ענף רשתות המסחר הודיע כי אם לא יוזמן לדיון באוצר לגיבוש מתווה לענף הוא ייערך לפיטורי עשרות אלפי עובדים או הוצאתם לחל"ת כבר ביום ראשון הקרוב. בהודעה שהוציא הענף נאמר: "לאור השבתתו המוחלטת של ענף המסחר בישראל והפגיעה האנושה במכירות, אנו נערכים לפיטורים ולהוצאה לחל"ת וכן להפסקת כל התשלומים לקניונים ולמרכזי הקניות ולכל מוסדות הממשלה, לרבות מסים. הצלת המסחר היא אינטרס לאומי ויש לזה השלכות כלכליות ומורליות".
הסוחרים דורשים פיצוי דומה לזה שהיה בקורונה – השתתפות בשכר עובדים ובהוצאות קבועות. גורם בענף אמר ל"ממון": "פתחנו את החנויות אבל אין תנועת קונים ואין הכנסות". יש לציין כי בקניונים לא כל החנויות נפתחו. רשת ביג מרכזי קניות הודיעה לשוכרים כי תיתן הקלות פרטניות, לפי מידת המצוקה של בית העסק אך דורשת מהם לפתוח את החנויות.

דאגה בתיירות

גם בענף התיירות מודאגים. יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת, אמר אתמול כי ללא סיוע ממשלתי יפוטרו בסוף החודש 75% ממורי הדרך ומדריכי הטיולים. לדבריו, "ענף התיירות הנכנסת מהווה כ־10% ממקומות העבודה בישראל ובפריפריה אחראי הענף על 15% ממקומות העבודה. לענף התיירות בכלל, ולתיירות הנכנסת בפרט תפקיד מכריע בהתאוששות הכלכלית של מדינת ישראל. ערים כמו טבריה, עכו, נצרת, צפת וירושלים תלויות במידה רבה בתיירים המבקרים בהן".
בתוך כך, שיעור האבטלה בישראל המשיך לרדת גם בחודש ספטמבר לשיעור של 3.4% והיו 151.1 אלף מובטלים. אולם נראה שזה יהיה השיא הנמוך האחרון לתקופה הקרובה. כעת חוזים במשק עלייה חדה במיוחד בשיעור האבטלה, בשל הפגיעה הקשה בעסקים ובחברות עקב המלחמה.
לפי שעה, אין עדיין הערכות ביחס לשיעור הגידול באבטלה, אולם ידוע כבר על אלפי עובדים שנשלחו לחופשה, בין השאר בענפי התיירות, הבידור והמסעדנות.