בעקבות הביקורת הקשה מכל בכירי המשק והמגזר העסקי, שנמתחה על שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ומשרד האוצר, הציגו אתמול במשרד את תוכנית הסיוע החדשה לעסקים לחודש נובמבר, שמרחיבה את מה שהציעו באוצר בתוכנית הקודמת. היקפה המשוער של התוכנית החדשה כ־8 מיליארד שקל לפחות. בין הצעדים החדשים: קיצור תקופת האכשרה לקבלת דמי אבטלה וביטול ניצול ימי חופש למי שיוצא לחל"ת.
על פי המתווה, מעבר לפיצויים הקבועים כיום בחוק ביחס ליישובי ספר (ואשקלון בתוכם), יינתן החזר מלא של ההוצאות ופיצוי מלא לירידה במחזורים של העסקים בכל היישובים הרחוקים מרצועת עזה עד ‭ 20‬ ק"מ, במקום המצב הנוכחי של 0 עד 7 ק"מ.
1 צפייה בגלריה
yk13653750
yk13653750
(צילום: שאול גולן)
בשאר חלקי הארץ מתווה מענקים לעסקים בתנאים הבאים: במתווה המעודכן שיעור השתתפות בהוצאות הקבועות יועלה באופן אחיד ויעמוד מעתה על ‭ 22%‬לכל הקבוצות השונות של פגיעה במחזור, ולא תהיה עוד חלוקה שונה לפי גודל ההפסד במחזור. הדבר נועד בין השאר לפשט את הליך קבלת ההחזרים. גם עסק קטן הפטור מהגשת חשבוניות ייכלל בהסדר.
המענק להשתתפות בהוצאות השכר של עובדים הוגבל באוקטובר ל־%‭.60‬ במתווה המתוקן יועמד שיעור ההשתתפות של המדינה, עד לתקרת ההחזרים החדשה שתיקבע על 75% . מדובר בשיפור של התוכנית, שנועדה למנוע פיטורים נרחבים בעסקים שהושבתו כמעט כליל בפעילותם.
נוסף לאשקלון ומבקיעים, שהוחלט לצרף למתן פיצוי מלא כבר רטרואקטיבית באוקטובר, יתווספו לפיכך גם הערים אופקים (אף שהיא מרוחקת 22‬ ק"מ מהרצועה) ונתיבות, שהותקפו באופן קשה ב־7 באוקטובר וממשיכות לספוג מנות גדולות של ירי טילים מאז. כמו כן יתווספו עוד כעשרה יישובים קטנים בטווח הזה לפיצוי המלא.
- תקרת הפיצוי תעמוד על 600 אלף שקל לעסקים עם מחזור שנתי של עד 100 מיליון ותעלה בהדרגה לעד 1.2 מיליון שקל לעסקים עם מחזור של עד 300 מיליון שקל. - שיעור ההשתתפות בשכר העובדים יעלה ל־75% כפול שיעור הפגיעה במחזור כפול הוצאות השכר. ישנן גם הקלות במתווה החל"ת: • הסרת התנאי שמחייב קיזוז ימי חופשה צבורים לפני קבלת דמי האבטלה.
• ביטול ימי המתנה (ללא קיזוז חמישה ימי אבטלה).
• הפחתת תקופת החל"ת המינימלית מ־30 ל־14 יום.
• תקופת האכשרה המינימלית לקבלת דמי אבטלה תקטן ל־6 חודשי עבודה מתוך 18 חודשים.
• ההקלות יתקיימו בתקופה שבין 7.10 ל־30.11, מועד היציאה לחל"ת שנקבע לפי שירות התעסוקה יהיה החל מהיציאה בפועל של העובד לחל"ת. נוסף למתווה הפיצויים, הוחלט על מענק לבני ובנות זוג של משרתי המילואים, כמו הגדלת התשלום על יום מילואים ל־125% והקדמת התשלום כבר לסוף חודש אוקטובר כדי להקל על הניהול הכלכלי הרציף של האזרחים.
את התוכנית גיבשו בסוף השבוע האחרון בכירי האוצר, בראשות ראש אגף התקציבים יוגב גרדוס, ותהיה אפשרות הארכה שלה עד לסוף שנת התקציב ‭. 2023‬

"מפקיר עסקים"

ראשי המשק העבירו אתמול ביקורת קשה על מתווה הפיצויים החדש נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר, אמר כי ״חרף השיפור הקל במתווה המקורי הוא עדיין מפקיר עשרות אלפי עסקים ומאות אלפי עובדים בענפי התעשייה, המסחר והבנייה, ויפגע ביכולת הצמיחה של המשק לאור מצב הבטחון. ואני אומר זאת בצער, כי אחרי 20 יום שאנחנו מדממים, במשרד האוצר צריכים להתחיל להבין את גודל השעה ולהבין שחלק מהניצחון הוא גם לשמור על הכלכלה הישראלית חזקה. אנו מצפים ממשרד האוצר לחזור באופן מיידי לשולחן הדיונים, ולאמץ מתווה חדש שיכלול גם פיצוי שכר כמו בכל אירוע לחימה״.

עיקרי התוכנית החדשה

• פיצוי מלא לעסקים עד 20 ק"מ מרצועת עזה
• תקופת האכשרה לזכאות לדמי אבטלה קוצרה ל־6 חודשי עבודה מתוך 18 החודשים האחרונים
• עסקים עד 300 מיליון שקל שהמחזור שלהם נפגע מ־%‭25‬ ומעלה: מענק השתתפות בהוצאות קבועות של ‭ 22%‬ מממוצע ההוצאות ב‭2022־‬
• לא ינוכו עוד ימי חופשה למי שיוצא לחל"ת
• אפשר יהיה להוציא לחל"ת ל־14 יום בלבד
• השתתפות בהוצאות השכר של עובדים - עד‭ 75% ‬
• מקדמה מיידית לחקלאים שניזוקו בצפון ובדרום