ראש קרב בראש קרב, בדיוק חסר תקדים, הרחק בחלל, מאות קילומטרים מישראל: מערכת הביטחון רשמה בלילה שבין חמישי לשישי הישג היסטורי, כאשר לוחמי מערך ההגנה האווירית יירטו את אחד הטילים הכבדים והגדולים שאי פעם שוגרו לעבר ישראל.
הטיל ששוגר מתימן על ידי החות'ים נאמני טהרן הוא ממשפחת שיהאב 3 האיראני, וכלל ראש קרב שנשא מאות קילוגרמים של חומר נפץ. בגובה של עשרות קילומטרים מהקרקע, בתוך החלל, הטיל יורט לראשונה על ידי חץ 3 מתוצרת התעשייה האווירית.
חץ 3 הפך למבצעי רק בשנים האחרונות, ולפני כחודשיים בלבד נמכר לגרמניה שמתמודדת עם האיום הרוסי ממזרח. הפגיעה הייתה "ברזל בברזל", בדומה לירוט הקודם בתחילת המלחמה עם חץ 2.
חץ 3 אמון על ההגנה בשכבה העליונה של טילים בליסטיים ארוכי טווח וגדולים במיוחד, קונבנציונליים ולא קונבנציונליים, שבמהלך מעופם יוצאים לחלל. מתחת לחץ 3 יש את חץ 2, קלע דוד ופטריוט, כיפת ברזל ולוחמה אלקטרונית.
בצה"ל ובתעשיות הביטחוניות מביטים על היירוט המוצלח גם כניסוי כלים לבאות, שסיקרן מאוד את טהרן לא פחות מאשר את ירושלים ואת הפנטגון: שיהאב 3 הוא חלק מתרחיש הייחוס המרכזי עימו תתמודד ישראל אם תפרוץ לחימה גם בזירה הצפונית וממזרח, בעיקר מאיראן, עיראק וסוריה.
מטחים מרוכזים ומשולבים לעבר אתרים אסטרטגיים של מדינת ישראל יהוו את המבחן הגדול לכל מערך ההגנה האווירית, ובדגש על חץ 3. במצב שכזה עשוי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן להפעיל את הפקודה המיוחדת לסיוע צבאי מורחב בהגנה האווירית של כוחותיו המזוינים על ישראל, בדומה למהלך שהופעל בפעם האחרונה במלחמת המפרץ ב־1990 מול הסקאדים מעיראק.
"המסר מהיירוט הוא שישראל יודעת לתת מענה הגנתי במספר זירות במקביל, ולא רק מעזה", אמר בסוף השבוע גורם בכיר, "אבל במלחמה רב־זירתית זה לא יספיק ויידרש גם מענה התקפי נגד מקורות השיגורים לפני הפעלתם".
בתעשייה האווירית, שמהנדסיה פיתחו את חץ 3, מלווים את צה"ל מקרוב בחודש האחרון. כל קווי הייצור של החברה עברו לעבודה בשלוש משמרות, סביב השעון, לטובת אספקה מהירה של אמצעי לחימה לצבא. מנכ"ל התעשייה האווירית, בועז לוי, אמר: "היירוט של חץ 3 בחלל הוא הישג אדיר".