המשבר הכלכלי בעקבות המלחמה: קבוצת פוקס בשליטת הראל ויזל הודיעה אתמול כי היא מוציאה 30% עד 50% מעובדיה לחל"ת, למשך 30 יום. הקבוצתה מעסיקה כ־9,000 עובדים. כמו כן שאר העובדים יקבלו רק 80% משכרם הרגיל. גם רשת המשביר הודיעה כי תוציא כ־40% מעובדיה לחל"ת. בקסטרו מסרו כי טרם התקבלה החלטה וברנואר הודיעו כי הפדיון ירד ב-75% ולכן הוציאו 80% מהעובדים לחופשה בתשלום, אך אם לא יהיה הסדר העובדים ייצאו לחל"ת. גם ברשת גולף מסרו כי הם נערכים לשינויים עקב הירידה במחזורים וכי חלק מהעובדים מנצלים ימי חופש וחלק יצא לחל"ת.
לפי נתוני שב"א ענף ההלבשה וההנעלה ספג את המכה הקשה ביותר עם ירידה של 75% בהוצאות בכרטיסי אשראי בשבוע הראשון של המלחמה. הוצאות ענף ההלבשה וההנעלה ירדו מ־421 מיליון שקל ל־104 מיליון שקל. בו בזמן הוצאות הענף של שכ"ד ושכר עבודה נותרו ללא שינוי.
בשל ירידת הכנסות ומתווה פיצוי חלקי שהציג האוצר החלו אתמול חברות גדולות במשק להוציא את עובדיהן לחופשה ללא תשלום. מהתאגדות רשתות המסחר באיגוד לשכות המסחר נמסר אתמול כי "מאחר שבתוכנית הסיוע שפירסמה ממשלת ישראל אין מענה לשכר העובדים עבור מרבית החברות במשק ומתוך דאגה כנה לעובדינו, אנו נאלצים להודיע שמאות הרשתות הקמעונאיות החלו להוציא עובדים לחל"ת. אנו קוראים לממשלת ישראל לתת מענה מיידי לשכר העובדים, אחרת יוצאו לחל"ת למעלה מ־100 אלף עובדי רשתות המסחר מתוך כ־300 אלף".
בפוקס הודיעו אתמול לבורסה כי "לירידה המשמעותית בהיקף הפעילות עשויה להיות השפעה שלילית מהותית על תוצאותיה של החברה ברבעון הרביעי לשנת 2023". המנכ"ל ויזל ויו"ר הקבוצה אבי זיידמן הודיעו כי יפחיתו 50% משכרם למשך 30 יום וכמוהם בכירים בחברה. רמי שביט מהמשביר אמר כי עיקר הקניות בחנויות כעת הן פונקציונליות של הלבשה תחתונה וציוד חירום לבית. לדבריו, המחזור הוא כ־30% בהשוואה לטרום המלחמה.
אתמול פירסמה חברת ריס, הסוקרת את מכירות ענף האופנה בקניונים, פירוט לגבי השבוע שעבר ולפיו חלה ירידה ממוצעת של 40% עד 45% בהשוואה לימי מסחר בחודש אוגוסט.

דמי אבטלה

לגבי הוצאה כפויה לחל"ת אומר עו"ד שבתאי (שבי) מיכאלי, שותף וראש מחלקת דיני עבודה במשרד ליפא מאיר ושות' כי ניתן להוציא עובדים לחל"ת כשחברות אינן יכולות לשאת בעלויות העובדים. ישנם ארבעה תנאים עיקריים לתשלום דמי אבטלה בחל"ת:
• החל"ת חייבת להיות ביוזמת המעסיק. חשוב לרשום במכתבי ההוצאה לחל"ת שהדבר נעשה ביוזמת המעסיק ובשל המצב הבטחוני או הוראות פיקוד העורף.
• הוצאה לכל הפחות ל־30 יום חל"ת.
• החל"ת יוכר לצורך דמי אבטלה רק לאחר מיצוי יתרת ימי החופשה של העובד.
• עמידה בתנאי הזכאות הכלליים לדמי אבטלה, כמו תקופת אכשרה של שנה, רישום והתייצבות בשירות התעסוקה וכולי.
דמי האבטלה הם עד כ־70% מהשכר. בנוסף, חשוב לזכור כי בזמן החל"ת מושעים יחסי עובד-מעסיק ואין לעובד זכאות לשכר ולתנאים נלווים.

אכזבה וכעס

ביקורת קשה, אכזבה וכעס מושמעים מפי גורמים רבים במשק על התוכנית הכלכלית שהציגו בסוף השבוע שר האוצר וראשי משרדו. הטענה העעיקרית היא כי מדובר בתוכנית חלקית מאוד ומצומצמת מדי לעיתות מלחמה, שאינה מסייעת כמעט לחלוטין לרוב העסקים ואזרחי ישראל. שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת שמתח גם הוא ביקורת על התוכנית אירח במוצ"ש במשך שש שעות רבים מראשי המשק בביתו ושמע את הטענות שלהם.
ראשי המגזר העסקי ונשיא ארגוני העצמאים עו"ד רועי כהן שאלו מי יפצה את הסוחרים ומי ידאג לעשרות אלפי העובדים שכבר נשלחו לבתיהם מבתי עסק וחנויות בכל רחבי הארץ. ברקת כבר הודיע שיפעל בדחיפות כדי שהמדינה תפצה עסקים שהמחזור שלהם ירד ב־20% ולא רק ב־25% וכי ידאג לתוכנית רחבה הרבה יותר שתפצה בפיצוי מוגדל גם את בעלי העסקים בשאר חלקי הארץ.
גם בכנסת הכעס רב. כך התלוננו חברים, ולא רק מהאופוזיציה, בוועדת הכספים של הכנסת על כי הוועדה לא התכנסה לקבלת החלטות משמעותיות כבר 16 ימים, ורק בשל לחצים היא תתכנס החל מהיום ברציפות לקבלת החלטות ואישור צעדים מהתוכנית הכלכלית הטעונים חקיקה מלאה בכנסת. כך לא אושרו כלל ההטבות לתושבי 42 יישובים בצפון, שפיקוד העורף כבר הורה על פינויים. גם צירוף קריית־שמונה להטבות של יישובי עוטף עזה עד 7 ק"מ לא אושר עדיין בחקיקה בכנסת.

יוביל לפיטורי עובדים

יו"ר ההסתדרות ארנון בר־דוד התריע כי המתווה הוא חלקי ביותר והוא צפוי לייצר "פגיעה משמעותית בכוח העבודה". יו"ר פורום העצמאים והפרילנסרים בהסתדרות רמי בז'ה אמר אתמול: "נראה שהממשלה לא מפנימה את גודל האירוע הכלכלי ומפקירה את העובדים העצמאים שיגיעו לקריסה כלכלית מלאה". ואילו מנכ"ל איגוד המסעדות שי ברמן אמר: "האיגוד המליץ למסעדנים לפטר או להוציא לחל"ת לאלתר את 200 אלף העובדים בענף".
גורמים באוצר אמרו בתגובה כי "התוכנית היא המקיפה והמהירה ביותר שהייתה בישראל אי פעם ועלותה מעל ארבעה וחצי מיליארד שקל. בהמשך יגובשו מרכיבים נוספים, בהתאם להתפתחויות והצרכים".