שוק הנדל"ן בישראל עבר טלטלה ונקלע למשבר חמור עוד בטרם החלה המלחמה, אך גם ההשלכות של התקופה הנוכחית מיהרו להגיע. "המלחמה הובילה לתופעה חדשה בשוק הנדל"ן – רוכשים שהיו רגע לפני חתימה על חוזה מכר, עשו סיבוב פרסה מעסקה לרכישת דירה מיד שנייה ללא ממ"ד. אחרי שניהלו משאים ומתנים ארוכים, ברגע האחרון הם פשוט הבינו שהם הולכים לרכוש בית בלי מרחב מוגן – וירדו מהעניין". כך מספר איציק לוי, יו"ר לשכת מתווכי הנדל"ן הארצית.
האם לתופעה הזו צפויה להיות השפעה על מחירי הדירות? לוי סבור שכן. "מוכר שקיבל לאחרונה הצעה לקניית הנכס, כנראה קיבל את ההצעה הטובה ביותר בתקופה הנוכחית והוא יגלה את זה בחודשים הקרובים. שוק הדירות למכירה מיד שנייה הוא הראשון להיפגע והאחרון להתאושש, כרגע המתווכים מספרים על קיפאון בשוק, אבל אני מעריך שברגע שכן תהיה התאוששות – נחזור לראות עליות מחירים".
1 צפייה בגלריה
yk13666633
yk13666633
(צילום: אלעד גרשגורן)
עם זאת, הביקושים לדירות עם ממ"ד מרקיעים שחקים, וגם לכך יש השפעה. "עסקאות למכירת דירות יד שנייה עם ממ"ד יתבצעו במחיר שקרוב מאוד למה שהמוכרים מבקשים", הוא אומר. "אבל אני לא יכול להגיד שיש עליית מחירים".
ומה לגבי דירות חדשות? אורית גבאי, סמנכ"לית השיווק בקבוצת גבאי אומרת, כי "אנחנו מזהים עלייה בהתעניינות של רוכשי דירות בפרויקטים חדשים, בעיקר משום שהם מספקים ממ"דים". אירית הופר, בעלי חברת אינהאוס שיווק פרויקטים למגורים: "אמנם ההתעניינות של רוכשים ומשקיעים התמתנה מאוד בשבועיים הראשונים מאז פרוץ המלחמה, אך הביקושים לא נעלמו לגמרי. אנחנו רואים לאט־לאט הסתגלות והפנמה של המצב, וכפועל יוצא גם ביקושים שמתעוררים בעיקר עבור דירות חדשות מצוידות בממ"דים".
קבלנים בקשיים
איציק לוי מחזק את הדברים. "אכן יש ביקושים ערים לדירות עם ממ"ד בפרויקטים שנמצאים בסוף בנייה או שקיבלו טופס אכלוס. כרגע אנחנו לא מזהים ירידת מחירים נוספת בשוק הדירות החדשות, אבל כן יש תזוזה, רק שלא מדברים עליה בקול רם. ככל שהזמן יעבור, זה כנראה יבוא לידי ביטוי".
עם זאת, לוי מזכיר את הקושי שבו מצויים הקבלנים בתקופה האחרונה, לנוכח העלאות הריבית וכעת עם פרוץ המלחמה שהובילה למחסור בפועלי בניין. "כולנו ראינו מה קרה השבוע (הכוונה לבקשת בנק לאומי לכינוס נכסים של קבוצת הנדל"ן חנן מור – ה.צ), וממה שאני שומע יש קבלנים קטנים ובינוניים שנמצאים במצוקה שהולכת וגדלה בגלל שאין מכירות, במיוחד בפרויקטים בשלבי בנייה התחלתיים", הוא אומר.
צחי עומר, מנכ"ל ים סוף נדל"ן, מתייחס גם הוא למצוקת הענף ומבהיר כי "במצב הכלכלי הנוכחי וכשרוחות המלחמה סוערות, חלקים רבים בענף עומדים מלכת. אבל בענף קיימים כוחות יזמיים שמסוגלים לקדם בנייה ותשתית גם בתוך סבך המערכות, והניסיון רב־השנים שלנו במסדרונות אין־סופיים של ועדות לימדו אותנו איתנות וחוזק שמסייעים בשגרה ובעיתות משבר. אנו יודעים להבטיח התקדמות בפרויקטים תוך אתגרים רבים. כדי להתגבר על הפערים בלוחות הזמנים, אנחנו פועלים ככל האפשר מול הגורמים בעיריות לפתיחת אתרי בנייה, ולצד זאת מקיימים שגרת פעילות ככל האפשר".

סוגיית המימון

ישי רוט, משנה למנכ"ל קבוצת שובל, מתאר את תמונת המצב הנוכחית בדרום הארץ: "כל אזור הדרום קפא תחילה על שמריו, לאחר שעבודות הבנייה הופסקו. בתחילת השבוע שעבר ביקשתי מכל הצוותים לחזור לשגרה תחת מגבלות פיקוד העורף. מאחר שפלסטינים לא נכנסים יותר לארץ, תיגברנו את הצוותים בעובדים סינים מאתרי בנייה אחרים שלנו".
למרות הקיפאון, רוט מצביע על חזרה מסוימת לשגרה במכירות באזור. "הסוגיה העיקרית שמעסיקה את הרוכשים היא המימון. הם מבקשים לשלם פחות במעמד החתימה על החוזה, למשל במקום 20%, לשלם 10%-5% בשל חוסר הוודאות לגבי היכולת לעמוד בתשלומים".
נדב בריח, משווק חברת צרפתי צבי ובניו, מתאר את המצב בשוק הנדל"ן במרכז הארץ. "בימים הראשונים של המלחמה השוק היה שרוי בהלם ובעצירה מוחלטת של הפעילות, אך בשבוע האחרון אנו מזהים חזרה הדרגתית של רוכשים פוטנציאליים למשרדי המכירות", הוא אומר. "בצפון ובדרום יש עדיין עצירה, למעט שינויים שקשורים לביקושים לדירות ממוגנות, אך במרכז יש חזרה יחסית מהירה לשוק".