חברי הוועדה המוניטרית של בנק ישראל יכריעו היום אם יודיעו כבר מחר על הורדת הריבית לראשונה מאז אפריל 2020 - אז היא הופחתה בעיצומו של משבר הקורונה.
בנק ישראל יכריז על מדיניות הריבית לששת השבועות הקרובים בצמוד לתדריך שיקיים הנגיד, פרופ' אמיר ירון, שכהונתו הוארכה עקב המלחמה ולא תסתיים לפני סוף 2023. תהיה זאת החלטת הריבית הלפני אחרונה לשנה זו, לאחר שעלתה 10 פעמים ברציפות מאז אביב 2022, אך העליות נעצרו מאז אמצע הקיץ האחרון.
1 צפייה בגלריה
yk13641546
yk13641546
(צילום: שאטרסטוק)
ערב המלחמה שפרצה לפני שבועיים העריכו רוב האנליסטים שהריבית תעלה ב־23 באוקטובר ברבע אחוז ל־5%, והיו לכך מספר סיבות: האינפלציה הגואה, הפיחות המשמעותי בשער השקל, הגירעון הממשלתי הגדל וחידוש התייקרות חומרי הגלם, כולל הנפט.
כעת, בשל פרוץ המלחמה, הנסיבות השתנו באופן דרמטי: המשק נכנס בבת אחת להאטה משמעותית בפעילות הכלכלית, עסקים רבים עלולים להיקלע לקשיים וגיוס 360 אלף חיילי מילואים בצירוף עלייה צפויה בשיעור האבטלה ירעו מאוד את מצבם הכלכלי של מאות אלפי משקי בית.
האנליסטים חלוקים בדעותיהם לאחר שהמשנה לנגיד, אנדרו אביר, שלח רמז עבה לפני כמה ימים, כשאמר באופן חד־משמעי כי מי שמצפה להורדת ריבית משמעותית, למשל בשיעור של 0.75%, טועה.
עם זאת, הם משוכנעים שהכוונה להעלות את הריבית עברה מן העולם לעתיד הנראה לעין. השאלה שנותרה היא אם הריבית לא תשתנה כעת או שתופחת ברבע אחוז ל־4.5% (פריים של 6%) ותמשיך לרדת בחודשים הבאים. הדבר תלוי כמובן גם ברמות הריבית שיונהגו במדינות מובילות אחרות, שכבר מושפעות מהסכנה למלחמה כוללת במזרח התיכון, שממנה מזהירים בבנקים הגדולים בעולם.
בינתיים המשיך שער הדולר לעלות בסוף השבוע לשיעור שיא של 11 שנים, ופתיחת המסחר בבורסה בראשית השבוע עלולה להיות מושפעת מהאפשרות שהריבית תופחת ביום שני, מה שיעודד מעט את שוק המניות, אם אכן יתרחש. הדולר נסחר שלשום סביב 4.06 שקלים (השער היציג נקבע על 4.049 שקלים) והיורו סביב 4.3 שקלים (נקבע על 4.29 שקלים).
הבורסה בת"א המשיכה לרדת גם בשבוע שחלף. בסיכום שבועי ירד מדד ת"א 35 ב־2.6%, ת"א 125 מחק 3%, ת"א נדל"ן נפל ב־4.5%.
הריבית הצפויה במשק במקרה של הורדה