כל מי שיוצא לקניות בסופר או במכולת יכול להרגיש: אנחנו בצונאמי של התייקרויות. זה לא רק עליות מחירים של עשרות אחוזים ויותר במוצרים מסוימים, אלא גם מספרים גדולים מאוד של מוצרים שהתייקרו. התוצאה היא התייקרות כללית של סל המוצרים, כפי שעולה מהשוואת מחירי סל בן 425 מוצרים שערכנו השבוע לעומת מחירי ערב ראש השנה.
4 צפייה בגלריה
yk13658809
yk13658809
(צילום: ערן יופי כהן)
מדובר בהתייקרויות בהיקפים שלא זכורים בכל השנים של עריכת סלי השוואות מחירים, וזה קורה גם ברשתות שמקבלות פעם אחר פעם את התואר "הזולות ביותר". בחצי חינם קרוב ל־80% מהמוצרים שבדקנו התייקרו. ברמי לוי, מוביל דירוגי הסלים, 46% מהמוצרים התייקרו. במחסני השוק כשלושה רבעים מהמוצרים התייקרו, ובאושר עד כשליש מהמוצרים.
טיב טעם הייתה אמנם "צנועה" בהעלאות המחירים, אבל בערב ראש השנה היא הייתה הרשת היקרה ביותר בפער גדול לעומת האחרות, ונותרה כזאת גם השבוע. גם שופרסל דיל, רשת יקרה יחסית בעולם הדיסקאונט, יכלה להרשות לעצמה עליות מחירים צנועות יחסית. בשורה התחתונה, הפער בין הרשת הזולה ביותר (רמי לוי) ליקרה ביותר (טיב טעם) הצטמצם, אבל הוא עדיין משמעותי: 17.2%, לעומת פער של 23% במחירי ערב ראש השנה.
השבוע איים משרד הכלכלה לקנוס את הרשתות או המשווקים על התייקרויות, במקביל להקלות המשמעותיות שהעניק להן בחובת סימון המחירים, אבל זה לא יהיה כל כך פשוט, כי בחלק גדול מהמקרים ההתייקרויות לא מתבטאות בהעלאת המחירים הקטלוגיים, אלא בביטול "סיטונאי" של מבצעים.
התופעה מוכרת: בערבי חגים של פסח וראש השנה כמות המבצעים מטפסת כדי לפתות לקוחות וגם כדי לצאת טוב בהשוואות המחירים בכלי התקשורת. עם תום עונת החגים המבצעים מתאיידים חלקית, ומוחלפים במבצעים מתונים יותר, האופייניים לאוקטובר־נובמבר. השנה יש מפולת של ביטול מבצעים – ללא מבצעים חלופיים, וגם שינויים בתנאי התשלום, שמייקרים גם הם בפועל את המוצרים.
4 צפייה בגלריה
yk13658503
yk13658503
צילום: אסף רוזן
נותר טעם רע של ניצול המצב, כי הצרכנים בימים אלה פחות נכונים נפשית להשוואות מחירים, וכשהם בסופר הם מעוניינים רק לרוץ הביתה בשלום. ד"ר דנה טבת, מומחית להתנהגות צרכנים בבית הספר אריסון למנהל עסקים באוניברסיטת רייכמן: "השיח כרגע הישרדותי, אנחנו עסוקים במצבנו, המשאבים הרגשיים שלנו מרותקים למתרחש וקשה לנו לפתוח חזיתות נוספות. במצב כזה רבים מהצרכנים, שערים להתייקרויות בתנאים רגילים, פחות ערים כרגע. בנוסף, בגלל הרצון למהר, אנחנו מחפשים להיות יעילים, לקנות מה שאנחנו מכירים, לא להיכנס להשוואות מחירים, אולי אפילו לא לחפש מבצעים. המצב גם מוליד דיכאון, עצב, חרדה, שיכולים לגרום לנו להתנהג אחרת. יש סיכוי שנבצע יותר קניות אימפולסיביות, מוצרים לא הכרחיים, וקניות אגירה, שמספקות לנו תחושת שליטה".

מים כבדים

ניתוח שערכנו בסיוע "פרייסז" בהנהלת בועז יהב למאות מוצרים מצביע על קטגוריות המוצרים שהתייקרו בצורה בולטת. בעוד שהמשקאות הקלים שמרו על מחירים דומים לתקופת החגים, במים למיניהם יש חגיגה של התייקרויות. השיא הוא במחירי שישיות של בקבוקים קטנים, גם של נביעות וגם של מי עדן. אלו הבקבוקים שחשובים כל כך דווקא היום, כשרבים כל כך נמצאים בשטח וצריכים להרוות את צמאונם.
שישיית בקבוקי חצי ליטר עם פקק ספורט של מי עדן התייקרה ב־11%־35%, ואילו שישיית בקבוקי חצי ליטר "נביעות טו גו" התייקרה ב־12%־50.5% בשש מהרשתות שבדקנו. ובבקבוקי ליטר וחצי, שישייה של מי עדן התייקרה ברוב הרשתות שבדקנו ב־11%־16%, בעוד שהשישייה המקבילה של נביעות התייקרה ברשת אחת בלבד (חצי חינם) ב־15%, וברשת נוספת באחוזים בודדים.
גם היינות התייקרו בעשרות אחוזים, כמעט לאורך כל הקו. זה קורה גם בגלל שהמבצעים של תקופת החגים הסתיימו, אבל עדיין ההתייקרויות נראות מוגזמות יחסית למקובל בתקופה זו של השנה. "אם בתקופת החגים מכרתי ארבעה בקבוקי סלקטד כרמל מזרחי ב־100 שקל, עכשיו אני מוכר בקבוק בודד ב־33 שקל, החברה העלתה את המחירים", טוען ששון שקורי ממרכול "האחים שקורי" בגבעת שאול בירושלים. הבירות התייקרו פחות.
זינוקים של עשרות אחוזים נרשמו במחירי מוצרי ה"נחמה": חטיפים מתוקים ומלוחים, עוגיות, גלידות, שלא לדבר על מוצרי הבצק של מעדנות שמצאנו, למרות מחסור במוצרי המותג בגלל בעיות הייצור שנחשפו ב"ממון". האם זו סיבה לייקר מוצרים?
הירקות והפירות רושמים את שיאי ההתייקרויות. האם הכל נובע מבעיות האספקה? קשה לדעת. גם מחירי הסלמון – הדג הפופולרי של המדינה – דוהרים. ברשתות שבהן בדקנו הגיע השבוע מחיר סלמון טרי ל־119.90 שקל לק"ג. בשוק הפרטי הגיע מחירו ל־140 שקל לק"ג, אחרי התייקרות של 20 שקל לעומת מחירי השבוע שעבר. הבעיה הקשה היא ירידה דרמטית בכמויות הסלמון המוטסות לארץ, בגלל הירידה בכמות הטיסות. גם העוף הטרי התייקר בשיעורים גבוהים.
יש מוצרים שהם פריטי "צאן הברזל" שאין סלי מחירים בלעדיהם, ושהוזלו מאוד במבצעים של תקופת החגים וכתוצאה מכך ההתייקרות שלהם דרמטית מאוד. למשל, קפה טייסטרס צ'ויס שקפץ ב־21%־28%, או מרק בטעם עוף ושקדי מרק של אסם שמחיריהם קפצו ב־7%־44%.
והחדשות הטובות? בתחום מוצרי החלב, נכון להיום, חלק גדול לא התייקר, אם כי נרשמו ביטולי מבצעים. זה לא המצב במדף תחליפי החלב: מחיר ליטר משקה סויה בטעם טבעי בריסטה להקצפה של אלפרו, למשל, קפץ ב־14.7%־41% בשש מהרשתות שבדקנו. והוא לא היחיד בקטגוריה.
מוצרי הניקיון ומוצרי התינוקות שומרים בינתיים על סולידיות במחירים.

גם המותג הפרטי התייקר

חזרנו ל־23 מוצרי מותג פרטי שאת מחיריהם בדקנו לפני ראש השנה בארבע רשתות: יוחננוף, שופרסל דיל, רמי לוי וקרפור מרקט. קרפור היא היחידה שלא שינתה מחירים, אולי בגלל המלאים הגדולים שצברה, אולי בגלל המכירות הטובות. שופרסל דיל ייקרה שמונה ממוצרי המותג הפרטי שנבדקו. רמי לוי ייקר שישה אבל הוזיל ארבעה. יוחננוף ייקר ארבעה אבל הוזיל שבעה.
אלי כהן, מנכ"ל עמותת הסיוע לנזקקים פתחון לב, מודאג מהעליות הדרמטיות של המחירים הסיטונאיים של מוצרי היסוד: "אנחנו קונים מסיטונאים מוצרי מזון בסיסיים כדי לשלוח למשפחות מפונים. מאז תחילת המלחמה אנחנו רוכשים מדי יום חמש טונות אורז מהסוג הפשוט ביותר, שמחירו עלה ב־42% בהשוואה למצב לפני שלושה שבועות, מ־3.63 שקל ל־5.15 שקל. כלומר כל יום אני מוציא 7,600 שקל יותר על האורז שאנחנו מחלקים, ובסך הכל נדרשתי להוסיף עבור האורז 182,400 שקל ב־24 ימי הלחימה הראשונים. העדשים התייקרו ב־67%, השעועית היבשה ב־74%, וגל ההתייקרויות לא הסתיים". כהן מספר על טלפון שקיבל בלילה שלפני שיחתנו, מספק שהאיץ בו לבצע הזמנה גדולה, "כי ממש בקרוב צפויה עלייה של 8% במחירים הסיטונאיים של מוצרי היסוד שאתה קונה".
השבוע דרש כהן בישיבת ועדת הכלכלה להרחיב מאוד את צו הפיקוח על מחירי מוצרי צריכה בסיסיים, ואף פנה עם הדרישה לשר הכלכלה, ניר ברקת, ולשר האוצר, בצלאל סמוטריץ'. הניסיונות להטיל פיקוח נרחב על מחירים לא רשמו הצלחות גדולות בהיסטוריה הצרכנית בישראל, בשל ליקויים בפיקוח וניסיונות עקיפה מוצלחים של הספקים והמשווקים, ובעיקר הרשתות. אבל כהן משוכנע שאפשר לעשות זאת אחרת דווקא בתקופת מלחמה: "בזמנים רגילים הרחבת הפיקוח על המחירים מותנית בשינוי תחיקתי. כעת מדובר בהוראת שעה לחודשיים. בקורונה חווינו גל מטורף של עליות מחירים. אמרו לנו שזה בגלל מחירי השינוע שקפצו. מאז חזרו מחירי השינוע לקדמותם, ולא ראינו הוזלות. בשוק כמו ישראל, אין לצפות שהמחירים יאזנו את עצמם מכוח השוק, זה לא קרה ולא יקרה, וחובה לטפל בגל ההתייקרויות".
במכולות ובמינימרקטים הפרטיים טוענים שמצבם בתחרות מול רשתות השיווק הורע כתוצאה מהמלחמה. "ביטלו לנו הנחות. הסוכן של מטרנה שהגיע אחרי החג היה מוכן למכור לי קופסה ב־55 שקל לפני מע"מ, כשבסופר סמוך מוכרים אותו מוצר ב־42 שקל כולל מע"מ. החלטתי לא לקנות. כי עדיף שהמוצר לא יהיה על המדף מאשר שאמכור אותו במחיר גבוה משמעותית מהסופר וארגיז את הלקוחות", מספר שקורי.
שקורי מונה בזה אחר זה את הספקים הגדולים שעימם הוא עובד שנים ושהעלו מחירים. "היינו קונים מים מינרליים בשפע, הייתי מוכר שתי שישיות ב־29 שקל, עכשיו לא רוצים לתת לי סחורה, אין נהגים, אומרים לי", הוא אומר, וחושף עוד בעיה של בעלי החנויות הקטנות, שאין לרשתות – הכתבת כמויות מצד אחד, ובעיות אספקה מצד שני.
קובי ברמר מ"מינימרקט ברמה" ברחוב שינקין בתל־אביב, שמבלה את ימיו במכולת המשפחתית מילדות, ממחיש את הבעיה: "המים כמעט לא מגיעים, ואם מגיעה אספקה אני צריך למכור שישייה ב־18 שקל ולהפסיד. לחג מכרתי ב־15 שקל והרווחתי. העבודה מאוד ירדה, באזור שלי רבים נסעו לחו"ל, גברים במילואים, היו אגירות בראשית המלחמה – ואותי מכריחים לקנות כמויות. אני צריך 12 קופסאות קוטג' ליום, 12 אריזות גבינה צהובה, אבל מכריחים אותי לקחת קרטון של 48. בתחליפי חלב הייתי לוקח 8 יחידות ליום, והיה לי את כל המגוון, היום מחייבים אותי לקחת ארגזים. מי יקנה את הכמויות האלו? התחושה היא שהפכנו למטרד לספקים הגדולים, שביטלו לנו הנחות, בקפה, בחטיפים. הם יודעים שלאנשים אין ברירה. אני לא יכול להעלות מחירים כי לא יקנו אצלי. ואנחנו, החנויות הקטנות, בבעיות רציניות".

איך לקנות

אז איך לצאת מהסופר המתייקר בפחות "נזק"? כמה טיפים של ד"ר טבת:
• תכננו מראש את אלמנט הזמן, בגלל הרצון לבצע את הקנייה מהר ככל האפשר.
• הגיעו לחנות עם רשימה מעודכנת וערכו אותה לפי סדר המחלקות והמוצרים בסופר.
• קנו בחנויות שאליהן אתם רגילים, שם יש סיכוי שפחות תיפלו בפח.
• צריכים "משהו מנחם"? מתוקים למיניהם, גלידות או שאר מאכלים שעושים טוב? חשבו מראש על מוצר אחד או שניים לכם ולבני המשפחה, ואל תקנו יותר.
• אל תקנו כמויות מוגזמות.
• אל תקנו מוצרים לא מוכרים. המוכר מספק לנו תחושת ביטחון.
• אין לכם כוח להשוואות מחירים כרגע? לא נורא.
• מומלץ לשמור את החשבונית, כדי שבפעם הבאה יהיה לכם קל לאתר התייקרות מוגזמת ולהחליט אם לקנות או לוותר.

איך בדקנו

לקחנו את סל החג שבדקנו ערב ראש השנה, ב־4.9, והשווינו את מחיריו למחירים ביום שני השבוע, 30.10. הסל הסופי כלל 425 מוצרים, חלקם הגדול נכללו בסל החג (לא כולם, מאחר שהקפדנו שכל המוצרים יימצאו ביום הבדיקה לפחות ב־20% מהסניפים של כל רשת ורשת).
כמנהגנו, המחירים לא כוללים מבצעי מועדון, אשראי, מבצעים המותנים ברכישה של מעל 100 שקל או ברכישת שלושה פריטים של המוצר, והם על פי דיווחי הרשתות כפי שנמצאו במאגר של "פרייסז" בתאריכי הבדיקה.