כבר הבוקר ניתן יהיה להגיש בקשה לקבלת מענק אכלוס עצמאי למפונים באמצעות אתר הביטוח הלאומי. מדובר במענק בסכום של 18,000 שקל בחודש למשפחה של זוג עם שני ילדים. לכל ילד נוסף תשולם תוספת של 3,000 שקל. "זה סכום מכובד שאפשר לחיות איתו", אמר אתמול שר התיירות חיים כץ, הממונה מטעם הממשלה על נושא המפונים השוהים בבתי מלון.
מהביטוח הלאומי הובטח בתשובה לשאלת "ממון" כי לא יהיה כל עיכוב בתשלומי המענק, וזה ייכנס לחשבונות הבנק כבר במהלך השבוע הקרוב.
תשלום המענק יתאפשר לאחר שוועדת העבודה והרווחה, בראשות ח"כ ישראל אייכלר, אישרה אתמול את ההסכם בין הממשלה למוסד לביטוח לאומי, שמסדיר את מתן מענק אכלוס עצמאי לתושבי הצפון והדרום שהתפנו עצמאית מבתיהם.
על פי ההסכם, תושב אשר התפנה מביתו או הוצא לרענון בהתאם להחלטות הממשלה שהתקבלו מאז פרוץ המלחמה בנושא, יכול לבחור להיקלט באופן עצמאי במסגרת לינה שאינה המענה שניתן מכוח אותן החלטות, ויהיה זכאי למענק אכלוס עצמאי.
היקף המענק יעמוד על סך של 200 שקל ליום למבוגר שזכאי לקבלת המענק, ועל סך של 100 שקל ליום לילד של זכאי, ובהתאם לתקופות הזכאות שנקבעו בכל החלטה. ההסכם המוצע מסדיר את המנגנון לקביעת הזכאים לקבלת המענק, אופן תשלומו ומימונו על ידי אוצר המדינה, וזאת באמצעות המוסד לביטוח לאומי. הדיון התקיים במסגרת חובת היוועצות עם הוועדה טרם חתימת ההסכם.
המענק יינתן כנגד הגשת תצהיר של המפונה על כתובת מגוריו ומועד פינויו. תקופת הזכאות למענק מתחילה לפי מועד החלטת הממשלה לכל אזור, ומסתיימת כרגע ב־22 בנובמבר. בדיון הודגש שילד שמלאו לו 18 שנים ייחשב כמבוגר לצורך קבלת המענק, ויהיה זכאי ל־200 שקל ליום, גם אם הוא מתגורר בבית הוריו, בכפוף להגשת תצהיר נפרד. עו"ד גליה ימין ממשרד האוצר ציינה, כי לשר הביטחון ניתנה הסמכות לקצר את תקופת הפינוי ואוטומטית תתקצר גם הזכאות למענק בהתאם.