ישראל במלחמה אבל הרשויות מנצלות את המצב לבטל, לכאורה זמנית, הישגים צרכניים של שנים. מדובר על ביטול חובת המדבקות האדומות על מוצרי מזון מיובאים ועל הקלות משמעותיות בחובת סימון מחירים, בעיקר לרשתות.
סימון המחירים חשוב במיוחד כעת. בתחומי המזון בפרט ומוצרי הסופר בכלל, שהתייקרו ותופסים בכ־20% יותר מהסל המשפחתי, בגלל האגירה והצריכה המשפחתית שגדלה. זהו גידול שעובד לרעתנו ולטובת רווחי הרשתות. המסר פשוט: אתם בבית עצבנים יותר, בולסים יותר, אבל אנחנו בהפסקת בריאות. תאכלו בלי נקיפות מצפון הרבה סוכר, שומן ומלח.
בתיאוריה מדובר בפטור שהוענק אך ורק ליבואנים. אלא שנכון להיום יצרני המזון הגדולים הפכו מזמן ליבואני ענק. שטראוס מייבאת שפע של חטיפים מתוקים, יוניליוור ואסם־נסטלה חובשות כובעים כפולים של יצרניות ויבואניות. המותגים הפרטיים של שופרסל ורמי לוי קונים מיצרנים מקומיים אבל גם מייבאים ובגדול. רק עניין של זמן עד שה"קוזק הנגזל" יתחיל להתבכיין שהוא לא יכול לעמוד בסימון חלק מהמוצרים ובהפסקת סימון אחרים. שלא לדבר על הבלבול שחל כאשר מוצרים מיובאים שהגיעו לפני 7 באוקטובר יישאו מדבקות, ולעומת זאת מלאים חדשים פטורים מכך, על אותו מדף. במי יבחר הצרכן המוטעה?
משרד הכלכלה תרם משלו לרשתות שניצחו במאבק להסרת חובת סימון המחירים, והקל על סימון המחירים על המוצרים. ההקלה מותנית אמנם בקיום שלט מדף או צג דיגיטלי צמוד. אבל ההידרדרות, גם ברשתות שהקפידו עליהם בעבר, כבר ניכרת. דווקא בימי לחץ אלו מגיעים לנו מחירים ברורים, מדבקות על המוצרים, שיקשו על העלאות. הבטחת הקנס הגבוה לא מרשימה במיוחד, כשיכולת הפיקוח של הרשות להגנת הצרכן דלה בימים שבתיקונם, ואפסית כיום. לא הצלחתי לקבל מהרשות להגנת הצרכן כמה נקודות מכירה של רשתות נבדקו לאחרונה, כמה ייבדקו במסגרת הפיקוח.
ומי שחושב שאחרי המלחמה תחזור חובת סימון המחירים, שיקום. הרשתות לא תוותרנה על הניצחון, וכרגיל אנחנו נשלם.