האם אנחנו רואים התחלה של חזרת הביקושים לדירות? בצל האנטישמיות הגוברת והאלימות הממוקדת נגד יהודים ברחבי העולם בעקבות מלחמת "חרבות ברזל", גורמים בענף הדיור כבר נערכים לכך שייתכן שמאות אלפי יהודים יבחרו לעלות לישראל וכבר מקבלים פניות מיהודים בעולם המתעניינים ברכישת דירות חדשות, בעיקר עם ממ"ד.
על פי דוח שפירסמה הממשלה עם ההסתדרות הציוניות העולמית והסוכנות היהודית, מתחילת המלחמה נרשם זינוק של 1,180% בתקריות אנטישמיות בעולם, וזה מתחיל להשפיע על ההתעניינות המחודשת בעלייה לישראל. מארק זאבי, מנכ"ל ובעלי חברת השיווק הדיגיטלי במבי (Bmby), זיהה עם תחילת המלחמה את הפוטנציאל: "הקהילות היהודיות בחו"ל וקהילות של תומכי ישראל רוצים לסייע בתקופה הזאת למדינה. התמיכה והעידוד בענף הבנייה הישראלי, שידוע כקטר של המשק, היא הדרך הנכונה לעשות זאת, משום שבכל רכישת דירה הרוכש מספק פרנסה לכ־1,000 משפחות בישראל בענף הבנייה ובתעשיות הנלוות. התגברות האנטישמיות בעולם, קרוב לוודאי תגביר את הביקושים לדירות בארץ, אם על ידי רוכשים שמתכוונים לעשות עלייה ואם על ידי רוכשים המעוניינים שתהיה להם בישראל דירת מקלט". זאבי יזם יריד דירות וירטואלי שצפוי להיפתח בשבוע הבא, שבמסגרתו ניתן יהיה לראות את הדירות בתלת־ממד. "ביריד שאנחנו עורכים צפויים לקחת חלק תושבי חוץ בארה"ב, קנדה, בריטניה, צרפת, דרום אמריקה, דרום אפריקה ואוסטרליה, וכבר אישרו לנו את השתתפותן חברות מובילות בענף", הוא מציין.
1 צפייה בגלריה
yk13671289
yk13671289
(צילום: עמית שעל)
"ממש השבוע חתמנו על עסקה לרכישת שתי דירות בפרויקט של חברת אאורה שנמצא לפני בנייה בדרך הטייסים בדרום־מזרח תל־אביב", מספר נורי כץ, איש עסקים ישראלי המתגורר במדינת אנטיגואה שבאיים הקאריביים. "לא ראיתי את המקום, קניתי את הדירות מרחוק. אנחנו משקיעים הרבה בישראל בגלל האהבה של הארץ ובגלל שאנחנו מאמינים במדינה ואנחנו חושבים שדווקא עכשיו זה הזמן להשקיע, אגב לא רק בנדל"ן - גם בטכנולוגיה, גם בתחום הזה השקענו".
כץ, שגדל ביישוב עומר שליד באר־שבע, עזב את הארץ בילדותו עם משפחתו. "הייתי אלוף הנגב בשחייה ושחיתי הרבה בקיבוץ בארי. מאוד קשה לי לראות מה קרה שם", הוא אומר. "אנחנו תורמים גם בימי שגרה אבל אני חושב שצריך לא רק לתרום אלא גם להשקיע בלבנות את הארץ, במיוחד עכשיו. אני מאמין בכלכלה של הארץ. קנינו את הדירות בתל־אביב להשקעה, אבל מי יודע, כמו כל ישראלי תמיד יש את החלום לחזור, למרות שיש לנו פה חיים ועסקים. הכל יכול לקרות, ביום אחד הכל יכול להשתנות".

להיערך ליום שאחרי

לדברי אלכס מריאש, מנכ"ל הכשרת היישוב התחדשות עירונית, "ברור כבר כעת שהגירה של אלפי יהודים תהווה חלק ממנועי הצמיחה של הענף והמדינה בתקופה שלאחר המלחמה. ישראל חייבת להתחיל כבר בשלב זה להיערך ליום שאחרי, שכן הגעתם של מאות אלפי עולים חדשים תוביל לתוספת ביקושים לדירות על אלה שכבר קיימים בשוק, ועלינו להיות ערוכים לקליטתם ולביקוש המוגבר. המלחמה הזאת גם מחדדת ביתר שאת את החשיבות של התחדשות עירונית ואת הצורך בחיזוק והקמת מבנים עמידים ובעלי ממ"ד בכל דירה".
גם מריאש מצביע על התעניינות הולכת וגוברת של משפחות ישראליות שירדו מהארץ, שחושבות על דיור עתידי לבני משפחתן כחלק מבחינת האפשרות לעלייה חזרה ארצה, וכן על פניות המגיעות מיהודים המתגוררים מעבר לים. "ניתן לשער שהחלטות כאלה לא יתקבלו בימי מלחמה, אבל ההתייעצות של היום תיושם ביום שאחריה", הוא אומר.
"מאז פרוץ המלחמה אנחנו מזהים התעניינות הולכת וגוברת של יהודים ושל ישראלים שירדו מהארץ ברכישת נדל"ן בישראל", מחזק את הדברים יהורם בר שי, מנכ"ל חברת משגב שיווק מתחמי מגורים. "למרות הטילים ולמרות הטבח שהיה בעוטף, יהודים מבינים שישראל היא המקלט הבטוח ליהודים. גם התחזקות הדולר והיורו, שגרמו לעלייה של עד כ־20% בכוח הקנייה של תושבי חוץ, והירידה במחירי הדירות מאז ינואר הביאה יזמים להציע תנאי מימון והטבות שונות ומגוונות לרוכשים והפכה את העסקאות לאטרקטיביות".

להביע סולידריות

בר שי מוסיף כי "קיימת עוד סיבה לא פחות חשובה לעלייה בהתעניינות, והיא הרצון להביע סולידריות עם ישראל. מאז ומעולם רכישת דירה או קרקע בישראל נחשבה אקט ציוני, ובעקבות המלחמה התחזק הסנטימנט הזה. תושבי חוץ יהודים וישראלים לשעבר מבינים שנפתח להם חלון הזדמנויות לרכוש נדל"ן במחירים של לפני מגפת הקורונה, כאשר האנטישמיות הגואה מהווה בהחלט תמריץ להפוך את המחשבה למעשה. בניגוד לעבר, אנו רואים יותר התעניינות לרכישה למגורים על ידי משפחות של יהודים ששוקלות ברצינות עלייה ושל ישראלים שרוצים לחזור לארץ - ולא להשקעות".
כך למשל, "קיבלנו השבוע טלפון מישראלית שהתעניינה עבור אחותה שחיה בלוס־אנג'לס בדירה בפרויקט שאנחנו משווקים עבור חברת אשטרום בשכונת קריית יובל בירושלים. משיחות שאנו מנהלים עולה כי העלייה באנטישמיות ברחבי ארה"ב ואף באירופה מערערת את תחושת הביטחון אצל יהודים וישראלים כאחד, שחוששים לעתידם. לישראלים לשעבר ההחלטה לקנות דירה בארץ קלה יותר, משום שיש להם כאן עדיין שורשים ומשפחה, והתגברות האנטישמיות מלחיצה אותם יותר. לאור ההתעניינות הרבה, המלצנו לחברות הנדל"ן שאנו משווקים עבורן פרויקטים להפנות תקציבי פרסום ושיווק ליהודים ולישראלים בחו"ל, ואנחנו די מופתעים מרמת ההתעניינות הגוברת".
דבורה סממה, זכיינית רי/מקס כחול לבן בנתניה, מספקת דוגמה לעסקה שבוצעה בשבוע שעבר למגורים על ידי תושבת ארה"ב. מדובר בדירת 3 חדרים חדשה עם ממ"ד שנמכרה תמורת 1.89 מיליון שקל. נתניה ידועה בתור עיר שמעדיפים תושבי חוץ רבים, שנוהגים לרכוש בשכונות החדשות המשקיפות לים דירות יוקרה להשקעה, אולם במקרה הזה הדירה מיועדת למגורים עתידיים.
"בחודש האחרון קיבלנו לא מעט טלפונים מחו"ל מתושבי חוץ שמחפשים דירות בארץ. לרוכשת היה חשוב בשבוע הראשון למלחמה לסגור את העסקה. בימים אלה אנחנו במו"מ מתקדם עם רוכש מצרפת שאפילו לא מתווכח על המחיר", היא אומרת.