נרוויח בית נקי.
3 צפייה בגלריה
yk13634613
yk13634613
צילום: יוסי סליס

מה מבשלים?

איילת הירשמן עם מתכון שהילדים יאהבו: סלמון וחומוס בסיר אחד

המרכיבים (6 מנות)
8-6 פילטים של סלמון במשקל כ־150 גרם כל אחד
כפית מלח, 1 כפית פלפל לבן
כ־4 כפות פפריקה מתוקה
2 בצלים, קלופים ופרוסים
חבילה (כ־300 גרם) חומוס מבושל מראש ומוקפא
לימון חצוי
1/3 כוס שמן זית או תירס או קנולה
4 שיני שום, קלופות ופרוסות
1-1/2 כוס כוסברה קצוצה דק
3 כוסות מים (אולי תצטרכו יותר)
אפשרות: 2-1 פלפלים חריפים, חצויים לאורך ונקיים מגרעינים ומהחלקים הלבנים
אפשרות להגשה: עוד כוסברה טרייה, קצוצה
ההכנה
1. מתבלים את נתחי הסלמון בחצי מכמות המלח, הפלפל והפפריקה, וסוחטים עליהם מעט מיץ לימון.
2. בסיר רחב או במחבת בעלת שוליים גבוהים, שיכולים להכיל את כל נתחי הדג בשכבה אחת, מטגנים את נתחי הדג כ־2 דקות מכל צד, עד הזהבה, ומוציאים (בזהירות, כדאי במלקחיים, הם מתפרקים די בקלות) לצלחת נפרדת. מוסיפים את הבצל ומטגנים מעל להבה בינונית גבוהה כמה דקות, עד שהוא שקוף, מוסיפים את החומוס ומטגנים תוך כדי ערבוב כחצי דקה מעל להבה בינונית גבוהה. מוסיפים את השום, שאר הפפריקה, המלח והפלפל, אם רוצים גם את הצ'ילי, מערבבים, סוחטים פנימה עוד מיץ לימון, מערבבים ומבשלים כדקה. מוסיפים את הכוסברה והמים ומביאים לרתיחה, מנמיכים את הלהבה, מכסים את הסיר ומבשלים 10 דקות.
3. מסדרים בתוך הרוטב, בשכבה אחת, את נתחי הדג, מכסים ומבשלים כ־10 דקות על להבה נמוכה. מכסים את הסיר ומשהים בסיר סגור 10 דקות. זורים כוסברה קצוצה. אם רוצים, מוסיפים בהגשה עוד לימון. מגישים חם.

3 צפייה בגלריה
yk13635239
yk13635239
הצלת כלבים ביישובי העוטף | צילום: עמותת sos חיות
עשרות מתנדבי עמותת SOS חיות יצאו לשטח בימי הלחימה הקשים ליישובי הדרום, הנמצאים תחת אש וחילצו כ־150 כלבים. רק ביום שני נקלטו על ידי העמותה 14 גורים מהסגר בדרום. בעלי החיים הגיעו מהסגרים של שדרות, אשקלון, באר־שבע ויישובים נוספים בעוטף. בנוסף הגיעו המתנדבים עם רכביהם האישיים על מנת לחלק מזון לבעלי החיים שננטשו בשטח.
דפנה דעואל, דוברת SOS חיות, סיפרה על קליטת הכלבים מהדרום בשבוע האחרון: "המאמצים כבירים ואנחנו מקווים שנמצא בתים לכולם. בשבת הקרובה יהיה שוב יום אימוץ בהרצליה, בין 10:00 בבוקר ל־14:00 בצהריים (בוויז: sos חיות הרצליה), ויהיה ניתן לאמץ שם את הכלבים שקלטנו בשבוע האחרון. כל כלב שמאמצים מהעמותה, מפנה מקום לכלבים חדשים שיוכלו להיקלט. אנחנו וכל המתנדבים מרכזים את המאמץ בזה, ומאוד מתרגשים מכל האנשים שרוצים לבוא לעזור ולעשות משהו למען הכלבים האלה. הצלחנו גם לגייס תרומה של מזון, העברנו למאכילי חתולים וכאלה שמטפלים בכלבים בדרום. יש להם הרבה יותר עבודה כי אין שם אנשים, וגם כי כל המקום שומם ובעלי החיים עדיין שם. יש מאות שרוצים להתנדב, וגייסנו הרבה מאוד אומנות. יש אנשים שעושים שינועים, שעוזרים לנו לקלוט כלבים. יש מתנדבים קבועים שלנו שממשיכים לעזור, ההתגייסות מדהימה".
בר זגה