ב־7 באוקטובר, אחרי שנים של פעילות מסחרית שוקקת מול אתרים בחו"ל, סגר בני בוחניק את פעילות קבוצת הפייסבוק שהקים "כזה אני רוצה", שמנתה כ־190,000 חברים, וטרם פתח אותה מחדש. בוחניק, פריק קניות מנס־ציונה, היה אמור לחגוג באוקטובר את יום ההולדת השביעי לקבוצה, שהוקמה בעקבות הכעס שהתעורר בו על המחירים הגבוהים של מוצרים בישראל לעומת ארה"ב, ואף יזם לפני חמש שנים את כרטיס האשראי הראשון בעולם לקבוצת פייסבוק.
לפני חודש כל פעילות הקבוצה נדמה. "אישית עדיין קשה לי לחזור לפעילות. מצד אחד אנחנו מקבלים המון בקשות להחזיר את הפעילות בקבוצה, במינון הנכון וברגישות הנחוצה. מצד שני, יש מעל 1,400 נרצחים ועדיין לא עשו לוויות לכולם, מעל 130,000 פליטים, 300,000 מגויסי מילואים, עשרות אלפים עמוק בתוך עזה, האבל שלא נגמר, הכעס, הסיפורים. ומעל הכל יותר מ־240 חטופים. אני מבין שחלק מניצחון זה קיום של שגרה, אבל לי זה קשה עדיין", הסביר בוחניק בפוסט שכתב.
כשאני שואלת אותו איך ייראה השנה חודש נובמבר, חודש הקניות הגדולות, שבו בשנים האחרונות בקושי מצא לעצמו רגע פנוי, הוא אומר: "אני לא רואה שום סיבה לחגיגות נובמבר, ואני מציע לסוחרים פשוט להוריד ווליום. ושיפסיקו להטיף לצרכנים עם 'ביחד ננצח עם כלי סניטציה ואמבטיות חדשות עכשיו במבצע'. זה מגוחך ומרחיק".
3 צפייה בגלריה
yk13670143
yk13670143
חבילה משיין שהגיעה עם צבעי דגל פלסטין
אצל יניב קוטר מבוסטון, מנכ"ל ובעלי דילטס, חברת השילוחים הישראלית המתמחה בשוק בארה"ב ובאתרים האמריקאיים, נובמבר היה בשנים האחרונות אחראי ל־40% ממחזור החברה. החברה ממשיכה לשלוח לצרכנים פרטיים בישראל הזמנות שנעשו באתרים אמריקאיים, אבל עיקר פעולתה בחודש האחרון עבר למשלוח מוצרים שנקנו בארה"ב בתרומות למען מפונים ומגויסים. "כל מה שתחשבי עליו", הוא אומר. "ממזרנים ועד חסמי עורקים ותרמילים, מכל רחבי ארה"ב, כשאנחנו נאבקים על מקום בכל טיסה שיוצאת לישראל. אם יש מקום בטיסת אל על שיוצאת מלוס־אנג'לס, נטיס לשם מוצרים מבוסטון, העיקר שיעלו על המטוס. שלחנו עד היום כ־80 טון, בשווי של כ־8 מיליון דולר, במחירי עלות כשאנחנו תורמים את כוח האדם, סידור החבילות והאופרציה, כולל השחרור מהמכס".
3 צפייה בגלריה
yk13668278
yk13668278
ד"ר דנה טבת | צילום: אוראל כהן
ואילו רעות לונברג, גורו הקניות, מייסדת ומנהלת אתר וקבוצת "רעות תקני לי", אומרת שכבר מעל חודש היא לא מעלה לקבוצת הפייסבוק המפורסמת והמשפיעה שלה דילים מחו"ל. "לא אמזון, לא עלי אקספרס ולא בכלל. מתמקדת רק בישראליים".

העדפה למקומיים

חודש הקניות של נובמבר 2023 יהיה שונה לחלוטין מכל מה שהורגלנו אליו בשנים האחרונות – בהיקפי הקניות וההנחות, באתרי הקנייה, בהתנהלות הצרכנים ובמוצרים.
לראשונה בתולדותיו, הוא יהיה ישראלי הרבה יותר. כ־40% ממי שמתכוננים לרכוש מוצרים למרות המצב, יקנו באתרים ישראליים, לעומת כ־29% שיקנו באתרים בינלאומיים. לשאר אין העדפה. כך עולה מסקר מקיף שבוצע בקרב מדגם מייצג של 411 משיבים בני 18 ומעלה, כולל המגזר הערבי, ב־6 בנובמבר, על ידי ד"ר דנה טבת, מומחית בהתנהגות צרכנים בבית הספר אריסון למינהל עסקים באוניברסיטת רייכמן. המחקר נערך באמצעות פאנל המשיבים האינטרנטי של חברת המחקר Panel4all.
נשים, לפי הסקר, מעדיפות יותר לרכוש באתרים ישראליים (49%), לעומת גברים (31%). הסיבה המובילה לרכישה באתרים מקומיים (33%) היא הרצון לתמוך בעסקים ישראליים, שגוברת על המחירים הנמוכים והמגוון הגדול של האתרים הבינלאומיים. מדובר בדרמה, שכן הישראלים הם שוחרי קניות חודש נובמבר בכלל ובאתרי חו"ל בפרט.
ההפתעה: לפי הסקר, 75% מדווחים שיקנו לפחות באחד מאירועי המכירות של נובמבר. זאת למרות מגמת ירידה בולטת של הקניות בחודש האחרון, וירידה של יותר מ־23% בקנייה היומית הממוצעת באונליין בישראל בהשוואה לספטמבר. "נובמבר מוטמע עמוק בהרגלי הצריכה שלנו וזוכה למעמד מיוחד", מסבירה ד"ר טבת. "עם זאת, ההצהרות בסקר על הכוונה לקנות לא בהכרח יחזיקו מעמד עד סוף החודש, בגלל המצב הנזיל".
אירוע הקניות הפופולרי ביותר הוא בלאק פריידיי, שיחול השנה ב־24 בנובמבר. 49% אמרו כי הם מתכוננים לקנות במהלכו. אבל לראשונה יקנו בשופינג איי.אל יותר אנשים מאשר ביום הרווקים הסיני (26% לעומת 20%). שופינג איי.אל, אירוע המכירות של "גוגל ישראל" הצעיר יחסית, קפץ לראשונה למקום השני בפופולריות בין אירועי המכירות של נובמבר. במקום הרביעי נמצא סייבר מאנדיי, שיחול השנה ב־27 בנובמבר. שופינג איי אל, שהיה אירוע של 48 שעות בשנה שעברה, התחיל השנה כבר השבוע ויימשך עד סוף דצמבר. למעלה מ־2,840 עסקים כבר נרשמו. כל עסק יכול להציע הנחות משלו ומבצעים שונים. ההזדמנות של האתרים הישראליים תהיה גם המבחן שלהם בהנחות אמיתיות. חלק נכבד מההנחות שראינו השבוע חייבו קניית 2־3 פריטים כדי לזכות בהנחה. לא ממש מפתה.
אין ספק שהאירועים הכלליים ישפיעו גם על העדפות הישראלים לאתרים השונים. "שיין", האתר הסיני המצליח שהפך למשוש ליבן של הנשים והנערות בישראל, היה אחראי על פי הערכות ל־12% ממכירות האופנה אונליין בישראל בשנתיים האחרונות ודחק את אסוס ונקסט. "שיין" הבטיח השבוע, עשרה ימים ויותר לפני התחלת יום הרווקים הסיני שיחול ב־11 בנובמבר, עד 80% הנחה על פריטיו הזולים ממילא, ומשלוחים חינם להזמנות מעל 150 שקל. אבל הצרכניות לא התרגשו. הסיבה: שמו של שיין נקשר מספר פעמים לפעילויות והתבטאויות אנטי־ישראליות ועורר עליו כעס.
שיין הוא לא היחיד. שורה של אתרים סיניים מחקו את דגל ישראל מהמפות הדיגיטליות שלהם, בהם עלי באבא ובאידו. השבוע לקוחה מצאה בפעם השנייה בחבילת נעליים שהזמינה באסוס את הכיתוב "פרי פלסטיין", ככל הנראה יוזמה של מישהו בצוות האריזה. הסקר מראה שהישראלים עומדים להשיב לשיין ולאתרים הסיניים מלחמה. 78% ממי שקנו בהם בעבר טענו שלא יקנו בהם יותר.
תגובות הכעס משתנות בין האתרים. רק 59% מלקוחות אמזון הישראלים אמרו שעקב מכירת חולצות אנטי ישראליות באתר הם יפסיקו לקנות בו בעתיד הקרוב. קשה להעריך מה יקרה ככל שיגדל מספר האתרים שבהם יופיעו סממנים שונים של אנטי־ישראליות, ויש סיכוי שהוא ילך ויגדל. "אתרים שיקבלו תהודה מאוד גבוהה להתנהגותם יקבלו, יש להניח, תגובה של החרמה מצד הישראלים. אנשים ישקלו גם מה האלטרנטיבה. לשיין יש אלטרנטיבות רבות. מול אמזון זה מסובך יותר. מה גם שיש הבדל, כפי שציינו נשאלים, בין התנהלות אמזון עצמה לבין התנהלות מוכרים אחרים שהיא מאשרת למכור באמצעותה", אומרת ד"ר טבת ומוסיפה: "קשה להאמין שאנשים יפסיקו לקנות באתרי חו"ל לטווח ארוך, כי הפיתוי במחירים גדול".
ירון בן אלי, שהיה עד לפני שנה מנכ"ל חברת השילוח "יושופס" והיום מנכ"ל וואלה שופס, צופה ירידה של 70%־80% בקניות נובמבר באתרי חו"ל. ניר הורביץ, מנכ"ל טרמינל X, טוען שאתרי חו"ל היו אחראים מסורתית ל־50%־60% ממכירות נובמבר, והשנה יירד חלקם ל־10%־20%.
איך ייראו מבצעי נובמבר השנה? הם יהיו צנועים יותר ודינמיים יותר. "המבצעים יהיו שונים גם מכיוון שמוצרים התייקרו בגלל השינויים בשערי המטבע. הקונסולות, לדוגמה, התייקרו ב־4%־5%", אומר אמיר מודן, מנכ"ל באג, שמתכנן "מבצעים מתגלגלים, כפוף גם למה שקורה בחו"ל. נעלה מבצעים לפי הביקוש – שואבים רובוטיים, שהביקוש להם ירד דרמטית, לא; מחשבים, קונסולות, רחפנים, משחקים אלקטרוניים, טאבלטים, שהביקוש להם גבוה, כן".
נובמבר אחראי בשנים האחרונות ל־12%־20% ממכירות ענפי הצריכה השונים, ובענף החשמל הוא אחראי ל־15% מהמכירות. "הרשתות והיבואנים נתקעו השנה עם עודפים של מוצרי חשמל", אומרים לי ברשת מחסני חשמל, שם החליטו למקד את מכירות נובמבר בעודפי היבוא שנקנו כבר לפני חצי שנה ויותר עם הגנות על שער הדולר. מודן מבאג, לעומת זאת, סבור שגם ליבואנים וגם לרשתות אין סיבה להיבהל מהמלאים, כי אחרי מכירות נובמבר מגיעות מכירות סוף השנה.
מנקודת ראות הצרכן מומלץ כמו תמיד לבדוק כל מבצע בשבע עיניים, ודווקא בתחום החשמל, האלקטרוניקה והטלפוניה. לא כל הנחה של 50%, 70% או 80% היא דרמה גדולה, בגלל מחירי הבסיס שהתייקרו. למרות כל ההבטחות שביטולים סיטונאיים של תקנים יוזילו מחירים של מוצרי חשמל, אלקטרוניקה וטלפוניה, שערי המטבעות טרפו את הקלפים. "ככל שהרווחיות על המוצר קטנה יותר, ההעלאות שמושפעות משערי המטבעות גבוהות יותר", מסביר מודן. דוגמה: מאז המכירה המוקדמת של הדגמים החדשים של אייפון, שהושקו לפני כחודש, עודכנו מחיריהם לא פחות מ־14 פעמים, בהתאם לשינויים במחירי המטבע. אייפון 15 פרו 256GB, למשל, נמכר בתחילת אוקטובר ב־5,100 שקלים. השבוע מחירו היה 5,700־6,000 שקלים.
לצד ההנחות שהצטמצמו, המשלוחים התייקרו. באמזון אופציית המשלוח חינם לישראל במוצרים מעל 49 שקל ירדה כמעט לגמרי. גם השימוש בחברות השילוח שבבעלות ישראלית המספקות כתובות בארה"ב יתייקר. מבצעי ההנחות על השילוח בדילטס שאפיינו את נובמבר נעלמו. יושופס עברה למשלוח של יו.פי.אס באמצעות חברת "יואסאדרס", וכך דמי שילוח למשלוח קטן, לדוגמה, אחרי הנחת קופון של 30%, עולה 49.70 דולר, לעומת 15 דולר בדילטס. גם המוכרים באי־ביי שכן שולחים לישראל (חלק מסרבים על רקע המצב) ייקרו משלוחים. עלי אקספרס ממשיכה לספק משלוחים חינם.
אז נשלם יותר על משלוח, אבל גם נחכה יותר זמן לחבילה. מהירות השילוח מחו"ל ירדה, וכאן היתרון הטבעי של האתרים הישראליים התחזק. על פי יניב פורת מאתר וקבוצת הפייסבוק ALIBUY, זמן ההגעה של מוצרים מחו"ל עומד על כחודש בממוצע. דילטס מבטיחה זמן משלוח של 7־12 ימי עסקים, לעומת 5־10 לפני המלחמה. עלי אקספרס — חודש ויותר. כשבדקתי מוצרים שונים בעלי אקספרס השבוע, ב־8.11, קיבלתי תאריכי הגעה בין 18 בדצמבר ל־15 בינואר. ה"אתר הפולני" הפופולרי לקוסמטיקה מבטיח 20־60 יום. אגב, בגלל התארכות זמני ההגעה, אתרים בינלאומיים מעדיפים כרגע לעבוד פחות מול צרכנים בארץ, כי העיכובים גוררים אי־שביעות רצון וגם תשלומי פיצויים.

מה קונים

לעומת ההצטמצמות הכללית בהנחות, קוטר צופה שבאתרים אמריקאיים יהיו הנחות משמעותיות על חלק מהמוצרים. "כל שוק הצרכנות בארה"ב האט קצב משמעותית. אנשים רוכשים מה שהם צריכים ולאו דווקא מה שהם רוצים. נרשמו ירידות גדולות במוצרים הנתפסים כמוצרי מותרות, כמו משקפי שמש, מחשבים, טאבלטים, פלייסטיישן, מכונות גילוח, דייסונים", אומר קוטר, שצופה הנחות משמעותיות במוצרים האלה בבלאק פריידיי, וכך גם בתחום הביגוד וההנעלה. "אני צופה הנחות של 45%־50%, כי ברשתות חייבים להיפטר מהמלאים".
המכירות של ערב "בלאק פריידיי" בארה"ב כבר החלו והמחירים אטרקטיביים. ההחלטה של הצרכנים הישראליים האם לקנות תהיה תלויה במצב בארץ, ברמת הסבלנות להמתין יותר זמן להגעה, ובחישוב הכדאיות לנוכח התייקרות המשלוח.
לאתרים הישראליים מומלץ לנצל את העובדה שהקשב של הצרכנים הישראליים אליהם גבוה יותר השנה, כדי לחזק את נאמנות הלקוחות באמצעות שיפור במדיניות החזרת המוצרים. על פי הסקר שערכנו, נוחות החזרת המוצרים המקובלת בחו"ל נחשבת גבוהה פי יותר משניים בהשוואה לזו של אתרים ישראליים. זו הזדמנות גם לעסקים קטנים לעלות על המפה ולהישאר בה. אם צרכן רוצה להחליף מוצר, למה לא לשלוח שליח לביתו שייקח את המוצר ויביא לו את המוצר החלופי? "שיפור משמעותי של יכולות החזרת המוצרים ישפר משמעותית את התחרותיות של האתרים הישראליים", אומרת ד"ר טבת.
ומהם הלהיטים של המכירות הגדולות השנה? ובכן, גם הם מושפעים מרוח התקופה. פורת אומר שתהיה פופולריות למוצרים כמו ציוד שטח, פנסים, מכונות קפה לשטח, כספות ביתיות (לרוכשי אקדחים), מחשבים ניידים (לילדים שבבית ולעובדים מהבית) ולמרבה הצער גם מגיני מזרן לילדים שחזרו להרטיב. ירון בן אלי מזהה ביקושים להרבה "מוצרי מלחמה": תאורות חירום, סוללות ניידות לסלולר, לפטופים, טלפונים סלולריים זולים. "גם למחשבים הזולים יש ביקוש רב", מציין מודן.
באופנה חוגגים מוצרים המתאימים לשהות בבית – טרנינגים, סריגים קלים, סווטשירטים, מעילים נעימים. אופנת אירועים וערב – אאוט.