צעירים וסטודנטים המגויסים בצו 8 טוענים כי הם עתידים לקבל רק שכר מינימום על ימי המלחמה, שעומד על 215 שקל ליום. השיח בסוגיה הזו התחיל לתפוס תאוצה בקרב קבוצות הלוחמים, בעיקר אצל מי שמכונים "צעירניקים". אלו השתחררו משירות סדיר בחודשים האחרונים והמלחמה תפסה אותם בין עבודות מזדמנות, חוסכים קצת כסף לקראת הטיול או הלימודים. כעת הם נאלצים להסתפק בתגמול נמוך, יחסית למה שיכלו להרוויח בשוק האזרחי. כמו כן סטודנטים לוחמים במילואים נמצאים בחזית, ומקבלים תגמול שאינו מספק.
רבים מהם אומרים שאם היה מדובר בחודש אחד של מילואים, הם כלל לא היו מעלים את הנושא, אבל מדובר כאן במלחמה שאף אחד לא יודע מתי תסתיים.
1 צפייה בגלריה
yk13653913
yk13653913
(צילום: טל שחר)
יהונתן, תושב המרכז, מסביר: "שכר מינימום ללוחם במילואים לא מתקרב לסכום נורמלי שהולם את מה שאנחנו עושים בשביל המדינה בשעת מלחמה".
א' הוא קצין ביחידה מובחרת המוצב בגבול הצפון מאז 7 באוקטובר. הוא אמר ל"ממון": "לא ייתכן שאנחנו כאן משרתים את המדינה שלנו, אבל המדינה לא רואה אותנו. כשקוראים לנו לימי מילואים שבשגרה, הכל מובן ושכר מינימום לא הייתה אף פעם סוגיה שהלנו עליה. אבל כעת מדובר במלחמה של ממש ואין לדעת מתי היא תסתיים. לפי שעה אני מגויס מאז אותה שבת ארורה. קיבלתי הודעה מהיחידה שלי וכבר במוצאי שבת התייצבתי בצפון".
א' ממשיך: "בעוד שכל מי שאינו סטודנט מקבל משכורת רגילה וגם בונוסים על סופי שבוע. איך קורה שבמדינה שלי לוחם שהוא סטודנט מרוויח משכורת מינימום כאשר לוחם בקבע בדרגת סיכון זהה מרוויח כפול. בנוסף כל איש קבע בצה"ל מרוויח מעל משכורת מינימום גם כאשר הוא יושב בקריה ועושה יומיות, לעומת לוחמי מילואים שעובדים 24/7. מישהו כאן צריך לתת את הדעת ולהתעורר".
ג' הוא סטודנט להנדסת אלקטרוניקה ולוחם בדרום: "לא ייתכן שסטודנט כמוני, שבקושי יש לו זמן להתפרנס, עבדתי למחייתי פה ושם כברמן, מקבל שכר מינימום. עד לפני כמה חודשים הייתי קצין בקבע. אין להשוות את השכר שקבלתי ביום עבודה לעומת הסכום המעליב הזה שאין לו אחיזה במציאות למה שאנחנו מסכנים את החיים שלנו כאן במסגרת השליחות שאני והחיילים שלי מתחייבים לעשות כדי להגן על העורף".
מהביטוח הלאומי נמסר בתגובה: "צריך לזכור כי הביטוח הלאומי לא קובע את הסכומים אלא המחוקק בכנסת ישראל. כל דבר שאנחנו יכולים לסייע - אנחנו נקדם, נדחוף ונבצע. במסגרת התשלום למילואים העברנו החלטה לתשלום בתחילת נובמבר באופן מיידי ואוטומטי ולא לחכות לסוף השירות, כפי שקורה בימי שגרה. אנחנו פועלים גם בשעה זו לשינוי גובה מענק המילואים, בדגש על מי שמרוויחים מתחת לשכר הממוצע במשק, וכאמור, זה חייב להגיע לפתחו של הכנסת ושינוי החוק".