באוצר עדיין לא גיבשו סופית תוכנית מענקים לפגיעה בעסקים, שצפויה להיות דומה לזו שניתנה בזמן הקורונה, ובינתיים, ביום ה־11 ללחימה, בעלי העסקים הקטנים כבר סופגים פגיעה כלכלית קשה. החנויות ברובן סגורות. קונים כמעט ולא באים, לצד עובדים שמגויסים למילואים.
לפי נתוני שב"א, בשבוע שעבר היקף ההוצאות של הישראלים בכרטיסי אשראי הגיע לסכום של למעלה מ־6.457 מיליארד שקל לעומת סכום של למעלה מ־9.096 מיליארד שקל בשבוע ממוצע מתחילת השנה. מדובר בירידה חדה של כ־29%.
בין הענפים שנפגעו ניתן למצוא את ההלבשה וההנעלה עם ירידה של 75% בהוצאות, חנויות הריהוט וכלי הבית עם ירידה של 69%, ענף חנויות הפרחים והמשתלות עם ירידה של 61%, ומסעדות, בתי קפה ומזון מהיר עם ירידה של 55% בהוצאות.
באוצר עדיין לא גיבשו סופית את התוכנית הכלכלית לסיוע לעסקים ואמורים בתוך יממה או שתיים להודיע על כך. מתווה הפיצויים נבנה בשיתוף עם המגזר העסקי והתעשיינים, אולם גם באמצע השבוע השני למלחמה עדיין לא ברור מה יהיו שיעורי הסיוע ולמי הוא יינתן.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והנהלת משרד האוצר נפגשו במשך כשעתיים אתמול עם נציגי המגזר העסקי והארגונים העיקריים השונים במשק ודנו במתווה הפיצויים המתגבש. מהדיונים עולה כי האוצר מנסה לחסוך בכספי התקציב ומבקשים להסתפק בו בתשלום פיצוי רק לחברות ותעשיות שהמחזור שלהן מגיע בשנה ל־180 מיליון שקל, בעוד שהתעשיינים דרשו שהפיצוי יהיה ללא הגבלה. במהלך הדיון נראה ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' תומך בגישה הזאת בניגוד לבכירי האוצר.
כמו כן עדיין לא ברור מה נדרש להיות שיעור הנזק שייגרם לבית עסק כדי שבעליו יהיה זכאי לתשלום פיצוי על הפסד במחסור ובהכנסות. באוצר תומכים בשיעור הפחות מיטיב עם העסקים - 40%, בעוד שהעצמאים דורשים פיצוי מירידה במחזור בשיעור של 25%.
התנגדות להפעלת תשלומי חל"ת למי שיצאו לחופשות ממקום העבודה בשל המלחמה, השמיעו נציגי אגף התקציבים ונשיא המגזר העסקי, דובי אמיתי. כל שאר המשתתפים תמכו בתשלומי חל"ת, ואחת ההצעות שיבחנו באוצר תהיה הפעלת "המודל הגרמני", לפיו הממשלה משלימה למעסיקים חלק משכרו של העובד כדי שהוא לא יאבד את מקום עבודתו וימשיך להיות מועסק חלקית גם בימי המלחמה, למשל ב־50% משרה.
אינפו
הפגיעה בעסקים
הלבשה והנעלה 75% -
ריהוט וכלי בית 69% -
פרחים ומשתלות 61% -
מסעדות ובתי קפה 55% -
-----------------
רשתות המזון 45% +
תעופה 90% +