הוספת הערים באר־שבע ואשדוד לתוכנית מסלול הפיצויים המלאה, כמו התנאים המובטחים לישובים מ־0 עד 7 ק"מ, תעלה לקופת המדינה כ־9 מיליארד שקל עד לסוף שנת 2023. עלות המלחמה למערכת הביטחון כולה תסתכם עד לסוף השנה בכ־80 מיליארד שקל. העלות העצומה הזאת כוללת את עלות הלחימה של צה"ל, המשטרה והיחידות הביטחוניות הפועלות במסגרת ראש הממשלה ואת גיוסם של מאות אלפי אזרחים למילואים.
על פי הערכות במשרד האוצר, הפגיעה בצמיחה של מדינת ישראל בחודשים אוקטובר, נובמבר ודצמבר תהיה נמוכה מעט ממה שנצפה תחילה ותגיע לאחוז אחד של תוצר, השווה ל־18 מיליארד שקל – התוצר של מדינת ישראל נכון ל־2023 עומד על 1.8 מיליארד שקלים. הנתון הזה, שנחשב יחסית לטוב ממה שחשבו תחילה, עשוי לדחות מעט את הכוונה של חברות דירוג האשראי להוריד את הדירוג של ישראל כבר לקראת סוף השנה הנוכחית או ראשית שנת 2024.
1 צפייה בגלריה
yk13666807
yk13666807
(צילום: דובר צה"ל)
במלאת חודש למלחמה העלות הנוכחית של 32 ימי לחימה מוערכת כבר בכ־50 מיליארד שקל, וככל שהמלחמה תתארך הזינוק בעלות יהיה עצום, הן בשל הוצאות הלחימה, הן בשל המשך גיוס מאות אלפי מילואים, תוך כדי פגיעה קשה במשק, והן בשל הנזקים הכבדים לעסקים והצורך לפצות אזרחים על אובדן ההכנסות ושהיית רבים מהם בבית במקום במקומות העבודה.
הוצאות מערכת הביטחון מוערכות כבר במשרד האוצר ביותר מ־30 מיליארד שקל – ההוצאות העיקריות נגרמות מגיוס 360 אלף חיילים למילואים ועשיית שימוש בתחמושת שכבר עולות ב־30 יום בהרבה על הוצאות צוק איתן, מבצע שנמשך 51 ימים. הסיוע האמריקאי, בן 14.3 מיליארד דולר, צפוי לכסות רק חלק מהוצאות המלחמה לפי שעה, וזאת אך ורק עד לסוף שנת 2023.
לפי הערכות ראשונות, הנזקים שנגרמו ב־24 יישובים בעוטף עזה, שחלקם נהרסו כמעט כליל, מגיעים לפחות לכ־10 מיליארד שקל. השיקום, על פי התוכניות הראשונות, ב־4-3 השנים הקרובות של האזור, יעלה כ־20-15 מיליארד שקל. עוד 5 מיליארד שקל נזקים נגרמו עקב ירי טילים על שאר היישובים בארץ, מעבר ל־7-0 ק"מ מהרצועה, ובראשם אופקים, נתיבות, ראשון־לציון, חולון, תל־אביב ובאר־שבע.
מס רכוש משכן בימים אלה, מעבר למפונים בצפון ובדרום הארץ, על חשבון המדינה, מאות משפחות שבתיהן ודירותיהן נפגעו בכל חלקי הארץ, בעלות של עשרות מיליוני שקלים. התמיכה ושיכון המפונים בבתי מלון ובצימרים, של כרבע מיליון איש מדרום וצפון הארץ, עלה כבר כ־2 מיליארד שקל.
רשות המסים העבירה עד השבוע תמיכה ראשונית של 1,000 שקל בלבד ל־60 אלף מפונים מהעוטף ושדרות. מינהלת תקומה החדשה העבירה אמנם, מתוך תקציב של מיליארד שקל, כבר 111 מיליון שקל למועצות האזוריות ולעיר שדרות, אולם רוב המפונים טרם קיבלו תמיכה כלשהי מכספים אלה והעברתם הובטחה בהמשך השבוע. סכומים נוספים ממינהלת תקומה יועברו כבר בקרוב ומיועדים לסיוע דחוף נוסף לתושבים.
התמיכה בעסקים ברחבי הארץ צפויה להסתכם – ללא הפיצוי שטרם אושר לבאר־שבע ואשדוד – בכ־12 מיליארד שקלים לחודשים אוקטובר, נובמבר ודצמבר, בעוד שבקרן הפיצויים המיוחדת היו עם פרוץ המלחמה רק 18 מיליארד שקל. הוספת באר־שבע ואשדוד בעלות של 9 מיליארד שקל עד לסוף שנת התקציב תגרום לכך שקרן הפיצויים תתרוקן למעשה כליל מהכספים שנצברו בה, והדבר יחייב העברת כספים מתקציב המדינה הרגיל לקרן הפיצויים.
הנזקים בגביית המסים ברחבי הארץ מגיעים לפי שעה רק למיליארדי שקלים בודדים, אולם על פי תחזיות של הכלכלנים במשרד האוצר הם יסתכמו ביותר מ־20 מיליארד שקל בשנה הקרובה, 2024.
גורם בכיר במשרד האוצר העריך בתשובה לשאלת "ממון" כי החמרה עתידית נוספת במצב הכספי של קופת המדינה עלול יהיה להוביל להורדת דירוג האשראי של ישראל במחצית הראשונה של שנת 2024. באוצר ינסו להסביר לכלכלני חברות הדירוג כיצד ממשלת ישראל תפעל לחפות על הנזקים למשק והגידול בגירעון בתקציב וכי אין כל סכנה לכך שישראל לא תוכל לעמוד בשלב כלשהו, גם בשנה הקרובה, בהחזר חובותיה, הגורם העיקרי שנבחן על ידי חברות דירוג האשראי.
הסיוע האמריקאי להוצאות הביטחון
14.3 מיליארד דולר
(כ־55 מיליארד שקל)
עלות התמיכה בעסקים
12 מיליארד שקל
התוספת של באר־שבע ואשדוד למסלול הפיצויים המלא
9 מיליארד שקל
עלות שיקום העוטף בשנים הקרובות
15 עד 20 מיליארד שקל