"נתתי הוראה לא להביא אפילו קילוגרם אחד של עגבניות מטורקיה גם אם אין סחורה, ועוד מעט לא תהיה, כי בעוטף לא שותלים לעונה הבאה בגלל בריחת התאילנדים. מצידי שהמדף יישאר ריק. נראה מה יגידו כשמחיר העגבניות יזנק ל־20 שקל ומעלה, עוד שבועיים או חודש, כשיהיה מחסור. שר החקלאות יבוא להתחנן שנייבא". כך אמר אתמול ל"ממון" רמי לוי.
בעקבות המחאה רשתות השיווק, בלחץ הציבור, חדלו לייבא עגבניות מטורקיה. מנגד, אצל חקלאי העוטף הצטבר יבול רב על השיחים, לאחר שבעשרת הימים הראשונים ללחימה לא ניתן היה לקטוף. כעת, בעזרת מתנדבים, היבול נקטף בחלקו ונשלח לרשתות, אבל הבעיה היא שמגדלי העוטף, בגלל חוסר בידיים עובדות ובריחת התאילנדים, לא שותלים כעת לעונה הבאה ולכן בעוד חודשיים־שלושה צפוי שוב מחסור משמעותי בעגבניות. כזכור, העוטף מספק 70% מהתצרוכת המקומית של עגבניות. החשש הוא שהחוסר ילווה בעליית מחירים משמעותית.
1 צפייה בגלריה
yk13653479
yk13653479
(צילום: צביקה טישלר)
לא רק רמי לוי חדל לייבא, גם שאר הרשתות נמנעות כעת מיבוא מטורקיה. שופרסל הפסיקה את היבוא ואורי וטרמן מנכ"ל הרשת אמר ל"ממון": "הפסקנו לייבא מטורקיה, החלטנו לחבק את החקלאים ומשתדלים לקנות רק תוצרת ישראלית. יצאנו בתוכנית תמיכה לעוטף, כולל סימון של תוצרת ישראלית בסניפים, מתן אשראי, הקדמת תשלומים, ומתן עדיפות מלאה לתוצרת חקלאית".
התלונות ברשתות החברתיות בשבוע האחרון של מגדלי עגבניות מהעוטף, היו על כך שרשתות מחזירות סחורה כי הן מלאות עם עגבניות מטורקיה.
אתמול הודיע גם משרד הביטחון כי הוציא הוראה לספק הירקות והפירות שלו, חברת ביכורי שדה, לספק לצה"ל רק עגבנייה ישראלית.
כאמור, השאלה היא מה יהיה בהמשך. וטרמן: "אם לא יימצאו ידיים עובדות לשתול את השתילים שיניבו עוד חודשיים־שלושה ויהיה מחסור, ברור שנייבא. אנחנו בודקים גם יבוא חליפי מפולין". אילן שבע, בעלי ביכורי שדה – הספק של צה"ל וגם משווק הירקות הגדול בארץ – חושש מהמחסור הצפוי: "אף אחד לא רוצה טורקיה. לקוחות דורשים רק תוצרת מקומית. כשמחיר העגבנייה יגיע ל־20 עד 30 שקל לק"ג, כולם יצעקו והיבוא יחזור. אני חושש שכבר עכשיו המחיר יעלה. לדעתי ההתנפלות על רשתות השיווק הייתה מוגזמת. כולן קונות מהעוטף, אבל זה לא מספיק".

לגדל עגבניות

במשרד החקלאות מודעים לחוסר הצפוי בחורף ומציעים לחקלאים שאינם מהעוטף להשמיש חממות לגידול עגבניות ולקבל מענק של 75% מגובה הוצאות ההסבה.