שנה אחרי הפשרת היחסים המתוחים בין ישראל לטורקיה, התבטאויותיו של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בנושא המלחמה מול חמאס מעוררות חשש למשבר דיפלומטי חדש וחריף.
בישראל זעמו אתמול על דבריו של ארדואן, שהצהיר כי "חמאס אינו ארגון טרור" אלא "ארגון שחרור שמנהל מאבק על אדמתו". גורם מדיני בכיר בירושלים אמר כי "בתפיסת האיסלאם של ארדואן, להרוג יהודי זה בסדר וחמאס הוא ארגון לגיטימי לחלוטין".
2 צפייה בגלריה
yk13648635
yk13648635
(צילום: MURAT CETINMUHURDAR, רויטרס)
בתגובה הרשמית של משרד החוץ נמסר: "גם הניסיון של נשיא טורקיה להגן על ארגון הטרור ודברי ההסתה שלו לא ישנו את מחזות הזוועה שכל העולם ראה ואת העובדה החד־משמעית: חמאס = דאעש".
מאז פרוץ המלחמה ארדואן לא מחמיץ הזדמנות לגנות את ישראל. סגן שר החינוך נזיף יילמז, איש מפלגתו של ארדואן, פרסם פוסט שבו גידף את ראש הממשלה בנימין נתניהו בתגובה לסרטון שהפיץ נתניהו על התקיפות האוויריות בעזה: "יום אחד הם יירו גם בך, אתה תתפגר", כתב הבכיר הטורקי.
בנאום שנשא בפני חברי מפלגתו בפרלמנט הודיע הנשיא שהוא מבטל את ביקורו המתוכנן בישראל. גם חתנו של ארדואן, שר האנרגיה בראט אלביירק, שהיה אמור להגיע לישראל בחודש הבא, הודיע על ביטול ביקורו.
גם דבריה של מלכת ירדן ראניה בראיון לרשת CNN עוררו זעם בישראל. המלכה, שמוצאה פלסטיני, הטילה ספק בזוועות שביצעו מחבלי חמאס במתקפה על יישובי עוטף עזה. "נשיא ארה"ב אמר שיש לו ראיות, שהוא ראה ראיות שערפו ראשי ילדים, רק כדי לחזור בו אחר כך כי צה"ל אמר שאין הוכחה לכך. זו הטיית אישוש", טענה.
המראיינת, כריסטיאן אמנפור הוותיקה, קטעה את דבריה וציינה שיש הוכחות. "המלכה ראניה, אני צריכה לעצור אותך כי היו תמונות שהישראלים והעיתונאים שלנו שהיו שם הראו. אני לא מדברת על עריפת ראשים, אני מדברת על גופות של תינוקות מלאי כדורים", אמרה.