זה היה יום השיא בקריירה של גילי שריר. הג'ודאית שזכתה בשנה שעברה במדליית ארד באליפות אירופה בסופיה במשקל עד 63 ק"ג, עלתה אתמול במונפלייה שבצרפת שלב אחד בפודיום וקטפה את מדליית הכסף.
2 צפייה בגלריה
yk13662212
yk13662212
(גילי שריר על הפודיום | צילום: Bertrand Arnaud/ABACA)
שריר, שתהיה בעוד כשבועיים בת 24, לא הציגה אמנם ג'ודו איכותי במיוחד, אבל הגיעה לקרב הגמר בעיקר בזכות רוח הקרב, הווינריות והפייטריות שמאפיינות אותה. היא החלה את דרכה בשמינית הגמר בזכות הדירוג הגבוה שלה (4 בעולם) וניצחה בווזארי, 13 שניות בתוך ניקוד הזהב, את הספרדייה סראי פאדיה־גררו.
ההמשך היה קשה יותר והוכרע רק בעונשים. ברבע הגמר ניצחה שריר את ג'ואן ואן ליסהאוט ההולנדית ובחצי הגמר גברה על הפולנייה אנג'ליקה שימאנסקה אחרי קרב ארוך שנגרר לניקוד הזהב. המפגש בגמר עם אנדראה לסקי כבר היה סיפור אחר לגמרי. הסלובנית הייתה טובה ודומיננטית יותר משריר, שהתקשתה לייצר התקפות, וניצחה בווזארי. הצרפתייה קלריס אגבניינו, שזכתה בחמש אליפויות אירופה ונחשבת לשליטה של המשקל, לא חזרה עדיין לעצמה מאז שילדה וסיימה במקום השביעי.
2 צפייה בגלריה
yk13662091
yk13662091
שריר מול הסלובנית לסקי בקרב הגמר | צילום: Sylvain THOMAS / AFP
שריר אמר בסיום: "הגעתי לתחרות הזאת נחושה לעמוד על הפודיום, היה לי כל כך חשוב להביא מעט שמחה למדינה שאני כל כך אוהבת, דווקא במציאות הזאת. המדינה, החיילים, החטופים והנרצחים היו איתי בכל שנייה בתחרות, הם נתנו לי המון כוח ומוטיבציה ואני מקדישה להם את המדליה". המאמן שני הרשקו הוסיף: "היה לנו חשוב מאוד להניף את דגל ישראל בימים הללו ואני גאה שהצלחנו לעשות את זה. אני מאוד גאה בגילי על הזכייה במדליית הכסף בזכות אופי, נחישות ועבודה בלתי פוסקת. אלה ימים בהם יש לכל הישג משמעות עמוקה יותר. אנחנו אוהבים את המדינה שלנו".

4 ג'ודאים, 0 ניצחונות

ההצלחה של שריר הגיעה כשאף אחד מתשעת הנציגים הישראלים האחרים לא התקרב אפילו למדליה. מאיה גושן (70 ק"ג) התחילה טוב את היום עם ניצחונות על אי סונודה רוסטנט מספרד ומרים טצ'נטוריה הגיאורגית, אלא שאז הפסידה פעמיים והודחה בבית הניחומים. גם גפן פרימו (52) הגיעה לרבע הגמר והפסידה בשני קרבות.
אלופת אירופה בשנה שעברה, תמנע נלסון־לוי (57), הודחה ברבע הגמר ונפסלה. במשקל עד 48 ק"ג, שירה ראשוני הודחה בסיבוב הראשון ותמר מלכה בשני, אחרי שיריבתה הטורקייה, אותה ניצחה בסיבוב הראשון, סירבה ללחוץ לה את היד בסיום הקרב. היום יתחרו שתי ג'ודאיות שמועמדות לזכות במדליות, אלופת העולם ענבר לניר (עד 78) ורז הרשקו (78+).
האליפות הזו הגדילה עוד יותר את הפער בין נבחרת הנשים לנבחרת הגברים, שארבעת נציגיה לא רשמו במהלך סוף השבוע אפילו ניצחון אחד. רובם נמצאים בשלהי הקריירה שלהם ולא מצליחים לשחזר את ההישגים מפעם – כל זאת כשנותרו תשעה חודשים בלבד עד לאולימפיאדת פריז.
האכזבה הגדולה הגיעה שוב מכיוונו של שגיא מוקי (81), אלוף עולם ואירופה לשעבר שנמצא בהתדרדרות מקצועית מתמשכת, ואתמול הפסיד כבר בקרב הראשון שלו לפורטוגלי אנרי אגוטידזה. גם מטוהר בוטבול (73) היו ציפיות, אבל הוא הפסיד ליריב נוח כמו הספרדי סלבדור קאסס רוקה. שלשום, טל פליקר (66) פרק את המרפק רגע לפני סיום הקרב הראשון שלו ופונה לבית החולים. נראה כי הוא ייעדר בשבועות הקרובים, מה שעשוי לקרב לפריז את ברוך שמאילוב, שמושעה עד סוף פברואר אחרי שלא דיווח שלוש פעמים על מקום הימצאו לבדיקות לחומרים האסורים. קצת לפני כן, ים וולצ'ק (60) הודח על ידי יריב אוקראיני. פיטר פלצ'יק (100) יתחרה היום וינסה לתקן מעט את הרושם.