אלפי ליטר חלב נשפכים בעוטף לביוב למרות ההיחלצות לשיקום הרפתות ביישובים. ל"ממון" נודע כי ישנן רפתות ביישובי העוטף, כמו ארז ונחל עוז, שבהן יש אלפי ליטרים של חלב שנחלב, אך הם נשפכים ללא שימוש. הסיבה: צה"ל לא התיר עד כה כניסה אזרחית לאותם הקיבוצים, כולל מכליות החלב לאיסוף למחלבות.מסיבות בטחוניות.
1 צפייה בגלריה
yk13638345
yk13638345
(חייל מסייע בהאכלת פרות באחת מרפתות העוטף | צילום: תנועת המושבים)
רפתן באחד הקיבוצים אמר: "חזרנו לחלוב פעמיים ביום את הפרות, אבל הכל הולך לביוב כי אין לוגיסטיקה שתוביל את החלב למחלבה". מתנובה נמסר כי לגבי ארז יש היתר מהיום להגיע לאיסוף.
במקביל, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', בלחץ הרפתנים ושר החקלאות אבי דיכטר האריך אתמול את צו יבוא החלב לשלושה חודשים בלבד ולא חצי שנה כמו שהצהיר בעבר. לממון נודע כי בכך "הציל" משלוח של 65,000 ליטר חלב מפולין שהביא רמי לוי בתחילת השבוע לארץ ולא יכל לשחררו מהנמל משום שהצו הקודם פקע ב־7 באוקטובר, וסמוטריץ בגלל הפגיעה ברפתות העוטף נמנע עד כה לחתום על הצו החדש.
לוי סמך על הצהרתו של סמוטריץ' מלפני המלחמה כי יאריך את הצו בעוד חצי שנה והזמין משלוח עוד טרם החתימה.
בענף החלב מעריכים כי בעקבות המלחמה והפגיעה ברפתות בעוטף עזה וגבורת הרפתנים, שחלקם נהרגו - השר נסוג מכוונתו הראשונית לפתיחה ל־6 חודשים נוספים. נוספה לכך העובדה כי למרות המלחמה אין כעת מחסור בחלב גולמי, ומועצת החלב אף התירה לראשונה לרפתנים לייצר, עד סוף השנה, חלב ללא מגבלת מכסות כדי לכסות על חוסרים אם ייווצרו.
רמי לוי אמר אתמול: "אני מייבא חלב כי לא רוצה שיהיה חוסר. למרות שעל החלב של תנובה אנו מרוויחים יותר".
כזכור, דיכטר פנה לסמוטריץ' בבקשת "פשרה" להגביל את הצו לשלושה חודשים בלבד ולמכסה מוגבלת. כמו כן הוצא חלב העיזים מתוך הצו, בניגוד לצו הקודם בו הותר יבוא חלב על כל סוגיו. דיכטר כתב: "חתימת הצו לאחר ש־16 רפתות בעוטף עזה נפגעו קשות מביאה לפגיעה ברוחם וחוסנם של כלל יצרני החלב הניגר".
ממועצת החלב אף נמסר כי יש עודפי חלב והמחלבות מצליחות לעמוד בביקושים למרות החוסר בכוח אדם ומסיטות במידת הצורך את החלב לייצור מוצרים חיוניים - מפוקחים על חשבון מעדנים. אפילו מחלבת טרה, שחדלה מטעמים כלכליים לייצר חלב מפוקח וחמאה, מפעילה כעת 80% מקווי הייצור שלה לטובת חלב ניגר ומוצרי יסוד שהיא מספקת ברובם לצה"ל.