זו תופעה מדהימה. מעוררת פלצות. הרשתות החברתיות וערוצי הטלוויזיה מציגים שוב ושוב צילומי וידיאו קצרים של סטודנטים שתולשים תמונות של חטופים. התלישה הפכה לאופנה. אלה לא רק סטודנטים ממוצא פלסטיני או מזרח־תיכוני. סטודנטים מכל הגזעים והצבעים משתתפים בטרנד בהנאה גלויה. ילדה קטנה מחייכת ממודעה, ומבקשת אהדה בינלאומית לשחרורה? הם תולשים עם צחקוק.
1 צפייה בגלריה
yk13670491
yk13670491
(תלישת תמונות החטופים בסיאטל | צילום מטוויטר)
זו לא הזדהות עם חמאס, של־90 אחוז מהם אין מושג מיהו או מהו. זו האובססיה הווקיסטית, שבה "החלש" תמיד צודק, גם אם הוא רוצח אכזרי, ו"החזק" תמיד רשע מרושע. וזה לא חשוב שחמאס קורא להשמדת יהודים ונוצרים ולהשתלטות על העולם. חמאס, מבחינתם, הוא "הפלסטינים", שהפכו בעשור האחרון למדוכא האולטימטיבי, וישראל, אחרי שנים של שטיפת מוח, הפכה ל"מדינת אפרטהייד קולוניאליסטית".
בשבועות האחרונים גם אנשי שמאל ישראלים ניצבים נדהמים לנוכח חגיגת השנאה. רבים מהם מפרסמים מאמרי פרידה מהשמאל העולמי, שמתעלם מהזוועות ולעיתים מצדיק את הזוועות.
הם ראויים לברכה. במקום שבעלי תשובה עומדים, כך במסורת היהודית, גם צדיקים גמורים אינם עומדים. הם מבינים שמשהו השתבש במנגנון החשיבה בחוגי השמאל הפרוגרסיבי, שחלקו מתעקש לתמוך בחמאס, עם התירוצים הידועים והשקריים בנוסח "זכותם להתקומם", "עזה היא בית הכלא הגדול ביותר בעולם", "זו אשמת הדיכוי והכיבוש", ושאר ירקות מאותה מחלקה. לפני ימים אחדים הם חתמו, המתפכחים החדשים, על עצומה שמסתייגת מהשמאל העולמי.
+++
לא רק לברכה הם ראויים. גם לחשבון נפש הם נדרשים. עכשיו הם נזכרו? עשרות שנים שהם הופכים את ישראל למפלצת. עשרות שנים הם מפרסמים שקרים על ישראל. עשרות שנים הם הופכים את ה"נכבה" לאחד הפשעים החמורים בהיסטוריה, למרות שעשרות מיליונים עברו את חוויית העקירה, עקב הקמת מדינות לאום.
עשרות שנים הם מתעלמים מהנכבה היהודית שהייתה לא פחות חמורה מהפלסטינית. עשרות שנים שהם מתעלמים מסרבנות הערבים לכל הצעות החלוקה ומהפלישה לישראל שנועדה להשמידה. עשרות שנים הם מתעלמים מהסרבנות הפלסטינית לכל הסכם שמבוסס על שתי מדינות. עשרות שנים הם מתעלמים מהצהרות ראשי חמאס על השמדת יהודים. עשרות שנים שהם מספקים הצדקות לטרור הפלסטיני. ועכשיו הם מתפלאים? הרי התגובה הנורמלית לשטיפת המוח הזאת היא תלישת מודעות של חטופים. הרי הפלסטינים הם הקורבנות.
"אינטלקטואלים יהודים רבים מסומנים באות קלון בעוון אנטישמיות. פיטר ביינרט, נועם חומסקי, ג'ודית באטלר, אבי שליים, שלמה זנד ‏(ולאחרונה גם כותבת שורות אלו)", התלוננה פרופ' אווה אילוז, בדיוק לפני 11 שנים. היא הייתה בשר מבשרם.
היא לא עצרה לרגע. היא ניהלה קמפיין מדהים, חלקו מעל דפי ה"לה־מונד" הצרפתי, על עוולותיה של ישראל. באחד ממאמריה, "47 שנים עבד", הסבירה אילוז שצריך לשנות את הגישה. היא כבר לא הסתפקה בטענת ה"אפרטהייד". זו עבדות. לא פחות. המאמר שכתבה אז היה מלא סילופים מביכים, ואפילו "הארץ" נאלץ לפרסם תיקון.
פרופ' אורן יפתחאל מאוניברסיטת בן־גוריון, יחד עם אילוז, הוא אחד מהחותמים על אותה עצומה. יפה מצידו. וזה מרתק. משום שיפתחאל הוא ממובילי התיאוריה שהופכת את הציונות לקולוניאליזם. כבר לפני שני עשורים, כשמאמר שלו בכתב עת אקדמי נדחה, רק בגלל שהוא ישראלי, הוא הסכים להכניס שינויים שמשווים בין ישראל לדרום־אפריקה.
בהמשך הוא הוביל את הקמפיין להגדרת ישראל כמדינת אפרטהייד. ב־2009, במהלך עופרת יצוקה, הוא הגדיל לעשות, ופירסם מאמר שלפיו צריך להבין את שיגור הרקטות של חמאס כ"ניסיון להזכיר לעולם, לישראל, אך גם להנהגה הפלסטינית, ששאלת הפליטים חיה ובועטת".
זו טענה כל כך הזויה ומטומטמת, שצריך להכניס אותה לספר השיאים של גינס. הרי עשרות מיליונים באירופה הפכו לפליטים. הרי כמעט כל היהודים בארץ הם צאצאי פליטים מפרעות במזרח אירופה או במדינות ערב. אולי גם להם יש הצדקה לשגר רקטות למדינות שמהן הם ברחו או גורשו? מלחמת העולם ה־2 תיראה כמשחק ילדים אם נאמץ את העיקרון המוסרי בזכות האלימות שהמציא יפתחאל. אם זו לא הצדקה לטרור, אז לא ברור מהי הצדקה.
+++
ב־2019 החליט הבונדסטג הגרמני להגדיר את ה־BDS כאנטישמי, בהמשך להחלטה לאמץ את הגדרת העבודה של האנטישמיות, שאומצה בעשור האחרון כמעט על ידי כל המדינות הדמוקרטיות. זה לא מצא חן בעיני 240 אנשי אקדמיה יהודים, רבים מהם מישראל, שחתמו על מכתב הקורא לגרמניה לחזור בה מההחלטה. ספק אם יש עוד קמפיין שתרומתו לדמוניזציה של ישראל גדולה יותר. מה שעשתה התעמולה הנאצית ליהודים עושה ה־BDS למדינת היהודים.
אבל הנה, רבים מהחותמים על אותו מכתב הם בין המתלוננים היום על השמאל העולמי. לא היה צורך להמתין להתקפה הרצחנית של חמאס כדי לדעת שה־BDS, ששולל את עצם זכותה של ישראל להתקיים, הוא הזרוע התעמולתית של חמאס ואיראן. אבל עיניים לאנשי האקדמיה - ולא יראו. אוזניים להם - והם סירבו לשמוע.
מישהו יכול לטעון ברצינות שאין קשר בין ההכשר ל־BDS, המאמרים והעצומות לבין השנאה שהלכה וטופחה נגד ישראל? מישהו יכול לטעון שהמאמרים הללו לא חצו את גבול הביקורת הלגיטימית? מישהו יכול לטעון שאין קשר בין הדמוניזציה הזאת לבין גל האנטישמיות?
הרי שום דבר לא התחיל ב־7 באוקטובר. ואת קוביית הרעל הזאת, את הברית האדומה־ירוקה, של איסלאמיסטים ושמאל רדיקלי, הם רוקחים כבר שנים. עכשיו הם מופתעים ותמהים. מפלצות אנטי־מוסריות כמו באטלר וג'רמי קורבין לא נוצרו יש מאין. תעמולת הזוועה יצרה אותם.
עכשיו, גם אם מאוחר מדי וקצת מדי, אנשי שמאל קיצוני מישראל מנסים ליצור הפרדה בינם לבין השמאל העולמי. אבל הם נדרשים לאחריות. מי שדורש מבנימין נתניהו לקחת אחריות, ובצדק מבקש, לא יכול להתעלם מהעובדה שחלק מאותם "חוזרים בתשובה" הובילו את קמפיין השנאה והשקרים שנמשך כבר שני עשורים, ובשנים האחרונות רק הלך והתגבר.
ביקורת על ישראל היא לגיטימית. אבל לא בביקורת מדובר. אתם יצרתם את מפלצת השנאה והאנטישמיות, צריך לומר להם. אחדים מכם גלשו גם לשלילה מוחלטת של זכותה של ישראל להתקיים כיהודית ודמוקרטית.
אז קחו אחריות. טעינו, אתם צריכים לומר. סילפנו ולקינו בעיוורון. ועד שלא תיקחו אחריות, כל מאמרי ומכתבי הגינוי שלכם לשמאל העולמי - שווים כקליפת השום. ¿
אנשי שמאל ישראלים נדהמים מחגיגת השנאה. רבים מהם מפרסמים מאמרי פרידה מהשמאל העולמי, שמתעלם מהזוועות או מצדיק אותן. הם ראויים לברכה. אבל גם לחשבון נפש: אתם יצרתם את המפלצת, אחדים מכם גלשו גם לשלילת זכותה של ישראל להתקיים. קחו אחריות