המשק במצב מלחמה אבל נראה שבממשלה עוד לא הפנימו את מצב החירום ואת הצורך להפנות כספים ללחימה ולעורף שנכנס למשבר כלכלי.
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, התייחס שלשום להשלכות המלחמה ואמר בין השאר כי "ההתנהלות התקציבית היא חשובה. בשלב הראשון יש לעשות מאמץ ולייצר את המקורות התקציביים הנדרשים באמצעות שינוי סדרי עדיפויות תחת המסגרת התקציבית הקיימת. זאת, לרבות סדרי העדיפויות המשתקפים בהסכמים הקואליציוניים. הגדלת המסגרת התקציבית צריכה להתבצע רק לאחר מיצוי האפשרויות לפעול תחת המסגרת הקיימת ובאורח מדוד ושקול".
1 צפייה בגלריה
yk13647010
yk13647010
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
אם באוצר מחפשים את הכסף - קרוב ל־14 מיליארד שקלים נכללו בכספים הקואליציוניים שאישרו הממשלה והכנסת בסוף חודש מאי השנה. יותר ממחציתם יועדו למגזר החרדי כתביעת המפלגות החרדיות ולדרישות למגזר הדתי ביו"ש של מפלגת הציונות הדתית.
אל 13.7 מיליארד שקלים שאושר תחילה נוספו קרוב למיליארד שקלים לפני חגי תשרי ורוב הכספים לשנה הנוכחית כבר הועברו לייעוד שאישרו הממשלה והכנסת. אולם, כמחצית מהסכום הכלול בהסכמים לשנת 2024 עדיין מצויים בקופת המדינה, ועל פי הבטחת שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', בשבוע האחרון הם יועדו ברובם הגדול למימון המלחמה ועבור התושבים והיישובים שנפגעו ממנה.
על רוב הכספים הקואליציוניים עירערו בלא הצלחה באביב השנה בכירים במשרד האוצר שטענו שבמצב של תקציב המדינה שהופך מעודף לגירעון אין מקום להעבירם, אולם הממשלה והכנסת אישרו את מלוא ההעברות במסגרת ההסכמים הקואליציוניים.

"רק לצורכי מלחמה"

עד אתמול עדיין לא הובאו לאישור הממשלה והכנסת בקשות של משרד האוצר לשנות את ייעוד הכספים. מלשכת שר האוצר נמסר כי "בהתאם להחלטת שר האוצר אין שום העברה של כספים קואליציוניים למטרות שהן לא לצורכי מלחמה". עם זאת, לדברי גורמים המקורבים למפלגות החרדיות, לא נתקבלה הוראה להחזיר כספים שכבר אושרו והתקבלו על פי ההסכמים הקואליציוניים. ובעוד כספים קודמים טרם הוחזרו, ואין לפי שעה דרישה לשנות ייעוד של כספים שאושרו וטרם הועברו, ועדת הכספים דווקא צפויה לאשר בימים הקרובים עוד העברות, בין השאר למשרדים שבאגף התקציבים באוצר ביקשו לסגור.
בין השאר - 13.7 מיליון שקל יועברו למשרד התפוצות, 8.3 מיליון שקל יועברו למשרד המסורת ו־18.3 מיליון שקל מיועדים לעבור למשרד ההתיישבות עבור גרעינים תורניים. כמו כן, הועברה ממש היום דרישה העברת 3 מיליון שקלים לבתי הדין הרבניים, במסגרת ההסכמים הקואליציוניים. רוב של חברי ועידת הכספים כבר הודיעו שלא יתמכו בהעברות האלה ויעצרו אותן.
הכספים הללו היו העברות רבות מאוד שכללו בין השאר הגדלה של תקציב הישיבות פי שלושה לערך ל־3.7 מיליארד שקל (מתוך זה 1.8 מיליארד שקל ב־2023 והשאר ב־2024), 1.2 מיליארד שקל מסכום זה יועברו למוסדות שאין מלמדים בהם לימודי ליבה.
אתמול אישרה ועדת הכספים שורה של העברות תקציביות לצרכי הלחימה ותפקוד שוטף של המשרדים. במהלך הדיון הבהיר יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני שבקשות להחזיר עודפים זה נושאים שצריך לדון כל אחד לגופו. "אלה נושאים שהתחייבו קודם, לא כולם תומכי לחימה אבל זה תפקוד של המשרדים שהתחייבו קודם לספקים, חוזים וקבלנים וכד', ונביא חלק מהם בתאום עם האוצר".
תמר לוי בונה, רכזת מאקרו באגף תקציבים אמרה: "יש הרבה פניות עודפים, אנחנו מחויבים להעביר את העודפים לאותו סעיף שנוצרו, עם זאת, מה שלא עונה על ההגדרות של תמיכה בלחימה כולל העורף, מה שלא קשור בפעילות השוטפת ביותר של המשרד, וצמיחת המשק, כרגע מוקפא. לפי חוק אנחנו מחויבים להעביר את העודפים, אבל כל כסף לסעיף יבחן לפי הקריטריון הזה. יש פניות שנשלחו לשולחן הוועדה בטרם המלחמה, חלק מהכספים קריטיים למשרד, שאי אפשר לעצור, למשל ספקים שכבר התחייבו להם, כל השאר יבחנו לפי הקריטריונים האלה". במסגרת ההסכמים הוקצו בתקציב כאמור מיליארדי שקלים לכספים קואליציונים. בין השאר, העברות הכספים במסגרת ההסכמים כללו:
121 מיליון שקל לחינוך הדתי, 30 מיליון שקל לתרבות יהודית, 7 מיליון שקל למוסדות תורניים ו־40 מיליון שקל לבניית כיתות לימוד לחרדים.
משרד המשימות הלאומיות בראשות השרה אורית סטרוק קיבל 572 מיליון שקל. 400 מיליון שקל יועדו לחטיבה להתיישבות שכפופה לשרה סטרוק. המשרד לפיתוח הנגב והגליל בראשות השר יצחק וסרלאוף קיבל 455 מיליון שקל לצורך פיתוח. מיזמי מורשת לאומית מומנו ב־225 מיליון שקל. הרשות לזהות יהודית תוקצבה לדרישת ח"כ אבי מעוז ב־285 מיליון שקל. 500 מיליון שקל הועברו לקידום המגזר החרדי בסמכות סגן השר אורי מקלב. עוד חצי מיליארד שקל תוקצבו למשרד המסורת בראשות מאיר פרוש. מערך הגיור קיבל 2 מיליארד שקל ולייעוץ והדרכה בטהרת המשפחה הוקצבו 6 מיליון שקל.
ועדת הכספים של הכנסת אישרה רק שבועות אחדים לפני המלחמה עוד שורה של העברות תקציביות בסכום כולל של כ־900 מיליון שקל שהיו מיועדים לעבור בעיקר למוסדות דת ולמגזר החרדי. בין העברות הכספים שאושרו:
32 מיליון שקל למוסדות חינוך ב"פטור" שאין בהם כלל לימודי ליבה. 40 מיליון שקל לחינוך העצמאי של יהדות התורה ועוד 110 מיליון שקל לתוכנית "אופק חדש" בחינוך העצמאי. 4 מיליון שקל לרשת מעיין החינוך התורני של ש"ס ועוד 67 מיליון שקל לתוכנית "אופק חדש" שם.
75 מיליון שקל למוסדות חינוך חרדיים "מוכשר שאינו רשמי". 27 מיליון שקל להעמקת החינוך הדתי התורני. 94 מיליון שקל למדרשות "התרבות היהודית". 61 מיליון שקל למוסדות תורניים במסגרת "קרן הסיוע לאברכים".
60 מיליון שקל מועברים למשרד לשירותי דת. 30 מיליון שקל מיועדים לקליטת עלייה בחינוך העצמאי החרדי. תמיכה במוסדות תורניים - 11 מיליון שקל. למוסדות תורניים עבור תלמידי חו"ל - 20 מיליון שקל. שיפוץ בישיבות הסדר המעודדות שירות צבאי - 20 מיליון שקל.

"מפקירים אותנו"

בתוך כך אתמול יצאה התאגדות העסקים נגד מתווה הפיצויים שהציג שר האוצר ותעלה מחר בקמפיין עם המסר: "תפסיק להילחם בעסקים במקום בחמאס". דקלה אבוטבול, מייסדת התאגדות העסקים, אמרה אתמול: "מתווה הפיצויים שהציג השר סמוטריץ', מפצה עסקים עד 18% מההוצאות הקבועות שלהם בעוד שהעסקים הקטנים והבינונים קורסים והבנקים סגרו להם את החשבונות. עסקים יקבלו סכומים זעומים שאפילו לא יכסו את התשלומים. אם לא יהיה מתווה פיצויים יציב, כל בעלי העסקים ישלחו את העובדים לחל"ת ופיטורים".
רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאים והפרילנסרים: "בשבוע הבא נגמר החודש, ולעצמאיים לא תהיה הכנסה על אוקטובר. המדינה עוד לא הבינה שאנחנו במלחמה. הממשלה מדרדרת אותנו לתהום, ומפקירה אותנו לקריסה כלכלית מלאה שלא תהיה ממנה דרך חזרה".

לאן מיועדים הכספים הקואליציוניים?

רשימה חלקית:
1.2 מיליארד שקל - תקציב למוסדות ללא לימודי ליבה
2 מיליארד שקל - מערך הגיור
572 מיליון שקל - משרד המשימות הלאומיות (אורית סטרוק)
400 מיליון שקל - החטיבה להתיישבות (אורית סטרוק)
455 מיליון שקל - המשרד לפיתוח הנגב והגליל (יצחק וסרלאוף)
225 מיליון שקל - מיזמי מורשת לאומית
285 מליון שקל - הרשות לזהות יהודית
500 מיליון שקל - קידום המגזר החרדי (אורי מקלב)
500 מיליון שקל - משרד המסורת (מאיר פרוש)
355 מיליון שקל - מוסדות חינוך של יהדות התורה וש"ס
רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאים והפרילנסרים: "בשבוע הבא נגמר החודש, ולעצמאיים לא תהיה הכנסה על אוקטובר. המדינה עוד לא הבינה שאנחנו במלחמה. הממשלה מדרדרת אותנו לתהום ומפקירה אותנו לקריסה כלכלית מלאה"