ההתנגדות בליכוד לצעדי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' גוברת ואיתה הלחץ על רה"מ בנימין נתניהו. 12 ח"כים בליכוד, מהם 4 שרים ביקשו מנתניהו לעצור את מתווה סמוטריץ', שלא עונה לטענתם על צרכי המשק בשעה הזו. מי שפועל מאחורי הקלעים הוא יו"ר ההסתדרות הלאומית, יואב שמחי, שמגייס ח"כים ושרים נגד המתווה ההרסני לדבריו למשק הישראלי. בין החותמים על הבקשה: מירי רגב, אלי כהן, דוד ביטן ודני דנון. בלי קשר ללחץ מצד חברי הכנסת של הליכוד כבר ברור שתוכנית הסיוע לעסקים ולאזרחים בשל מלחמת חרבות הברזל, שעליה נמתחה ביקורת קשה מכל בכירי המשק והמגזר העסקי, תוגדל באופן משמעותי ביותר לחודש נובמבר.
היקף התוכנית, שעליה הכריזו שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראשי משרד האוצר ב־19 באוקטובר, הסתכם ב־4.5 מיליארד שקל, והתוכנית הייתה מצומצמת במיוחד ולא ענתה, לדעת כל המבקרים, כולל שרים וחברי כנסת מהקואליציה, למצב המלחמה שבו שרויה המדינה, אלא למבצע צבאי קצר מועד.
1 צפייה בגלריה
yk13651756
yk13651756
(צילום: Ammar Awad, רויטרס)
בכירי האוצר, בראשות ראש אגף התקציבים יוגב גרדוס, עסקו בסוף השבוע בגיבוש תוכנית רחבה הרבה יותר לחודש נובמבר, עם אפשרות הארכה אף עד לסוף שנת התקציב 2023. היקפה המשוער של התוכנית החדשה יהיה כ־8 מיליארד שקל וייתכן שגם מעבר לכך.
התוכנית המתגבשת צפויה להרחבה כמעט בכל אחד מסעיפיה. כך יוכלו עסקים עד להיקף מחזור שנתי של 100 מיליון שקל בכל רחבי הארץ לדרוש החזרי הוצאות ותשלום עבור עובדיהם שהוצאו לחופשה, עד לסכום של 600 אלף שקל בנובמבר, לעומת תקרה של 300 אלף שקל בתוכנית הראשונית. לעסקים עם מחזורים מ־100 מיליון שקל ועד ל־400 מיליון שקל תקרת סכום הפיצוי תועלה בצורה לינארית לפי גודל העסק, עד לסכום של 1.6 מיליון שקל.
אחת ההצעות שנבחנה ונפסלה באוצר היא זאת של בכירים במשק, שאותה תבע שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת, ולפיה יפוצו עסקים החל מירידה במחזורם ב־20% ולא ב־25% כמו בתוכנית הראשונית, וזאת בהשוואה לחודש המקביל בשנת 2022. באוצר החליטו שתביעה לפיצוי יוכלו להגיש גם בנובמבר רק מי שהפסידו לפחות 25% מהמחזור לעומת החודש המקביל אשתקד.
המענק לעסקים עד להיקף מחזור של 400 מיליון שקל כולל כיום השתתפות בהוצאות קבועות כמכפיל של כלל ממוצע ההוצאות בשנת 2022 כפול 18% לעסקים שמחזורם נפגע ב־80% לפחות בתקופת המלחמה, 12% לירידה של 80%-60%, 9% לירידה של 60%-40% ו־6% לירידה של 40%-25%.

לפשט את ההליכים

במתווה המעודכן שיעור השתתפות יועלה באופן אחיד ויעמוד מעתה על 22% לכל הקבוצות השונות של פגיעה במחזור, ולא תהיה עוד חלוקה שונה לפי גודל ההפסד במחזור. הדבר נועד בין השאר לפשט את הליך קבלת ההחזרים. גם עסק קטן הפטור מהגשת חשבוניות ייכלל בהסדר.
המענק להשתתפות בהוצאות השכר של עובדים הוגבל באוקטובר ל־60%. במתווה המתוקן יועמד שיעור ההשתתפות של המדינה, עד לתקרת ההחזרים החדשה שתיקבע, על 75%. מדובר בשיפור של התוכנית, שנועדה למנוע פטורים נרחבים בעסקים שהושבתו כמעט כליל בפעילותם.
עוד נודע כי בתוכנית החדשה ההצעה היא לכלול בהחזר מלא של ההוצאות ופיצוי מלא לירידה במחזורים את כל היישובים הרחוקים מרצועת עזה עד 20 ק"מ, במקום המצב הנוכחי של 0 עד 7 ק"מ.
נוסף לאשקלון ומבקיעים שהוחלט לצרף למתן פיצוי מלא כבר רטרואקטיבית באוקטובר, יתווספו לפיכך גם הערים אופקים (אף שהיא מרוחקת 22 ק"מ מהרצועה) ונתיבות, שהותקפו באופן קשה ב־7 באוקטובר וממשיכות לספוג מנות גדולות של ירי טילים מאז. כמו כן יתווספו עוד כעשרה יישובים קטנים בטווח הזה לפיצוי המלא.
לפי שעה, יותר משלושה שבועות לאחר פרוץ המלחמה, עדיין לא אושרו בחקיקה בכנסת סעיפי התוכנית הראשונה וסביב חלקם קיימת עדיין מחלוקת, והתביעה של חברי הכנסת היא לשפר את התוכנית לתנאים המשופרים שייקבעו לנובמבר.
גם הודעת השר בצלאל סמוטריץ' על הוספת הערים אשקלון ואופקים כבר לפיצוי לחודש אוקטובר, לתוכנית ההטבות הראשונית של 7-0 ק"מ מהרצועה, טרם אושרה בחקיקה בכנסת. השבוע צפויה עם זאת הכנסת לאשר בוועדת הכספים ובמליאה בשלוש קריאות את רוב סעיפי התוכנית הראשונית הטעונים חקיקה.

החקלאים יפוצו

התוכנית החדשה צפויה להתפרסם במהלך השבוע על ידי ראשי משרד האוצר. לפי שעה עדיין לא קוימה ההבטחה להסיט את כספי ההסכמים הקואליציוניים למטרות המלחמה.
בעניין אחר, נודע כי ביוזמת נשיא המגזר העסקי דובי אמיתי הוחלט בסוף השבוע כי החקלאים באזור עוטף עזה, שניזוקו קשות מאז פרוץ המלחמה, יקבלו מקדמה מיידית בהיקף של חודש וחצי מהמחזור שהיה להם בשנת 2022.
גם החקלאים ביישובי קו העימות בצפון שפונו יקבלו מקדמה שהיקפה יהיה בסכום שווה לחצי חודש ועד לחודשיים מהמחזור שלהם והובטח שיכוסה כל הפסד שיצטבר גם בחודשים הקרובים.

עיקרי התוכנית החדשה

• פיצוי מלא לעסקים עד 20 ק"מ מרצועת עזה
• אופקים ונתיבות ייכללו במתווה
• החזרי הוצאות ותשלום בכל הארץ עבור עובדים שהוצאו לחופשה - עד 1.6 מיליון שקל לפי גודל העסק
• עסקים עד 400 מיליון שקל שהמחזור שלהם נפגע מ־25% ומעלה: מענק השתתפות בהוצאות קבועות של 22% מממוצע ההוצאות ב־2022
• השתתפות בהוצאות השכר של עובדים - עד 75%
• מקדמה מיידית לחקלאים שניזוקו בצפון ובדרום
החקלאים באזור עוטף עזה, וביישובי קו העימות בצפון שפונו וניזוקו קשות מאז פרוץ המלחמה, יקבלו מקדמה מיידית בהיקף של חודש וחצי מהמחזור שהיה להם בשנת 2022, והובטח שיכוסה כל הפסד שיצטבר גם בחודשים הקרובים