תקציב 2024 לא יהיה בשום מקרה אפילו דומה לזה שאושר בכנסת רק לפני פחות מחצי שנה. התקציב לשנת 2024 יהיה עצום בהיקפו לעומת זה שתוכנן, ההוצאות יגדלו עד מאוד, הגירעון המתוכנן יזנק.
השאלה הגדולה היא אם הממשלה הזאת, בהרכבה הנוכחי, עם שר אוצר שבכירי משרדו מתנגדים למהלכיו, אכן תשכיל לבטל בתקציב הבא שלל הוצאות מיותרות, למחוק את ההסכמים הקואליציוניים ההזויים שנחתמו בחודש מאי השנה, ולהתאים את כספי משלמי המסים פלוס הלוואות הענק שתיטול הממשלה, למצב החדש של "אחרי המלחמה".
אחרי מה שקרה בסוף השבוע העניין הזה בהחלט מוטל בספק. כותרות בחלק מכלי התקשורת קבעו: "סמוטריץ' העביר את כספי ההסכמים הקואליציוניים לטובת הוצאות המלחמה". זה הזכיר לי הלצה מוכרת. בתום תחרות ריצה בין שתי המעצמות, שבה ניצחו האמריקאים ולמקום השני הגיעו הרצים הרוסים, פירסמה התקשורת הסובייטית: "רוסיה סיימה שנייה, ארה"ב לפני אחרונה".
במקום להעביר את כל 2.5 מיליארד שקל - הכספים שטרם חולקו השנה (מתוך כ־7 מיליארד) למטרות המלחמה, הועברו רק 70% מהם. שאר הכסף, שיועד למגזר החרדי, בעיקר להעלאת שכר המורים, לא הועברו לשום מימון מלחמתי. הכותרת הנכונה הייתה צריכה להיות לכן: "מיליארד שקלים מההסכמים הקואליציוניים יועברו, למרות ההבטחות, ליעדם המקורי - ולא למלחמה".

בלי שטיקים וטריקים

בתקציב החדש ידרשו בכירי משרד האוצר שהשר בצלאל סמוטריץ' יחדל להתחכם, ויאשר את הצעתם ל"תקציב לימי מלחמה". בלי שטיקים וטריקים והקצבות למטרות שאין דבר בינן לבין המלחמה. יש לתעדף חד וחלק רק את מה שחשוב - ביטחון, משטרה, חינוך, בריאות ורווחה. נגמר עידן התרגילים וההתחנפות לשותפים הקואליציוניים.
מה שצריך לעשות בתקציב החדש פשוט מאוד, אף כי דורש אומץ פוליטי: סגירת 10 משרדי ממשלה מיותרים, ביטול מוחלט של 7 מיליארד השקלים שנותרו לחלוקה ב־2024 במסגרת ההסכמים הקואליציוניים, והגדלה מאסיבית של התקציבים הדרושים בימים אלה לאזרחים - מענקים לעסקים, למפונים ואולי גם לכלל האזרחים מהשכבות החלשות, בסגנון דומה לימי משבר הקורונה.
ובינתיים, לפחות המתווה שאושר נותן מענה משמעותי יותר לעסקים בגין הנזק העקיף שנגרם להם. המתווה כולל מענק המשכיות עסקית לעסקים בכל רחבי הארץ, כאשר עסקים ביישובי הספר זכאים להחזר מלא על הנזק כקבוע בחוק, וכן שורת הקלות במתווה החל"ת.