פרויקט "הלב בחזית" הינו שיתוף פעולה של קבוצת "ידיעות אחרונות" ו"פתחון לב"

מדינת ישראל ציינה השבוע חודש מאז אותו יום שבת שחור שהוביל לפרוץ מלחמת חרבות ברזל. מאז שהחלה הלחימה נרתמו אנשים רבים לסייע לכוחות הביטחון, למשפחות שפונו וגם לאלה שנשארו ביישובי הדרום והצפון. הודות לתרומות הכספיות ולגל ההתנדבות לפרויקט "הלב בחזית" של קבוצת "ידיעות אחרונות" ו"פתחון לב" הועברו למי שנזקקים לסיוע כ־33 אלף סלי מזון; 38 טונות ציוד – כולל ציוד טקטי לחיילים, אפודים, מזרנים ועוד; 11,300 ערכות נוטרילון וחיתולים לתינוקות; 4,900 ערכות היגיינה; ו־7,300 ארוחות מוכנות.
5 צפייה בגלריה
yk13668107
yk13668107
(אלי כהן בוועדת הכלכלה של הכנסת | צילום מערוץ הכנסת)
למרבה הצער, המציאות שיצרה המלחמה גורמת לכך שכל הגורמים עדיין זקוקים לסיוע, והמצב לא עומד להשתנות בקרוב: הלחימה עדיין בעיצומה, רבים מהמפונים עדיין לא יכולים לחזור לבתיהם, ומעבר לכך, ישראל מתמודדת עם גל חדש של עוני ואבטלה. מנתונים שפירסם משרד העבודה עולה כי 18% מכוח העבודה בישראל נפגע כלכלית כתוצאה מהמלחמה. יותר מ־46 אלף עובדים פוטרו או הוצאו לחל"ת, וכ־760 אלף אנשים מושבתים מעבודה עקב מילואים, פינוי מביתם בעוטף עזה או בשל היותם הורים לילדים שהמסגרות שבהן הם לומדים עדיין לא חזרו לפעילות. ניסיון העבר מוכיח כי הדרך למעגל העוני יכולה להיות קצרה מאוד עבור משפחות רבות שנמצאות במצב כזה.
מתנדבי "פתחון לב" הגיעו בימים האחרונים אל סימה זגורי מאופקים, שאותה פגשו בשבוע הראשון ללוחמה, אז הביאו לה סלי מזון. סימה פונתה בשלב מסוים למלון בים המלח, אולם כעת הוחזרה לביתה. שם, היא מתמודדת עם קושי להשיג מזון, אפילו מוצרים בסיסיים. "אני קשישה, והבן היחיד שגר איתי לא עובד כרגע", סיפרה סימה למתנדבים, שתמיד מתקבלים אצלה בנשיקות, "קשה לנו לערוך קניות בימים האלה. לא הכל יש בבית. רחוק מזה. אנחנו אוכלים בצנעה, ארוחות קלות, מנסים להסתדר. החבילות שהבאתם אליי חשובות, עם שמן, שימורים, תבלינים ועוד דברים שאפשר לבשל. אני מברכת את כל מי שתורם. זו מצווה שאתם עושים עבורנו. לא היינו יכולים לשרוד בלעדיכם".
ארגוני הסיוע נדרשים בימים אלה להתמודד עם מציאות חדשה־ישנה, שאותה הכירו היטב עד לא מזמן – בתקופת הקורונה. בשבועות האחרונים חלה עלייה דרסטית במחירי המזון הבסיסיים, שתופסת תאוצה מדי יום. זאת בנוסף לגל ההתייקרויות שחווינו בחודשים הקודמים. ואם בימי הקורונה עוד הייתה לזה הצדקה, שכן מדינות רבות היו בהסגר, ענפים רבים הושבתו כמעט כליל ותנועת הסחורות הבינלאומית הייתה מושבתת, הרי שעכשיו זה פשוט מקומם.
5 צפייה בגלריה
yk13668111
yk13668111
יהונתן ותומר. הצפון קפוא, גזרת הצפון חמה | צילום: פוני מסיקה
מנכ"ל "פתחון לב", אלי כהן, לקח בשבוע שעבר חלק בדיון בנושא שנערך בוועדת הכלכלה של הכנסת. הוא הציג בדיון נתונים מדאיגים ומכעיסים: עליית מחירים של לא פחות מ־42% במחירו של קילוגרם אורז; עלייה גבוהה עוד יותר, 67%, במחיר העדשים; עלייה של כ־28% במחיר הבורגול; עלייה של כ־20% במחיר האפונה היבשה; זינוק מטאורי של 74% במחירה של שעועית, ודוגמאות רבות נוספות.
"אני קורא מכאן להטיל פיקוח על מוצרי הצריכה הבסיסיים", אמר כהן בוועדה, "אנחנו ב'פתחון לב' מתמודדים בימים אלה עם מציאות של עלייה במחירי המזון שלא רק שמשפיעה על היקף הסיוע שאנחנו יכולים לתת לחיילים, לאנשי כוחות הביטחון ולתושבי הדרום והצפון, אלא אף פוגעת במשפחות במעגל העוני, שמאז תחילת הלחימה נחלשו אף יותר. עוד לפני שנצטרך כולנו להתייחס לשיקומן של משפחות שלמות שאיבדו את כל רכושן, כבר כעת אנחנו נדרשים להביא פתרונות למאות אלפי משפחות במדינת ישראל שחוות מחסור. ללא צו פיקוח, יהיה קשה מאוד למנוע את כניסתן של הרבה משפחות חדשות למעגל העוני".
5 צפייה בגלריה
yk13668110
yk13668110
התור לחבילות מזון ב"פתחון לב". יש גידול חד באבטלה ובעוני | צילום: עמי ארליך
מול חברי הוועדה טען כהן: "היינו מצפים שבעקבות משבר כלכלי בסדר גודל כמו זה שחווינו לפני שנתיים עם הקורונה, מדינת ישראל תהיה מוכנה לפעולה במצב של משבר נוסף לאחר שביצעה הפקת לקחים – אלא שלא כך הדבר. שוב אנחנו רואים עשרות אלפי משפחות שנאנקות תחת עול כלכלי בגלל הוצאת עובדים לחל"ת במקום שהמדינה תאמץ סוף־סוף את המודל הגרמני, שמאפשר לצמצם עובדים למשרה חלקית מבלי לפגוע בשכרם. נכון לעתה, העובדים מנותקים ממקום העבודה שלהם, וכפועל יוצא מכך מקום העבודה עצמו לא יכול לתפקד בעת הצורך. ואת כל זאת ניתן לראות בצורה מוחשית גם במספר העסקים שנסגרו בתקופה זו: לעומת כ־40 אלף עסקים שנסגרים מדי שנה, בתקופת המלחמה אנחנו כבר מדברים על כ־100 אלף עסקים שנסגרו".
כהן סיכם: "המלחמה הזו עלולה להימשך עוד זמן רב, אבל אין שום סיבה שלצידה נצטרך לנהל מלחמה נוספת – בעוני שישתולל במדינת ישראל. צריך למנוע את זה לא ביום שאחרי, אלא כבר עכשיו".
5 צפייה בגלריה
yk13668106
yk13668106
שקד שיף (שני מימין) וחבריו לפלחה"ן הנח"ל | צילום: פוני מסיקה
אלא שלא רק העורף סובל. למטה "פתחון לב" זורמת כמות עצומה של בקשות סיוע מלוחמים. החיילים בשטח אסירי תודה כשמגיעות משאיות עם דברים שביקשו – לעיתים אפילו מוצרים בסיסיים כמו נייר טואלט, סבון וכדומה, ועם בונוס של סלי מזון. שקד שיף, איש הקשר של פלחה"ן הנח"ל עם "פתחון לב", היה אסיר תודה כשהיחידה זכתה לסיוע מחודש. "אנחנו כאן כבר 30 ימים", אמר, "והתרומות שלכם מצילות אותנו. אנחנו ערוכים לכך שהמלחמה הזו תיקח זמן, אבל אי־אפשר לדעת כמה. זה ממש לא מובן מאליו שאנשים ממשיכים לתרום לנו לאורך זמן, אבל זה דבר חיוני כדי שנוכל להמשיך להגן על עם ישראל. אני רוצה להגיד לכל מי שנמצאים בעורף ותורמים לנו – אתם מדהימים. אין מילים לתאר את מה שזה עושה לנו".
משאית של הארגון הגיעה גם להר דב, עם אספקה חדשה ליחידת החילוץ הכבד באוגדת החרמון. יהונתן ותומר, נציגי היחידה, סיפרו ש"בפעם הקודמת 'פתחון לב' הביאו לנו ציוד חורף, שהיה ממש־ממש חסר לנו כי הטמפרטורה ממש נושקת לאפס. הפעם הביאו חבילות רבות של מזון, ואנחנו מקווים שהן יחזיקו אותנו לאורך זמן, כי כנראה שיש לנו פה עוד תקופה מאוד־מאוד ארוכה. אנחנו כנראה רק בהתחלה".