"בגלל השבת השחורה של 7 באוקטובר אף אחד לא ידבר השנה על בלאק פריידיי. אין רצון לחגוג את הקניות", כך אומרים בקניונים רגע אחרי שהרשתות הכריזו על מבצעי נובמבר, החודש של עולם הקניות. כל מי שמוכר אופנה, מוצרים לבית ומוצרי חשמל ומחשוב יצא השבוע במבצעי נובמבר, "כי אין ברירה", אומרים בענף.
1 צפייה בגלריה
yk13669138
yk13669138
(צילום: צביקה טישלר)
בעל רשת קטנה אמר ל"ממון": "אין לנו שום חשק לעודד מכירות כשיש ילדים חטופים. כל מה שאני רוצה זה לעודד את החיילים ולתרום לרוח הלחימה. אבל לא נוכל לחיות על התנדבות לנצח. ספגנו ירידה במכירות, עובדים נמצאים במילואים ונובמבר זה החודש הכי חזק בשנה. אני מקווה שאנשים יקנו הפעם מעסקים ישראליים ופחות מאמזון ועלי אקספרס ובפרט מיצרנים ישראליים".
אמיר מודן, מבעלי רשת באג, שהיה מחלוצי המציינים את בלאק פריידיי אמר אתמול: "אף אחד לא יקרא לזה בלאק פריידיי השנה. קוראים לזה נובמבר סייל, נובמבר ישראלי. אף אחד לא יכתוב חגיגת קניות. אנחנו יוצאים במבצעים לכל אורך החודש בלי המיתוג הזה".
לדברי מודן, "כשיירגע המצב, כולם ייצאו במבצעים חזקים, אולי בסוף השנה. כרגע למוכרים ולקונים אין מצב רוח".
למרות הכל, חג המכירות של גוגל "שופינג איי אל", החל אתמול על רקע המלחמה. בגוגל טוענים שהסיבה לקיום חגיגת המבצעים היא תמיכה בכלכלה המקומית ובעסקים ישראליים, "השנה יותר מתמיד".
בדרך כלל שופינג איי אל זה אירוע של יומיים, שבו עסקים גדולים כקטנים הפועלים אונליין מציעים לכאורה הנחה שאמורה להיות לא שגרתית בגודלה. במסגרת האירוע, גוגל מעלה אתר ייעודי לצרכנים עם קישורים למשתתפים. השנה זה בוטל. האתר לא מיועד לצרכנים אלא רק לבעלי עסקים. האירוע מסתכם בעיקר בלוגו ואולי קידום אונליין והוא גם יימשך לאורך כל נובמבר - משמע במקום מבצעי עומק של יומיים, מבצעים פחות עמוקים לתקופה ארוכה יותר.
בהודעה לעיתונות נמסר: "נאפשר לכל עסק מקוון שרוצה להירשם ל־ShoppingIL לקבל ערכת מדיה ייעודית להטמעה באתר ובכך לעזור לצרכנים שרוצים לחזק את הכלכלה כעת. כל עסק רשאי לפרסם הנחות לפי יכולתו בעת הזו וכמובן להציע מבצעים והטבות משתנים ומתחלפים לאורך התקופה".
הרשתות והעסקים הפרטיים כבר החלו לשלוח הודעות סמס של קידום מכירות. כולן כוללות דגלים ולבבות לבנים וכחולים. סמנכ"לית השיווק של קבוצת בריל, גנית אלון, מספרת שבקבוצה, הכוללת את ניין ווסט, גלי ולי קופר, מתכוננים לשופינג איי אל ובלאק פריידיי שנה שלמה. "ועכשיו הקניות הופכות מתשוקתיות לקניות של חשש. יש מצב רוח קשה וחוסר ודאות כלכלי. מקנייה שהיא יותר מפנקת זאת הופכת להיות קנייה יותר חכמה".