סימנים ראשונים של אופטימיות: הקונים חזרו בסוף השבוע אל הקניונים ומרכזי הקניות. "הקניון מפוצץ כמעט כמו בשישי רגיל ויש תורים מול דוכני הקפה", אמרה בשישי מוכרת באחת מרשתות האופנה בקניון עזריאלי בת"א. ואכן, ביום שישי האחרון אפשר היה לראות בו תנועה ערה. גם אזעקה שנשמעה בצהריים, ונפילת רסיסים לא מאוד רחוק משם, לא גרמה למבקרי הקניון לוותר על הבילוי.
פחות משבוע רגיל
1 צפייה בגלריה
yk13671069
yk13671069
(חניון ביג בת"א בשישי. "יצאו להתאוורר")
חי גאליס מנכ"ל קבוצת מרכזי ביג מאשר את תחושת ההתאוששות: "מבדיקה של הימים שלישי עד חמישי השבוע, מול שלישי עד חמישי בשבוע שעבר, רואים יותר מ־20% עלייה בפדיונות. זה עדיין 30% פחות משבוע רגיל בימים מקבילים בשנה קודמת, אבל זה אומר שהמינוסים מתחילים להצטמצם ואנשים חוזרים ולקנות".
ואכן, מבדיקה של 2,060 חנויות שערכה חברת ריס (RIS) נראה שיש עלייה של 15.6% בפדיונות, בהשוואה לחודש שבין 31 באוקטובר עד 2 בנובמבר. בקניונים האזוריים הפדיון עלה ב־22.57% מ־42 שקל למ"ר ל־51 שקל למ"ר, ובפאואר סנטרים הפדיון עלה ב־14.16% מ־29 שקל למ"ר ל־33 שקל למ"ר. אלה עדיין לא בהכרח מכירות טובות עבור מרכזי הקניות, שמסתכמות בחודש רגיל ב־60-85 שקל למ"ר, אבל זו בהחלט מגמה חיובית אחרי הירידה במכירות באוקטובר בכלל הקניונים ומרכזי הקניות שהגיעה ל־30%־40%. נתוני הפדיונות חשובים משום שהתנועה הערה עלולה להטעות. הרבה הם אנשים שיצאו להתאוורר בחוץ, אך לא בהכרח לקנות. "יותר אנשים יוצאים החוצה, אבל החשק שלהם לקנות אופנה נמוך. אין מצב רוח, אבל אין לי ספק שזה נמצא בדרך לשינוי. זה לא פחות חשוב מלנצח את חמאס", אומר גאליס.
לדברי גאליס "נובמבר זה חודש חזק אבל השאלה היא מה יקרה במלחמה. פחות ישראלים טסים לחו"ל, וגם מספר גדול מאוד של ישראלים חזרו לארץ, אז מאוד יכול להיות שהשבועות הבאים יהיו מוצלחים ונפצה על השבועות האחרונים. מה שבטוח: אין סיבה להיות שמח. ליבנו עם החיילים, ועם החטופים, שבלי שובם שום דבר לא יחזור להיות אותו דבר". גם דן פילץ מבעלי דיזנגוף סנטר מזהה מגמת התאוששות. "בשישי היו פה 30 אלף מבקרים. זה לא שישי חזק, אבל אלה בהחלט נתונים של יום שישי רגיל, שזה לא רגיל מאז המלחמה".