הג'יהאד האיסלמי השיג בכישלון שלו מה שלא הצליח להשיג בכל שיגוריו המוצלחים. הטיל שהתפוצץ בחניון של בית החולים אל־אהלי בעזה הוציא את ההמון לרחובות בבירות ערביות. א־סיסי, המלך עבדאללה ואבו־מאזן חששו לשלטונם. הם הבינו שמפגש עם הנשיא ביידן, שעות לאחר שכינה את עצמו ציוני והתחייב לעמוד לימין ישראל באשר תלך, יפנה את זעם המפגינים אליהם. אבו־מאזן היה הראשון שהבריז. א־סיסי ועבדאללה הלכו בעקבותיו. הם למדו מה ש־MBS, השליט־בפועל של סעודיה, למד מזמן: אפשר להעליב את נשיא ארצות־הברית ולהישאר בחיים.
ביקור שהיה אמור להמחיש את מעורבותה המחודשת של ארצות־הברית במזרח־התיכון ולהציב את ביידן כמנהיג הגוש הפרו־אמריקאי, אנטי־איראני, אנטי־טרור, נגמר במעמד צד אחד.
ביידן האיש אוהב את ישראל באמת. הוא אוהב את החזון, את האנשים, את החוויות שצבר ב־50 שנות היכרות. ביידן הנשיא בא להשלים את מה שאמרו כאן בשמו מזכיר המדינה בלינקן ומזכיר ההגנה אוסטין. אמריקה, הבהיר, לא תשאיר את ישראל לבד, בשני המובנים: היא לא תפקיר אותה אבל גם לא תניח לה לעשות מה שהיא רוצה.
כללי המשחק שהתקבעו לאורך השנים אמרו פחות או יותר כך: ישראל וארצות־הברית הן בעלות ברית. הן מקיימות שיתוף פעולה צבאי ותיאום מדיני. עם זאת, ישראל לא משתפת את הממשל האמריקאי בתוכניות הצבאיות שלה. התראה כן, התחשבות כן, בקשת רשות לא. המגבלה הזאת העניקה לראשי הממשלות שלנו את החופש להורות על מבצעים צבאיים על פי האינטרסים של ישראל, והעניקה לנשיאים אמריקאים את האפשרות לומר, ישראל לא התייעצה איתנו ולכן איננו אחראים. לכללים האלה יש גם צדדים משפטיים מורכבים, בחובות הדיווח של הנשיא לקונגרס.
נתניהו, בצר לו, נהג אחרת. הוא הכניס את האמריקאים לתוך תהליך קבלת ההחלטות בקבינט ובקבינט החירום. זה אומר שביידן יוחזק אחראי לכל מה שתעשה ישראל בעזה. זה מחייב אותו ומחייב אותנו. מרווח ההכחשה נמחק. אין פלא ששליטים ערביים שקיומם תלוי באמריקה פוחדים מנוכחותו.
ביידן הוא הנשיא האמריקאי האחרון שהשואה חיה בליבו. אתמול, על רקע פגישתו עם משפחות החטופים, הוא שב והזכיר את השואה, הזכיר שארצות־הברית עמדה אז מנגד והבטיח, לעולם לא עוד.
הזיכרון אמיתי. גם ההבטחה. אכזריות רוצחי החמאס לא שונה מאכזריות הרוצחים הנאצים, אבל כאן נעצר הדמיון. עוטף עזה לחוד ואושוויץ לחוד. יותר משישראל זקוקה לרחמים היא זקוקה לבעל־ברית. אני חושב שביידן מבין את זה. המבחן יהיה כאשר צה"ל יילחם בתוך עזה והרחמים בעולם יעברו לצד השני.
(הטור המלא - מחר ב"המוסף לשבת")
נתניהו הכניס את האמריקאים לתוך תהליך קבלת ההחלטות בקבינט ובקבינט החירום. זה אומר שביידן יוחזק אחראי לכל מה שתעשה ישראל בעזה. זה מחייב אותו ומחייב אותנו. מרווח ההכחשה נמחק. אין פלא ששליטים ערביים שקיומם תלוי באמריקה פוחדים מנוכחותו