במלונות ברחבי ישראל שנרתמו וקלטו תושבים מבוהלים מעוטף עזה, שברחו עם המשפחות מהערים המופגזות, אובדי עצות. אחרי 3 שבועות שבהם הובטח להם שיהיה מי שיממן, מתברר להם עכשיו שהמדינה מצפה מהם להכניס יד לכיס ולממן במקומה את שהות התושבים. אחת הדוגמאות היא במלון כפר המכביה ברמת־גן. לדברי אמיר פלד, יו"ר מכבי תנועה עולמית, "20 יום אנחנו מארחים כ־800 מפונים מהעוטף בהם 250 תושבי אשקלון שהגיעו לפה בדרך כלל בכוחות עצמם, תוך שהם נמלטים מהתופת המקום הכי מטווח בישראל, ולמעשה מניחים כל אותה תקופה שהמדינה תעזור, אבל כרגע בכלל לא ברור שזה מה שיקרה. הרשות המוניציפלית קיבלה התחייבויות מהמדינה שיועברו אליה כספים, אבל אלינו זה לא מגיע. פנינו, דרשנו, ביקשנו, ואנחנו לא נענים על ידי אף אחד, לא ממשלתי ולא מוניציפלי. אנחנו מרגישים שעושים לנו טובה, וזו מעין כפיות טובה כי אנחנו לקחנו את תושביהם".
ובינתיים דואגים אנשי המלון לכל צורכי התושבים המפונים, בין השאר בפעילות לילדים בשעות הבוקר, אוכל, ציוד רפואי, לבוש וטואלטיקה. העלויות אדירות, אבל במלון סקפטיים לגבי החזר כלשהו מהמדינה. "אנחנו לא מקבלים שום מענה כי התושבים לא ישלמו לנו. הרשות קיבלה כסף מהמדינה, אבל לנו אף אחד לא נותן תשובות. עשינו את מלאכתנו מתוך ציונות ואהבת ישראל, אבל מי שאחראי לאירוע לא מכניס את היד לכיס, גם כשיש להם את הכסף. הם יכולים להגיד למשל 'עד 2 בנובמבר אנחנו משלמים לפי הקריטריונים 500 שקל למבוגר ו־250 לילד, ומ־2 בנובמבר זה נגמר'. זה מקובל. אבל התשובות של משרד התיירות שאשקלון לא ברשימה למרות שהם 20 יום על חשבוננו וזה לא נראה לי הוגן. אנחנו נדחקים ע"י המדינה להודיע למתארחים שלנו, למרות שהם מהנפגעים ביותר ועד היום לא דרשנו מהם לצאת - שזו ההחלטה של הממשלה, ולא תהיה לנו ברירה אלא לפנות אותם. אני לא יכול לממן את מי שהמדינה החליטה לא לממן אותו. המדינה קבעה שקריית־שמונה יותר חשובה מאשקלון או אופקים. זה יהיה קשה מול האורחים, אבל אין לי ברירה".
1 צפייה בגלריה
yk13646558
yk13646558
(צילום: אסי חיים)
באותה בעיה נתקלים גם אנשי מלון בהרים יד השמונה במטה יהודה שמארח 160 איש, מתוכם 50 ילדים. רוב המפונים מאשקלון. האורחים מקבלים שלוש ארוחות ביום והעלויות גבוהות. "המלון כרגע מתקיים על תרומות חיצוניות ללא סיוע מהמדינה", מספרת סמנכ"לית המלון אפרת טובול. "מפני שרוב המפונים שלנו הם תושבי אשקלון, המדינה לא מסכימה לתת יד ולעזור בכלום, הם אומרים 'תשלחו את תושבי אשקלון הביתה'. אבל אנחנו לא יכולים לעשות את זה כי אנחנו יודעים שאין להם מקום אחר ללכת אליו".
ממשרד התיירות נמסר בתגובה כי הם בוחנים את הנושא.
כפר המכביה: "הרשות המוניציפלית קיבלה התחייבויות מהמדינה שיועברו אליה כספים אבל אלינו זה לא מגיע. פנינו, דרשנו, ביקשנו, ואנחנו לא נענים על ידי אף אחד, לא ממשלתי ולא מוניציפלי. זו כפיות טובה כי אנחנו לקחנו את תושביהם"