"מאיפה הטמטום הזה, שבמסגרת הפינוי של יישובים בצפון לוקחים עובדים ושולחים אותם ליישובים הרחק ממקומות העבודה שלהם. אי־אפשר היה לשלוח אותם לעכו או לקריות?" כך אומר בכעס אלי זוגלובק, יו"ר ובעלי זוגלובק, בשיחה מהמפעל בשלומי, המוגדר כמפעל חיוני בשעת חירום.
לדברי זוגלובק, 19 עובדים שגרים בראש הנקרה פונו עם משפחותיהם לעמק חפר או לירושלים. "וכך אין לי 19 עובדים. למה שלחו אותם רחוק כל כך, לא יכלו לשלוח אותם למקומות שמהם יוכלו להגיע לעבודה? מי ישלם את המשכורות שלהם? פניתי בנושא להתאחדות התעשיינים, דיברתי עם רון תומר נשיא ההתאחדות ואמרתי לו זה לא אפשרי, אתם חייבים לפעול שלא יפנו עובדים לקצה אחר של הארץ. הוא אמר לי שזו בעיה של כל המפעלים בשטחים שפונו והוא עובד על זה".
1 צפייה בגלריה
yk13642546
yk13642546
(צילום: גלעד אילוז)
60% מהעובדים עדיין כן מגיעים. מסתבר שבחלק מהמשפחות שפונו, הגברים נשארו ובאים לעבודה. כמו כן אמורים להגיע כמתנדבים צעירים ממכינה בצפון. זוגלובק: "אני נוסע כל יום בשש בבוקר ברכבת מתל־אביב לנהריה ומשם בהסעה למפעל בשלומי, וחוזר בלילה. אני כעת לא יושב ראש, אלא עובד בקו הייצור ומכניס קציצות למגשיות. אפשר להגיד שאנחנו יותר תורמים לחיילים מאשר מייצרים. כל יום שאנחנו מייצרים אנחנו אומרים תודה כי זה לא מובן מאליו. אלו ימים לא קלים לעבוד במפעל קרוב לגבול עם חיזבאללה".
המלחמה גרמה גם למחסור בחומרי גלם. זוגלובק: "אנחנו תמיד נערכים לתקופות חירום, ויש לנו מלאי של חזה הודו קפוא לפסטרמות לחודש ובמקביל קונים חומר גלם מכל הבא ליד. יש בשלומי משחטה, אבל הבעיה שעובדים לא מגיעים. בדרום נמצאת המשחטה הכי גדולה של עוף עוז, והיא לא פעלה מספר ימים ונוצר מחסור".
אלי זוגלובק מציין שאף שר או נציג ממשלה לא הציע עזרה או דיבר איתו בשבועיים האחרונים: "היה נחמד לשמוע איזו מילה טובה מגורמים ממשלתיים, ממישהו שיחזק אותנו, שידבר על התעשייה, איך היא נרתמת ואיך היא ציונית ואיך אנשים באים לעבודה בתנאים לא קלים בכלל, ולמה חייבים שתתקיים פה תעשיית מזון חזקה. זה חיוני לתחושת החוסן של העורף. שמענו אותם רק כשהתקיפו את תעשיית המזון הישראלית כאשמה ביוקר המחיה. תראו איך התעשייה ועובדיה נרתמים. עובדים מגיעים מנהריה, משלומי, מיישובי הסביבה, ובתנאים לא קלים".
המפעל מספק 7,000 ארוחות ביום לגופים ולמשרדים בכל הארץ. "יש ביקושים אדירים לסחורה שלנו. אם הייתי יכול כעת לספק חצי מההזמנות היה טוב. המלחמה תפסה אותנו בדיוק בהשקה של מוצר חדשני למזון מוכן לבית – מארזים של בשר מפורק, סלופי ג'ו, בשר לבולונז. רק לחמם ולהגיש. במקביל השקנו קו ייחודי עם ידע בלעדי מחו"ל לארוחות מוכנות תחת המותג "מאדאם פרז" על שם הסבתא הבשלנית של אשתי רונית, שאחראית על חדשנות במפעל. שנתיים עבדנו על הפרויקט, שנמכר בינתיים אונליין ביאנגו דלי".