השלכות המלחמה על הכלכלה: חברת דירוג האשראי הבינלאומית פיץ' הודיעה אתמול על הצבת דירוג האשראי של מדינת ישראל העומד על רמה של +A תחת "מעקב שלילי" (Rating Watch Negative), זאת בשל שינוי בתפיסת הסיכון הגיאופוליטי לאור מלחמת "חרבות ברזל". משמעות ההודעה היא שבכוונת החברה לעקוב באופן תדיר אחר ההתפתחויות הביטחוניות באזור, ובמהלך ששת החודשים הקרובים, במקרה של הרעה משמעותית במצב הביטחוני, היא עלולה לבצע פעולת דירוג שלילית. לחילופין, היה והרעה כאמור לא תתממש, יוסר "המעקב השלילי".
כלכלת ישראל חזקה
החשב הכללי באוצר רו"ח יהלי רוטנברג הסביר אמש ל"ממון" כי מדובר בהרעה של תחזית הדירוג לפני אפשרות שהדירוג יופחת אם המצב הביטחוני יוחמר עוד, בעיקר בגזרה הצפונית. "ידענו כבר לפני שלושה ימים שקיימת אפשרות של פגיעה כלשהי בדירוג של ישראל אולם כאן לא מדובר בהורדת הדירוג או התחזית, אלא מדובר בינתיים בהערה שהיא הרעה מסויימת בדירוג. זה מבהיר שבחברת פיץ' עדיין מחזיקים מכלכלת ישראל כאיתנה ויציבה, ואין בשלב הזה מקום להפחית לישראל את הדירוג עצמו. זה עלול להגיע אם תהיה החרפה חמורה במצב הביטחוני". כמו שהבהיר רוטנברג ההודעה הנוכחית אינה מהווה הורדת דירוג או הורדת תחזית הדירוג. הודעת החברה משקפת את החשש שלה מכך שהתרחבות העימות הנוכחי, ככל שיכלול גם עימות צבאי בקנה מידה נרחב עם מספר שחקנים נוספים ולאורך תקופה מתמשכת, עלול לגרום להתדרדרות בנתונים הפיסקליים.
גם כלכלני חברת דירוג האשראי סטנדרד אנד פורס יגיעו בראשית השבוע הקרוב לישראל וכבר קבעו פגישות עם בכירי המשק. החברה צפויה לפרסם דוח מיוחד על כלכלת ישראל לאחר מכן.