בימים כאלה של חוסר ודאות, כשהחדשות והתרחישים מטילים על הבתים של כולנו צל ארוך וכבד, קשה למצוא נחמה.
כולנו צריכים מישהו שיבוא לאסוף אותנו מהתחתית, גם בשיא ההתנדבות והתרומה, תוך כדי התפעלות מהמערך האזרחי הלא־ייאמן שהרימו פה אנשים רגילים. כאב ופחד ולב שבור ומעט שינה מלווים אותנו. את כולנו. אנחנו איתכם.
4 צפייה בגלריה
yk13649982
yk13649982
(צילום וסטיילינג: רותי רוסו)
אין לנו פתרון להציע לכם, רק חיבוק של שותפות גורל ואמונה עיקשת במפעל המופלא הזה, שנלחם תמיד על קיומו. אה, וגם רול קינמון דביק ומתוק.
רול קינמון דביק, סטיקי באן קוראים לו באנגלית, הוא אובססיה אישית שלי (רותי). לפני ארבע שנים רציתי לאכול אחד כזה, מוגזם באופן אמריקאי. יש בארץ מאפיות נפלאות שהכינו רול שמרים קינמון, אבל הוא לא היה מה שחלמתי עליו. רך, דביק, חמים וטרי, מבושם ונוטף.
נכנסתי באובססיה למרוץ לא הגיוני בחיפוש אחר מתכון מושלם לסטיקי באנס. מתברר שיש קהילה שלמה בעולם שמוקדשת למאפים האלה ומנסה באלף דרכים לפצח את הדרך אליהם. חקרתי מתכונים, הכנתי גם את המשוגעים והמפרכים ביותר שיש, התפחתי לאט, התפחתי מהר, קיררתי לפני, הקפאתי תוך כדי, ובעיקר לשתי המון־המון בצק ואכלתי המון סוכר, חמאה וקינמון.
אבל מה שקורה עם מתכונים שחוזרים עליהם 21 פעמים (את המספר קבע ארז קומרובסקי הגאון), הוא שפשוט ברגע אחד מבינים אותם. את המהות שלהם. וזהו, אחרי זה לא צריך יותר מתכון לעולם. וגם לא מסתבכים יותר.
לחמניות ספירלה, עם מעטפת קרמל דביקה וליבת בצק רך ומתובל בהמון קינמון, הפכו לסימן של נחמה במשפחתנו. כשהתחילה המלחמה התכנסנו בבית. בין החדשות הנוראות והתמונה המדממת כיבינו מדי פעם את המסכים, והתחלנו ללוש. עוד מגש נכנס לתנור, ועוד אחד. בהתחלה חילקנו לשכנים, ואז לשכונה כולה, ואז הזמנו את כל מי שבאזור לבוא להצטייד בעוגה חמימה שהכנו עם אובססיה ואהבה (שילוב טוב באוכל), וכל מי שטעם אמר: תנו לי את המתכון!
באפייה ובבצק יש משהו מיוחד. בשונה מבישול, זו חוויה רב־חושית ומאוד טקטילית - יש בה הרבה מגע מרגיע. גם בריח האפייה והקינמון בבית יש משהו מרגיע. אנחנו מקוות שנכניס קצת מתיקות לחיים, כשהעולם בחוץ כל כך מר.
המתכון שהבאנו לכאן, שאותו הכנו מאות פעמים, הוא קל למדי, אף שיש בו שמרים. אפילו בני נוער ללא ניסיון במטבח יכולים להכין אותו ולחלק את המאפים לכל מי שצריך חיבוק עכשיו, או סתם קצת פחמימות ריקות עם חמאה וסוכר לנפש.
4 צפייה בגלריה
yk13646922
yk13646922
צילום וסטיילינג: רותי רוסו
4 צפייה בגלריה
yk13646923
yk13646923
צילום וסטיילינג: רותי רוסו

רול קינמון דביק (סטיקי באנס):

הבצק עשיר מאוד בחמאה והיא מקשה עליו לתפוח, לכן משתמשים בכמות גדולה יחסית של שמרים ובמים חמימים.
החומרים:
לבצק:
1 כף שמרים
600 מ"ל מים חמימים
1/2 כוס סוכר + 1 כף סוכר
1 ק"ג קמח
1/2 כפית מלח
100 גרם חמאה נמסה
לקרמל:
1/3 כוס סוכר
2 כפות מים
קורט מלח
1 כוס שמנת מתוקה
למילוי:
100 גרם חמאה רכה, אבל לא נמסה
2/3 כוס סוכר חום
2 כפות גדושות קינמון טחון
הכנה:
1. מעירים את השמרים: שמים בקערית את השמרים, 1 כף סוכר, 2 כפות קמח ו־1 כוס של מים חמימים. מערבבים היטב ומניחים להם לעמוד רבע שעה עד שהשמרים תוססים ומבעבעים.
2. שמים בקערת המיקסר את הקמח והסוכר. לשים עם וו הלישה ומוסיפים בהדרגה את תערובת השמרים.
3. מוסיפים את יתר המים לאט עד שמתקבל בצק. מוסיפים את המלח, עוברים למהירות בינונית ולשים 5 דקות. חוזרים למהירות איטית, מוסיפים את החמאה ולשים עד שהבצק אחיד. מכסים במגבת ומתפיחים שעה.
4. בינתיים מכינים את הקרמל: שמים את הסוכר והמים במחבת על אש קטנה. כשהסוכר נמס ומקבל צבע ענברי מוסיפים את המלח ואת השמנת המתוקה, מערבבים היטב ומסירים מהאש.
5. מחממים תנור ל־180 מעלות.
6. כשהבצק תפח מקמחים משטח נקי ורחב. מרדדים את הבצק (הוא קל מאוד לעבודה) למלבן גדול בעובי של 1/2 ס"מ בערך.
7. מורחים את החמאה בשכבה דקה. היא צריכה להיות רכה מאוד אבל לא נמסה - כדי להימרח בקלות. אם אין מרית מדורגת, הקריבו את הידיים ומרחו בעזרתן. זה יותר נוח מכל אמצעי אחר שתנסו.
8. מערבבים את הסוכר ואת הקינמון ובוזקים אותם באופן אחיד יחסית מלמעלה.
9. מגלגלים לרולדה הדוקה.
10. איך חותכים? בסכין חדה מאוד, אבל אפשר גם עם חוט רקמה שמכניסים מתחת לבצק, מצליבים מלמעלה, מושכים את החוטים ונותנים להם לחתוך. זה יוצא מעולה. חותכים ל־16־20 חתיכות, תלוי באורך הרולדה.
11. יוצקים את הקרמל לתבנית אפייה, מסדרים את הבאנס בשורות. מתפיחים 1/4 שעה עם כיסוי ומכניסים לתנור ל־18 דקות.
12. תוספת, לא חובה - פרוסטינג
החומרים:
100 גרם אבקת סוכר
3 כפות מהקרמל שהכנו קודם
מערבבים ביחד וזולפים על המאפים החמים
כשאתם מכינים סטיקי באנס, מאחר שהחמאה קצת מפריעה לבצק, כדאי להצטייד במרית מדורגת קטנה ולהוציא את החמאה מהמקרר למקום חמים כשעה קודם.

הטוסט־נקניק של יגאל גואטה

כמה אנחנו אוהבות את גואטה. את האנושיות וההומור, את הצניעות ואהבת האדם שלו. היינו שמחות לקצת גואטה בכל חלק בחיים שלנו, בטח ובטח במטבח.
דיברנו לפני כמה ימים, כמה עצוב בלב וכמה קשה המציאות מלהכיל. חלקנו את הבריחות שלנו לאוכל ולמטבח. גואטה סיפר שהוא ממש רצה להכין טוסט נקניק מושלם. לא מסובך. שמתאים לילדים.
התאהבנו במתכון שלו, ובו עוד יותר.
טיפים ששמענו מגואטה:
1. אחרי מספר ניסיונות, המסקנה היא שהפסטרמה פרימיום של "יחיעם" ("פסטרמה של פעם") אמנם יקרה ממש, אבל הכי טובה.
2. לשלב את הפסטרמה עם פפרוני, שיש בו יותר פרוסות ואפשר לפזר אותו בתוך הלחמנייה.
3. הכי מתאימה לתפקיד הייתה לחמנייה חצי אפויה של "פילסברי", אבל לא תמיד אפשר להשיג. אז גם בגט או לחמניות חלה יעבדו.
4. היה ניסיון גם עם טורטייה, והיה מעולה. אבל אף אחד לא שבע.
החומרים (ל־4 אנשים):
4 לחמניות
1/4 כוס מיונז
1 כפית גדושה חרדל
3 כפות רוטב צ'ילי מתוק
אפשר אם רוצים, קצת סחוג ירוק
200 גרם פסטרמה פרוסה דק
120 גרם פפרוני פרוס דק
ציוד:
מברשת
טוסטר לחיץ (טיפ למי שאין טוסטר לחיץ בהמשך)
הכנה:
1. מחממים את הטוסטר.
2. מערבבים את הרטבים.
3. חוצים את הלחמנייה, שמים כמות יפה של רוטב, מוסיפים את הנקניקים.
4. מורחים את הלחמניה ברוטב מלמעלה ומכניסים לטוסטר.
5. לוחצים 2 ו־1/2 דקות.
6. מורחים שוב רוטב ולוחצים שוב עד שיש סימני חריכה והטוסט מוכן.
ואם אין טוסטר לחיץ?
אין בעיה. משתמשים במחבת עם ציפוי אל־דבק על אש קטנה או בינונית. מניחים עליה את הכריך, מעליו שמים נייר אפייה, ומעל הנייר - קומקום כבד או סיר מלא במים שימעכו אותו היטב. מקפידים להפוך באמצע לפחות פעמיים.

ארגז של מעשים טובים

לא כולנו יכולים עכשיו לתרום ולהתנדב. וכל הסיבות לגיטימיות. יש אנשים שקשה להם פיזית, אחרים שקשה להם כלכלית, ויש כאלה שממש מתקשים לתפקד עכשיו. אין מובן מזה.
אבל אם בכל זאת בא לכם לעשות משהו, הנה יוזמה מקסימה שקל לקחת בה חלק, ואפילו ליהנות.
נוי הדס, הירקנית המהממת מ"נוי השדה" התגייסה למען חקלאי העוטף והצפון. קודם כל, חפשו את המונולוג המרגש שלה ברשתות החברתיות שבהן היא מתקוממת נגד רשתות שיווק שהצטיידו דווקא עכשיו בערימות של סחורה זולה מטורקיה, במקום לצאת מגדרם למען החקלאים בארץ.
הם מתחילים למכור תוצרת מהעוטף בשוק מאולתר בקניון עזריאלי בתל אביב שיפעל ביום שישי עד שעות אחר הצהריים המוקדמות. הם קונים מהחקלאים, מארגנים, מסדרים בארגזים, ואפשר לחזור הביתה עם תוצרת מהטובות בעולם.
בתקופה הקרובה גם שוק הנמל בתל אביב מתגייס למען חקלאי העוטף. היום הם ימכרו עד השעה 15:00 תוצרת של משק אורגניקא ממושב יתד, של שלמה אברבנאל מתאשור, משק עלי"ל מניצנים, דבש דרוקר מדקל ואחרים שיסגרו סמוך למועד (אפשר להתעדכן באינסטגרם של השוק shukhanamaltlv@). חקלאים מהעוטף ומכל הארץ מוזמנים להמשיך לפנות לשוק ולהגיע עם התוצרת.