מבקר המדינה מתניהו אנגלמן אמר אתמול שהממשלה נכשלת בטיפול בעורף. המבקר לא היה צריך לפגוש אנשים שפונו מבתיהם כדי להגיע למסקנה הזו, מספיק שהיה פותח טלוויזיה ורואה את הפרסומת שהמדינה הפיקה לעצמה עם אביב אלוש. מדובר בגול עצמי מפואר, שספק אם גרם אפילו לאזרח אחד לחייך. סרטון כל כך רדוד, שהופך את הטבח בעוטף עזה לפנטזיה רחוקה שהתרחשה אי שם. אלוש, כדמות מהפרסומות שלו לקפה, בא להסביר לנו שהכל יהיה בסדר.
1 צפייה בגלריה
yk13654277
yk13654277
(לא מנחם, לא מעודד ולא מרים. אלוש)
"כמה סיפורים אנחנו שומעים", אומר אלוש בטון הרגיל שלו בשניות הראשונות של הסרטון, מנסה להיות עצוב ללא הצלחה, "סיפורים מזעזעים שהלב לא יכול להכיל". עד כאן הכישלון של הממשלה – קדימה, מהר לעבור הלאה – "ולצידם סיפורי גבורה והתנדבות שעוד לא ראינו". פתיחה שהיא כמו סטירה עם הצד המעליב. באותה מידה אלוש היה יכול לומר: "כן, קרה משהו בדרום, זוועות כלשהן, אבל תראו, אנחנו מדהימים!"
לאחר מכן אלוש מדקלם טקסט שכנראה נגנב מטקס יום השואה של בית ספר יסודי: "למרות כל מה שעברנו: שואה, מלחמות וטרור, הצלחנו ליצור פה מדינה שהיא פלא". וזה לא הסוף: בזמן שהוא פורק ציוד מהטנדר שלו (עוד בחירה אומללה, מזל שלא בצבע לבן), אלוש מוסיף: "נכון, אנחנו באמצע פרק כואב, אבל גם אותו אנחנו נעבור". הבנתם? אלפי נרצחים ומאות חטופים זה "פרק כואב", כאילו הגיהינום שהמדינה הזאת עוברת הוא פרק בסדרת טלוויזיה – ובפרק הבא הכל כבר יהיה בסדר. כמה חבל שהחיים לא עובדים בצורה כזאת.
אבל כך הממשלה תופסת את הציבור כרגע: כמו ילדים קטנים שצריך להרגיע אותם ולהגיד להם שהכל יהיה בסדר. שזה רק "פרק כואב" ומחר השמש שוב תזרח. קיבלנו מכה ועכשיו נקום ממנה. לא נחפש מי אשם, ובטח לא נקים ועדת חקירה, כי עכשיו כולנו ביחד, ילדים יקרים.
אחרי שאלוש מסיים לקשקש ולהוריד את כל הציוד מהרכב שלו, מתגלה מה הוא בנה במשך כל הזמן הזה: דגל ישראל ענק, שבאופן אירוני מונף על קצה ההר. או אם תרצו, על סף תהום. זאת דווקא מטפורה מוצלחת למצבה של המדינה.

בקטנה

בלי מת'יו פרי ודמותו צ'נדלר בינג, "חברים" לא הייתה הופכת מסדרת טלוויזיה לתופעת תרבות ענקית, שגם היום, 19 שנה אחרי ששודר הפרק האחרון שלה, ממשיכה לצבור אלפי מעריצים חדשים. היה קשה להכיל את הפער בין צ'נדלר בינג הציני והעוקצני לדמותו הטרגית של מת'יו פרי בחיים האמיתיים, ועכשיו יהיה עוד יותר קשה לראות את הסדרה בידיעה שהוא איננו. אפשר להתנחם בכך שעל אף מותו בטרם עת, פרי יחיה לנצח. צ'נדלר בינג יופיע ערב אחרי ערב על מסכים ברחבי העולם, וימשיך לנחם ולהצחיק. טוב הלב של "חברים" הוא הסוד האמיתי של הסדרה, והצופים חוזרים אליה שוב ושוב כדי לקבל ממנה חיבוק שרק היא יכולה לתת. לא יהיה עוד צ'נדלר בינג, ולא תהיה עוד סדרת טלוויזיה כמו "חברים".