1948. מלחמת העצמאות. קיבוץ גשר, ששכן אז ממש על גדת הירדן, בצפון עמק בית־שאן, נמצא תחת מתקפות עזות של צבאות ירדן ועיראק. כמעט כל הבתים נפגעו קשות. מגיני הקיבוץ נמצאים בעמדות, בתעלות ובמקלט הגדול של הקיבוץ - הבונקר, שבנייתו הושלמה בהפוגה בין הקרבות. ביומיים הראשונים של המלחמה עוד שהו עשרות מילדי הקיבוץ, בהם תינוקות, במקלט פח מכוסה אדמה. בהמשך, הם פונו לקיבוץ אשדות יעקב השכן.
1 צפייה בגלריה
yk13675682
yk13675682
(המבשלות מחוץ לבונקר של קיבוץ גשר במהלך מלחמת העצמאות | באדיבות אתר נהריים בגשר)
לאורך המלחמה, היה הבונקר מרכז החיים של הקיבוץ. פרט למטה הפיקוד, היו בו מרפאה, מחסן נשק, חדר קשר, חדר מנוחה ללוחמים ומטבח. למרות הקושי הגדול, הצליחו חברי גשר ליצור סוג של שגרת חירום מתחת לאדמה. במקביל, נוצלה כל הפוגה בקרבות לנשום קצת אוויר. כך עשו ארבע המבשלות שבתמונה, שקיבלו אפשרות להכין את הארוחה הבאה באוויר הפתוח. רגע קטן של שפיות סוריאליסטית.
זה החל ב־1939, אז הגיעה למקום קבוצה שהורכבה מחברי הנוער העובד ומגרעין של עליית הנוער מגרמניה. שמו של הקיבוץ ניתן לו על שם שלושת הגשרים שנבנו במקום לאורך השנים.
הקיבוץ היה מטרה להתקפה בשל היותו על ציר הדרך החשובה ונקודת המעבר על הירדן. בתום שבועות ארוכים של קרבות קשים, נסוגו הכוחות הירדניים והעיראקיים. עמידתם האיתנה של מגיני גשר מנעה מהם להמשיך מערבה, לכיוון עמק יזרעאל.
בתום מלחמת העצמאות, החלו אנשי גשר לבנות מחדש את הקיבוץ בנקודת הקבע, כחצי קילומטר מערבה. הקיבוץ ההיסטורי נותר בשיממונו עד לשנות ה־90. אז, בסיוע המועצה לשימור אתרים, הוקם במקום אתר "חצר גשר הישנה" (כיום "נהריים בגשר"), שהוא אחד מ־200 אתרי המורשת. האתר מציג בפני המבקרים את שני האירועים החשובים שהתרחשו במקום: הקמת תחנת הכוח בנהריים וסיפור הקרב על גשר במלחמת העצמאות וגבורת אנשי הקיבוץ.
הסיור ב"נהריים בגשר" כולל ביקור במבנה האבן של חדר האוכל המקורי של הקיבוץ, וצפייה בסרט מרגש על החלוצים במלחמת העצמאות. בבית הילדים ההיסטורי, ששוחזר מבוץ, ניתן להתרשם מתצוגה אינטראקטיבית, המתארת את בתי הילדים הקיבוציים בעשורים הראשונים למדינה. המיצג האורקולי "חוויית נהריים" מביא את סיפורם מעורר ההשראה של פנחס רוטנברג ושל תחנת הכוח שהקים. חלק בלתי נפרד מהסיור הוא ביקור בבונקר ההיסטורי, ובעזרת תצוגה מיוחדת יכולים המבקרים לחוות, ולו במעט, את הווי החיים בו במהלך מלחמת העצמאות. חיים, שרגע קטן וסוריאליסטי מהם, הונצח בתמונה הכה מיוחדת הזו.
נהריים בגשר, כביש 90 מול, גשר. 072-3944146.
עוד סיפורים בעמוד הפייסבוק של המועצה לשימור אתרים.