במשרד האוצר מגבשים את התוכנית הכלכלית למלחמת "חרבות ברזל", ובראשה סיוע לעסקים שנפגעו בפעילותם ובמחזור עסקיהם כתוצאה מהמלחמה. הסיוע הוא לפי שעה מוגבל וייתכן שיוגדל אם המלחמה תורחב ותימשך זמן רב.
2 צפייה בגלריה
yk13637974
yk13637974
(אשקלון נכנסה לתוך יישובי העוטף. בתמונה: פגיעה של טיל בעיר | צילום: גיל נחושתן)
התוכנית היא בשלב זה מצומצמת למדי, מפרידה בתנאיה בין יישובי עוטף עזה לשאר אזורי הארץ, ולא כוללת פיצוי לעובדים השוהים בחל"ת, אף כי הוצאות מעסיקים של עובדים שיוצאו לחופשה יפוצו חלקית. לא יחולקו הפעם כל מענקים לאזרחים, כפי שנעשה פעמים אחדות בעת משבר הקורונה. כך נודע מגורמים העוסקים בגיבוש התוכנית, שתפורסם כנראה היום לאחר שראש הממשלה יאשר את פרטיה. התוכנית צפויה להיות מובאת לאישור הכנסת בראשית השבוע הקרוב וחלקה יחייב אישור חקיקה בשלוש קריאות במליאת הכנסת.
עיקרי הצעת תוכנית הסיוע במלחמה
בדרום, פיצוי מלא על אובדן הכנסות והחזר הוצאות לעסקים עד למרחק של 40 ק"מ מגבול עזה
בצפון, אין כעת פיצוי. לפי ההתפתחויות, ייתכן שתוכנית כמו בדרום תופעל עד למרחק של 7־15 ק"מ מהגבול
בכל הארץ, פיצויים לעסקים רק כהחזר על הוצאות קבועות, ולא על ירידה במחזור
אין פיצוי לעובדים השוהים בחל"ת
חלק ניכר מהתוכנית דומה לתוכניות הפיצוי שגובשו במבצעי צוק איתן ושומר החומות. יינתן פיצוי מלא על אובדן הכנסות והחזר הוצאות רק לעסקים עד למרחק של 40 ק"מ מגבול רצועת עזה. לפי ההתפתחויות בצפון, ייתכן שתוכנית דומה תופעל עד למרחק של 7־15 ק"מ גם מגבול הצפון, אולם עניין זה עדיין לא הוחלט מאחר שלפי שעה אין מדובר בצפון במערכה רחבת היקף.
יצוין כי באגף התקציבים באוצר מבקשים עדיין לפצות פיצוי מלא, הן על ירידה ברווחים והן על הוצאות קבועות של העסקים, רק עד למרחק של 7 ק"מ מגבול רצועת עזה, כולל העיר אשקלון, שצורפה ליישובי העוטף. אולם נודע כי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' נוטה לקבל את עמדת הארגונים הכלכליים, ולאשר פיצוי הן על אובדן רווחים והן על החזר הוצאות עד למרחק של 40 ק"מ מגבול הרצועה. הפיצוי יינתן לעסקים שהירידה במחזור עסקיהם תהיה בת 25% לפחות (ולא רק 40%, כפי שהיה בעת חלק מהמבצעים בעבר). יצוין שההצעה כוללת סעיף לפיו בית עסק שייפגע ב־80% לפחות מהמחזור שלו והוא מצוי עד 40 ק"מ מהרצועה - יקבל את מלוא הכסף שהפסיד.
2 צפייה בגלריה
yk13638432
yk13638432
פגישת שרי האוצר, אתמול. משמאל: סמוטריץ', ליברמן (עם הגב למצלמה) כחלון ושטייניץ
(צילום: משרד האוצר)

פיצוי על הוצאות

באוצר מגבשים סעיף בתוכנית לפיו יינתן פיצוי לעסקים - על הוצאות קבועות בלבד - שייפגעו ב־25% בכל רחבי הארץ, וזאת בסכום של עד 300 אלף שקל בחודש, לעומת תקרה של 600 אלף שקל בעת משבר האומיקרון בקורונה ב־2021.
על פי התוכנית המתגבשת ישולמו אמנם פיצויים לעסקים בכל הארץ, אולם זאת רק כהחזר על הוצאות, ולא על ירידה במחזור (שתשולם לעסקים רק עד למרחק של 40 ק"מ מרצועת עזה), עד לסכום כולל של 300 אלף שקל בחודש.
נודע, כי בזמן שלא תופעל תוכנית של חל"ת, לעובדים שיוצאו לחופשה, בעלי העסקים יוכלו לכלול ב־300 אלף השקלים של ההוצאות שנגרמו להם גם את הוצאות השכר ששילמו לעובדים שאותם הוציאו לחופשה. סעיף כזה יאפשר לפצות את בעלי העסקים רק על שכר של מספר מוגבל של עובדים שהוצאו לחופשה. בסיס הסעיף הזה הוא במודל הגרמני של תשלום למעסיקים, כדי שלא יאלצו לפטר עובדים, אלא רק יוציאו אותם לחופשה מוגבלת בזמן.
בתגובה לתוכנית המסתמנת אמר שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות: "זו בשורה רעה לציבור היזמים בתעשיית המסעדות ולעובדים שלנו. משמעותה היא קטיעת מקור פרנסתם של 200 אלף עובדיי תעשיית המסעדות וקריסת מאות רבות של עסקים".
אחרי שאשקלון צורפה לעוטף, אמר אתמול גורם בכיר כי אם לא תהיה מערכה נרחבת בצפון תהיה עדיפות לצירוף עוד יישובים בדרום שסבלו מהמלחמה ובראשם אופקים.
ללא מתן פיצוי מועדף באזור הצפון, מדובר כעת בהערכת עלות של התוכנית הראשונית ב־2 מיליארד שקלים, מעבר לפיצויים של כ־4 מיליארד שקלים שצפויים לפי שעה על נזקי הרכוש בעוטף עזה ובשאר אזורי הארץ.

סמוטריץ' עם ליברמן

שר האוצר קיים אתמול פגישת התייעצות עם שרי אוצר לשעבר על מצב המשק בתקופת המלחמה. הפגישה ארכה כשעה וחצי ונכחו בה שר האוצר הקודם ח"כ אביגדור ליברמן והשרים לשעבר משה כחלון ויובל שטייניץ. השר לשעבר רוני בראון נכח בפגישה באופן מקוון.

אשקלון כמו העוטף

כאמור, לאחר 22 שנים של טילים על העוטף ואשקלון מהרצועה, אישר אתמול שר האוצר להגדיר את העיר אשקלון כיישוב ספר, אולם לפי שעה רק לתקופת המלחמה. העלות המשוערת המיידית של ההחלטה שמתייחסת לעיר בת כ־160 אלף תושבים היא מיליארד שקלים, רטרואקטיבית מתחילת המלחמה לפני 12 ימים.
שר האוצר הורה להביא את התקנות בעניין זה לאישור ועדת כספים בהקדם האפשרי, וככל הנראה הדיון יתקיים כבר היום. משמעות ההחלטה היא השוואת כל התנאים של התושבים והעסקים באשקלון ליישובים שבמרחק עד 7 ק"מ מגבול רצועת עזה לעניין פיצויים בגין נזקי המלחמה. בכך תהיה אשקלון ליישוב ה־31 שיזכה בהכרה בנזקים לעסקים, במימון שיכון המפונים מהעיר ובמתן כל הטבות המס לתושבים.
גורמים באוצר אמרו כי צעקותיו הנואשות של ראש עיריית אשקלון, תומר גלאם, בדיון הסוער בוועדת הכספים של הכנסת ביום שני השבוע גרמו לשר האוצר לצער והבנה של מצב התושבים. בעקבות זאת הוא התייעץ עם מנכ"ל משרדו, מנהל רשות המסים וראש אגף התקציבים, והתקבלה ההחלטה שנמנעה שני עשורים - בשל מחירה הגבוה.

"גב מלא"

השר סמוטריץ' ביקר אתמול במלון רמדה בירושלים, שם מאוכלסים תושבים מהדרום ומהצפון על פי ההנחיות המקצועיות של רשות החירום הלאומית (רח"ל) ומשרד הביטחון. את השר ליווה בביקורו במלון ראש עיריית שדרות אלון דוידי. סמוטריץ': "אני מבקש לומר לראשי הרשויות. כל הארץ חזית ואתם בראש. שיהיה הכי ברור שאפשר - אין מגבלת תקציב".

תשלום למילואימניקים

משרתי מילואים יקבלו את תגמולי הביטוח הלאומי על שירותם הצבאי בתחילת חודש נובמבר באופן מיידי ולא בתום תקופת השירות. הביטוח הלאומי, משרד הביטחון והחשב הכללי במשרד האוצר הגיעו לסיכום מתווה על תשלום בגין תקופת המילואים כבר בתחילת נובמבר ולא בתום תקופת השירות כפי שנעשה עד היום.