משחקי כדורגל בינלאומיים לא יתקיימו בישראל עד הודעה חדשה, כך הודיעו ראשי אופ”א ליו"ר ההתאחדות שינו זוארץ. המשמעות: נבחרות וקבוצות ישראליות ייאלצו לנדוד למדינות אחרות כדי לקיים את משחקיהן הביתיים.
1 צפייה בגלריה
yk13640021
yk13640021
(נבחרת ישראל. עשויה לארח בקפריסין | צילום: עוז מועלם)
"לצערי, אפשר להבין את החלטת אופ"א במציאות הנוכחית", אמר זוארץ. "דחיית המשחקים של הקבוצות שלנו והנבחרות מעידה על התחשבות גדולה מצד אופ"א בסיטואציה שבה אנחנו נמצאים. המסר החשוב הוא שהובטח לי כי בסמיכות הקרובה ביותר לסיום מצב המלחמה, תאפשר אופ"א את קיום המשחקים בארץ. המטרה שלנו היא לעשות כל מה שאפשר כדי להמשיך את הפעילות במסגרות האירופיות גם אם זה לא יתאפשר בארץ. יש לזה חשיבות עצומה דווקא בימים אלה".
במפעלים הקבוצתיים, המועדונים הישראליים עוד יכולים להתנחם בעובדה שאופ"א דחתה את משחקה של מכבי חיפה נגד ויאריאל בשלב הבתים של הליגה האירופית ל־6 בדצמבר, ואת זה של מכבי ת"א בקונפרנס־ליג מול זוריה ל־25 בנובמבר.
עבור נבחרת ישראל, שנאבקת על כרטיס ליורו 2024, המצב בעייתי הרבה יותר, מאחר שהיא אמורה לארח את שווייץ ב־15 בנובמבר ואת רומניה כעבור שלושה ימים – שני משחקים קריטיים במוקדמות היורו. אופציה אחת שעלתה היא אירוח המשחקים בקפריסין.
למעשה, אם לא יחול שינוי במצב בשבועיים הקרובים, הנבחרת תשחק את כל ארבעת משחקיה האחרונים בקמפיין (בנוסף למשחקים מול שווייץ ורומניה מצפים לה גם משחקים בקוסובו ובאנדורה) מחוץ לביתה. זה עשוי להיות דרמטי, במיוחד לאור המאבק המשולש בין רומניה (16 נקודות), שווייץ (15, משחק חסר) וישראל (11, שני משחקים חסרים) על שני הכרטיסים ליורו 2024.
אם ישראל תסיים במקום השלישי בבית, היא עדיין תשתתף בפלייאוף העלייה ליורו בזכות ההופעה המוצלחת שלה בליגת האומות. במקרה שלא תעלה דרך שלב הבתים, היא תשחק בחצי גמר הפלייאוף, ותנסה לעלות לגמר שבו אפשר לזכות בכרטיס הנכסף לאליפות היבשת.
ב־2002 זה נמשך 3 שנים
זו לא הפעם הראשונה שקבוצות ונבחרות ישראליות נאלצות לקיים את משחקי הבית שלהן בחו"ל מסיבות ביטחוניות. במארס 2002, בעיצומה של האינתיפאדה השנייה, הודיעה אופ"א כי הפועל ת"א לא תוכל לארח את משחק רבע גמר גביע אופ"א מול מילאן בישראל, והוא הוזז לאצטדיון GSP בניקוסיה, שם ניצחו האדומים 0:1 אבל הפסידו 2:0 בגומלין והודחו.
זו הייתה תחילתה של גלות שארכה שלוש שנים, ובמהלכה קיימה הנבחרת את כל קמפיין מוקדמות יורו 2004 בחו"ל ואירחה את משחקיה בפאלרמו ובאנטליה. גם הקבוצות הישראליות ששיחקו באירופה – מכבי ת"א, הפועל ת"א ומכבי חיפה, קיימו את משחקיהן בחוץ. הירוקים אירחו את משחקי מוקדמות ליגת האלופות בבולגריה, ולמרות זאת רשמו עלייה היסטורית לשלב הבתים. מכבי חיפה אירחה את שלושת המשחקים בניקוסיה, מה שלא מנע ממנה לסיים במקום השלישי ואפילו לנצח 0:3 את מנצ'סטר יונייטד.
בשתי הפעמים הבאות הגלות הייתה קצרה יותר. בקיץ 2006, בזמן מלחמת לבנון השנייה, מכבי חיפה, הפועל ת"א ובית"ר ירושלים קיימו את משחקי המוקדמות באירופה בחוץ, אבל את שלב הבתים חיפה והפועל ת"א אירחו בבלומפילד. בקיץ של מבצע צוק איתן ב־2014, מכבי ת"א והפועל ת"א אירחו בלרנקה, וקריית־שמונה שיחקה בניקוסיה.