חדרה היא אחת הערים הגדולות שהגיבו למצב במהרה, וכיתת כוננות ראשונה כבר הוקמה בשיתוף המשטרה. בימים אלה מוקמת כיתה נוספת בשיתוף פיקוד העורף. לצד זאת, העירייה הציבה מחסומים בכניסות לעיר, ומערך האבטחה סמוך למוסדות החינוך תוגבר. כ־100 מתנדבים הצטרפו לכוח ההגנה שיפעל תחת המשטרה. חברי כיתת הכוננות עוברים הכשרה מותאמת בכל הקשור לטיפול באירועי טרור ובהפרות של הסדר הציבורי. בנוסף לנשק האישי של כל מתנדב, הם צוידו בנשק ארוך ובכל הציוד הנחוץ לתגובה במצב חירום. בשבוע הבא צפויה להיערך הכשרה ל־50 מתנדבים נוספים.
1 צפייה בגלריה
yk13657013
yk13657013
(צילום: שלומי גבאי, דוברות עיריית חדרה)
במקביל, אחרי פרוץ המלחמה גייסה עיריית חדרה מתנדבים ומתנדבות באמצעות אגף אכיפה וביטחון ומחלקת התנדבות, ומשמר שכונות כבר פועל בהצלחה. קרוב ל־400 תושבים רשומים במשמרי השכונות השונים, הפזורים בכל רחבי העיר, ועל כולם מפקדת אירנה גרין. בשגרה עובדת אירנה כקב"טית במוסדות החינוך, אך מאז פרוץ הלחימה היא התגייסה לטובת הקמת מערך המתנדבים ומנווטת את הכוחות העירוניים.
גרין מספרת: "זה עובד נהדר. בזכות משמרי השכונות אנחנו יודעים בדיוק מי נמצא בשטח. המתנדבים עובדים בשיתוף פעולה מלא עם הפיקוח ועם העירייה והתגובות שאנחנו מקבלים מהתושבים נהדרות. אפשר לראות חד־משמעית שמרגע הקמת משמרי השכונות, התושבים מרגישים בטוחים יותר. אנחנו כל הזמן מוצפים בבקשות של מתנדבים נוספים שמעוניינים להצטרף ומרחיבים כל יום את מעגל המתנדבים".
המתנדבים קיבלו מהעירייה רכבים, אפודים וכובעים, צ'קאלקה לרכב, פנסים ומכשירי קשר. הם מחוברים לכל כוחות הביטחון בשטח, ובמקרה הצורך יכולים להזעיק עזרה תוך שניות. חלק מהמתנדבים חמושים וחלקם לא, והסיורים מתבצעים 24/7 במשמרות: בשעות הבוקר ניתן לראות אותם מסיירים ליד מוסדות חינוך, אחר הצהריים במוקדי ריכוז גדולים של אוכלוסייה ובגני שעשועים, בערב ובלילה בשכונות, ובסופי שבוע הסיורים נערכים גם סביב בתי תפילה.
אריאל קליצ'ינסקי, מתנדב במשמר של שכונת שמשון: "אנחנו מאוד מרוצים, כי קודם כל לתושבים יש כתובת. הם יכולים להתקשר ולפנות אלינו, והמשמר ישר מגיע ובודק. התחושה היא שיש עוד אנשים שמסתכלים ומתקשרים עם גורמי החוק, וכל זה יחד בהחלט נותן תחושה שיש מי ששומר על התושבים".
ראש עיריית חדרה בפועל, ניר בן־חיים: "ביטחון תושבות ותושבי חדרה הוא הדבר הראשון בסדר העדיפויות שלנו. החיים מעל הכל. לכן אנחנו מקימים את כיתת הכוננות, כוח מתנדבים עירוני, שיעבוד כחלק מהמשטרה ובתיאום עם העירייה. המתנדבים ירכשו יכולות מבצעיות ויקבלו סמכויות משטרתיות. כך נחזק את מערך ההגנה העירוני ואת תחושת הביטחון האישית של כל אחת ואחד מאיתנו". מפקד משטרת חדרה, סנ"צ עמית פולק, הוסיף: "מחמם את הלב לראות אזרחים שנרתמים לטובת הקניית ביטחון ועזרה גם למשטרה, גם לעירייה וכמובן שלטובת האזרחים".
אריאל, מתנדב: "לתושבים יש כתובת, הם יכולים להתקשר ולפנות אלינו והמשמר ישר מגיע ובודק. התחושה היא שיש עוד אנשים שמתקשרים עם גורמי החוק וכל זה יחד בהחלט נותן תחושה שיש מי ששומר"