למרות המלחמה, הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה אתמול שלא לשנות את גובה הריבית במשק, 4.75%. עם זאת תהליך העלאת הריבית שהחל באפריל 2022 והופסק בקיץ השנה – לא צפוי להתחדש עוד תקופה ארוכה וההערכות כעת הן שהריבית תופחת כבר בהחלטה הבאה, האחרונה לשנת 2023, ב־27 בנובמבר.
1 צפייה בגלריה
yk13644684
yk13644684
(צילום: יובל חן)

אווירת מיתון

החלטת בנק ישראל נובעת בראש ובראשונה מכך שלצד המלחמה שפרצה וכניסת המשק להאטה משמעותית, כולל הוצאת עובדים רבים לחל"ת, שערי הדולר והיורו עלו באופן חד מול השקל, מה שגורם לעליות מחירים של כל מוצרי היבוא וחשש לעלייה באינפלציה. זאת, למרות המלחמה ואווירת המיתון המתפתח במשק. פרט לכך עולים לאחרונה מחירי חומרי הגלם בעולם ובעיקר מחיר הנפט.
נראה כי גם הורדת ריבית לא הייתה, בתנאי מלחמה, מגבירה את הצריכה, אך בוודאי הייתה מסייעת למשקי הבית ולחברות בהחזרי ההלוואות.
יצוין שהירידה באינפלציה בחודשים האחרונים חייבה כבר את הפסקת העלאות הריבית, אולם למרות זאת האינפלציה בישראל עדיין גבוהה בהרבה מהיעד שקבעה הממשלה – 3.8% לעומת יעד של 3%-1%.
בבנק ישראל מורידים את תחזיות הצמיחה לשנה נוכחית ולשנה הבאה בהנחה שעיקר הלחימה תהיה בדרום. לפי בנק ישראל המשק יצמח ב־2.3% השנה וב־2.8% בשנה הבאה, לעומת תחזיות של 3% בכל אחת מהשנים.

הקלה מסוימת

עשר העלאות ריבית רצופות תוך שנה ורבע הסתיימו בקיץ, כאשר הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון, החליטה להותיר את הריבית הבסיסית במשק על שיעור של 4.75% ואת ריבית הפריים על 6.25%. העצירה בהעלאות הריבית מנעה הכבדה נוספת על נוטלי המשכנתאות בתשלומים חודשיים גבוהים יותר על החזרי המשכנתה והעלאה של הריבית הגבוהה על האוברדרפט בחשבון הבנק.
העצירה של העלאת הריבית במשך שלושה חודשים ברציפות מסייעת בעיקר לנוטלי המשכנתאות, כאשר הבנקים דיווחו בקיץ כי נרשמה כבר עלייה מסוימת בפיגור בהחזרי החוב ועלייה משמעותית בפריסה של החוב לשנים נוספות.
החלטת הוועדה המוניטרית בראשות הנגיד באה גם על רקע סיום הקדנציה של פרופ' ירון, שהוארכה בינתיים זמנית בשל המלחמה. לדברי גורמים המקורבים לנגיד אין באף החלטת ריבית לאחרונה שום סטייה מהעיקרון לנהל מדיניות מוניטרית נכונה ואין להחלטות שום קשר לאפשרות הארכת או אי־הארכת כהונת הנגיד בקדנציה נוספת בת חמש שנים, אם אכן יהיה חפץ בכך.
כהונת הנגיד בת חמש השנים מסתיימת רשמית בדצמבר, אך כאמור הוארכה על ידי הממשלה בשל המלחמה ללא קביעת תאריך לסיומה.