"אני נוסע לישראל כדי לעמוד בסולידריות מול מתקפת הטרור האכזרית של חמאס ולדון בצעדים הבאים. לאחר מכן אסע לירדן כדי להיפגש עם מנהיגים ולטפל בצרכים הומניטריים קשים - ולהבהיר שחמאס אינו מייצג את זכותם של הפלסטינים להגדרה עצמית", כך אמר אמש ג'ו ביידן, שיגיע הבוקר לביקור היסטורי בישראל - הפעם הראשונה שנשיא ארצות־הברית מגיע לכאן בעת מלחמה. ביידן ינחת לביקור בזק שיימשך ארבע או חמש שעות בלבד. מישראל הוא ימשיך לירדן, שם ישתתף בפסגה מרובעת בהשתתפות המלך עבדאללה השני, נשיא מצרים עבד אל־פתאח א־סיסי ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו־מאזן.
ביידן צפוי לנחות בנמל התעופה בן גוריון בסביבות השעה 10:00, שם יקבלו את פניו רה"מ בנימין נתניהו ונשיא המדינה יצחק הרצוג, מבלי לקיים טקס. מנתב"ג הוא ייסע למלון קמפינסקי בתל־אביב. את פגישותיו הוא לא יקיים בקריה, וייפגש בבית המלון עם נתניהו והרצוג בנפרד, ולאחר מכן עם קבינט המלחמה המצומצם. בהמשך ייפגש עם נציגי משפחות החטופים, ולאחר מכן הוא צפוי לתת הצהרה לתקשורת לסיכום ביקורו. לפי התוכנית, ב־15:00-14:00 ימריא ביידן מישראל לירדן. "לראשונה בתולדות מלחמות ישראל יגיע המנהיג של המעצמה הגדולה בתבל כדי להיות איתנו בימים הקשים, ועל כך העם בישראל מודה לו", בירך ראש המל”ל צחי הנגבי.
1 צפייה בגלריה
yk13636994
yk13636994
(צילום: Drew Angerer, גטי)
חילוקי דעות בצמרת
לפני הביקור ארצות־הברית וישראל גיבשו תוכנית שתאפשר העברת סיוע הומניטרי לרצועה. כפי שהגדיר מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן: “ארה”ב וישראל הסכימו לפתח תוכנית שתאפשר לסיוע הומניטרי ממדינות תורמות וארגונים בינ”ל להגיע לאזרחים בעזה - ורק להם. אם חמאס יחסום בדרך כלשהי את הסיוע ההומניטרי מלהגיע לאזרחים, לרבות באמצעות תפיסת הסיוע עצמו, אנחנו נהיה הראשונים לגנות אותו ונפעל למנוע את הישנות הדברים”.
לפי גורמים מדיניים בכירים, יש פער גדול בין מה שישראל מוכנה לתת למה שהאמריקאים דורשים בנושא ההומניטרי. "רה"מ מנווט בין הלחצים. ישראל תעשה את המינימום האפשרי בנושא ההומניטרי. יש דברים שאנחנו חייבים לקבל מהאמריקאים שהם מאוד חשובים לנו". שרים בקבינט המדיני־ביטחוני התנגדו בתוקף לכל סיוע הומניטרי לעזה, בהם סמוטריץ', בן גביר וישראל כ"ץ. בתגובה, נתניהו הבהיר לשרים שיש דברים שישראל צריכה לקבל מהאמריקאים, לכן אנחנו חייבים ללכת לקראתם.
גם בישיבת הקבינט המצומצם היום גורמים בכירים בישראל צפויים לבקש מביידן להמתין עם תחילת העברת הסיוע ההומניטרי לעזה. "אם עכשיו אנחנו מדברים ככה ו'נכנעים' ללחץ האמריקאי, מה יהיה עוד שבועיים תוך כדי התמרון הקרקעי?" תהו הבכירים. "האם אנחנו לא מתאהבים בקונספציה הזאת, שהאמריקאים מנהלים את העניינים?"
בתוך כך, אתמול הגיע לישראל מפקד פיקוד המרכז של צבא ארה"ב הגנרל אריק קורילה ונפגש עם הרמטכ"ל הרצי הלוי. לפי דיווח ב"הניו יורק טיימס", ישראל ביקשה מארה"ב חבילת סיוע חירום בהיקף חסר תקדים של עשרה מיליארד דולרים, הכוללת טילים, חימושים, מיירטים, טייסת מטוסי קרב ועוד. רצף הביקורים של בכירי הממשל האמריקאי בישראל חשוב במיוחד ויכול לזרז גם את הסיוע הביטחוני.
מנהיגים מהעולם מתייצבים
הרכבת האווירית לישראל תימשך גם אחרי ביקורו של ביידן. ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק צפוי להגיע לארץ, ככל הנראה מחר. גם נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר שהוא שוקל בחיוב לבקר בישראל.
אתמול הגיע לישראל קנצלר גרמניה אולף שולץ, שנפגש עם רה"מ נתניהו והנשיא הרצוג. לאחר מכן נועד עם נציגי משפחות החטופים, והמריא בחזרה אחרי חמש שעות. "ביטחונה של ישראל ואזרחיה הוא חלק מהמשנה המדינית של גרמניה", אמר. קודם לכן נתניהו נועד עם ראש ממשלת רומניה מרצ'ל צ'ולאקו, שהגיע לביקור עם שרת החוץ ושר ההגנה. צ'ולאקו אמר: "רצינו להראות לכם שידידים מביעים את הסולידריות שלהם במעשים. החברה הרומנית, ישראלים ברומניה ורומנים בישראל, מבכים על המצב הנורא שבו נמצאת מדינת ישראל עקב מתקפת הטרור של ארגון הטרור חמאס. אנחנו מוסרים את תנחומינו על אלה שקיפחו את חייהם”.