הקניות ברשתות השיווק זינקו בימים הראשונים לאחר פרוץ המלחמה ב־7 באוקטובר. אולם מאז יש התמתנות. שי בן אבי, סמנכ"ל הסחר של רשת קרפור – יינות ביתן, אומר כי קצב המכירות חזר לשגרה.
מה המצב כעת, חודש לאחר המלחמה?
בן אבי: "מה שמפתיע הוא שכולם בבתים, אבל קצב המכירות בסופרים לא עולה בהתאם. אנחנו חשים אווירת חיסכון במשקי הבית. בשבוע שעבר, שנה מול שנה לפי נתוני סטורנקסט לשוק המזון המבורקד, נרשמה עלייה של 3.2% במכירות. אבל הנתון היה אמור, עם הצמיחה באוכלוסייה ועליות מחירים, להיות כ־7%. כלומר, ריאלית ירדו המכירות ב־3.8%. בשבוע הנוכחי המספר להערכתי יהיה נמוך יותר, גידול סביב 2%. זאת לעומת השבוע הראשון של המלחמה, בו השוק צמח ב־42% בגלל ההצטיידות של הציבור. בארבעת השבועות האחרונים המכירות עלו בממוצע ב־12% בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד.
1 צפייה בגלריה
yk13665147
yk13665147
(שי בן אבי | צילום: יחסי ציבור)
מה השוני בצריכה בהשוואה לתקופת הקורונה?
בן אבי: "הקורונה התאפיינה בסצינה קולינרית שהתפתחה בבתים. אנשים אפו, בישלו, צרכו מוצרי פרימיום וחשו צורך לפנק את עצמם. עולם האלכוהול בקורונה רשם קפיצה משמעותית. כעת האווירה הלאומית היא של אבל, לא של מסיבות וחגיגות, ורואים ירידה בצריכה. אתה לא במצב רוח לארח לארוחות חגיגיות. גם האזעקות מונעות את הרצון של אנשים להתנייד ולהתארח בערבים. זה ניכר גם בעלייה במכירות בסניפים השכונתיים על חשבון הדיסקאונט, כי אנשים רוצים לקנות ליד הבית. ברור שגם המצב הכלכלי ואי־הוודאות לגביו משפיע על הסל המשפחתי. מה שעלה מאוד זה צריכת הסיגריות ברשת. רשמנו עלייה של 15% עד 20% במכירות. אבל ייתכן שזה במקום לרכוש בפיצוציות".
היכן יש בעיה באספקה?
בן אבי: "אין כרגע בעיות באספקה, גם לא מספקים קטנים, למעט אלו שבאזור עימות. גם בפירות ובירקות אין חוסר, אבל אנחנו צופים שיהיה בהמשך.
יש הסבות של סניפי קרפור?
"ממשיכים להסב סניפים גם במלחמה. החודש נסב חמישה סניפים, ובחודש הבא עוד חמישה. בסוף דצמבר נהיה עם 80 סניפי קרפור".