מתפרסם בשיתוף מפעל הפיס
הימים הקשים שעוברים על כולנו מובילים להירתמות יוצאת דופן מצד גורמים רבים במשק - החל מאנשים פרטיים, דרך חברות ועסקים ועד קרנות פילנתרופיות רבות. עם זאת, בהיעדר גוף אחד מנהל, נוצר כאוס אשר הוביל לחוסרים, כפילויות ובזבוז משאבים.
5 צפייה בגלריה
yk13672617
yk13672617
(חמ"ל המרס"ל - מרכז סיוע לאומי לאזרח, במאמץ הלאומי | צילומים: ירון שרון)
כדי לייצר סדר ויעילות, הוקמה "ישראל מתגייסת", פלטפורמה לאומית דיגיטלית לסיוע בזמן מלחמה ולחיבור בין הצרכים העולים מהשטח ומתועדפים על ידי המרכז לסיוע לאומי לאזרח (מרס"ל) של פיקוד העורף לבין המשאבים והתרומות מהמגזר העסקי והפילנתרופי. הצרכים המופיעים בפלטפורמה מתעדכנים מדי יום ובהתאם לבקשות המגיעות למרכז הסיוע הלאומי של פיקוד העורף מהרשויות המקומיות ומעמותות שונות.
עינת זינגר דן, ראש דסק עסקים ותרומות במרכז לסיוע לאומי לאזרח, מספרת כי "המערכת כוללת שני צדדים - מצד אחד מועצות אזוריות, רשויות מקומיות, חמ"לים ועמותות, אשר מוזמנים להעלות את הצרכים שלהם, ומצד שני עסקים, קרנות פילנתרופיות ותורמים פרטיים יכולים לשתף את הרצונות שלהם לעזור. התפקיד שלנו בדסק עסקים ותרומות הוא לרכז את כל הצרכים והפניות לתרומה, לדעת לאן לחבר בין הגורמים ולמי להפנות את התרומות, לוודא שהתרומה הולכת למקום הנכון ושהיא מכפיל כוח לתוכניות ולתקציבים של הממשלה, ולא מחליפה את התקציבים של המערכות הממשלתיות".
5 צפייה בגלריה
yk13673543
yk13673543
ענבל טולקציר | צילום: באדיבות דוברות מש״מ
"ישראל מתגייסת" פותחה בתמיכת חברת Cisco, והיא תוצר של שיתוף פעולה בין פיקוד העורף, הפורום הכלכלי חברתי, רשת התורמים JFN, פורום הקרנות בישראל, IATI - האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות, Deloitte Israel , מפעל הפיס, מרכז השלטון המקומי ומרכז השלטון האזורי ומנהיגות אזרחית - ארגון הגג של העמותות והמועצה הישראלית להתנדבות.
הזירה של "ישראל מתגייסת" בנויה מחמישה ראשי דסק שמתכללים את כלל המשק: יכולות צה"ליות, משרדי ממשלה, מחוזות, ארגוני מתנדבים וחברה אזרחית, עסקים ותרומות, ופועלים בה 23 משרדי ממשלה, כ־650 אלף מתנדבים, כ־600 אלף עסקים, חברות הייטק ותעשיות מתקדמות, כ־90 קרנות פילנתרופיות פרטיות ופדרציות, כ־450 תורמים פרטיים מהעולם, 259 רשויות מקומיות ו־54 מועצות אזוריות.
5 צפייה בגלריה
yk13672624
yk13672624
אל"מ (מיל') רמי בר לב | צילום: ירון שרון
ענבל טולקציר ממרכז השלטון המקומי אומרת כי "הרשויות המקומיות נאלצות לתת מענים לאתגרים שהן לא הכינו את עצמן אליהם ולא הכירו". למשל, טולקציר מספרת כי "בגל הראשון של הלחימה ראינו צורך לתת מענה למשפחות שיושבות שבעה הרחק מביתן. ראשי הרשויות המקומיות וצוותיהם הם אלה שמכירים את הצרכים ויודעים לנהל את האירוע בהסתמך על החיבור שלהם לשטח. בנוסף לכל, צריך לדעת איך להתגייס מעכשיו לעכשיו ולמצוא את הפתרונות הכי מקיפים ועמוקים, כאן ועכשיו באופן מיידי".
מיד בשבוע הראשון של הלחימה, מול אתגרים חסרי תקדים, טולקציר מספרת כי "מפעל הפיס, הפועל תחת דירקטוריון של הרשויות המקומיות, הקצה 32 מיליון שקלים למילוי צרכים מיידים שעלו מהשטח. הכספים האלו נתנו מענה לצרכים מיידים כמו ארוחות חמות ועוד".
5 צפייה בגלריה
yk13672640
yk13672640
עינת זינגר דן | צילום: ירון שרון
כבר ביום שבת, 7 באוקטובר, הבינו גורמים רשמיים ואזרחיים גם יחד כי מדובר באירוע חסר תקדים בהיקפו בישראל, אשר ידרוש פתרונות מיידים, מקיפים וארוכי טווח. עוד במהלך אותו יום הוקם חמ"ל מיוחד של מרס"ל, מרכז סיוע לאומי לאזרח, הפועל תחת פיקוד העורף ומאגד את הארגונים במגזר השני והשלישי לתכלול ואיחוד מאמצי הסיוע לאזרחים.
החמ"ל החל לפעול במגוון עצום של היבטים ולקשר בין משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות והמשפחות שפונו מבתיהן.
5 צפייה בגלריה
yk13672652
yk13672652
ענווה צרפתי
אל"ם במיל' רמי בר־לב, מפקד מרס"ל, מספר כי "אחרי שהחמ"ל של מרס"ל הוקם עוד באותו יום שבת, התחלנו לגייס אט־אט את האנשים". בתוך החמ"ל פועלים חמישה דסקים אשר בעזרתם החמ"ל ממפה צרכים ומספק מענים לפי הצורך לכל אירוע.
"לא מדובר במלחמה רגילה", אומרת זינגר דן. "כבר במהלך הלחימה עצמה הבנו שמדובר בסוגיה מורכבת מכל ההיבטים. כל מי שפונה ביום הראשון והשני, פונה חסר כל. בלי מטען, עם טלפון שבור, בלי כרטיסי אשראי או רישיון נהיגה. היינו צריכים לטפל בדברים האלו ולייצר פתרון משמעותי ורחב". בעקבות זאת, זינגר דן מספרת, לדוגמה, כי החמ"ל כינס נציגים בכירים ממשרד התחבורה, משרד הפנים ואיגוד הבנקים, כדי להבין כיצד אפשר לספק מענה מקצה לקצה בתוך 24 שעות עבור אותם תושבים.
"מדובר על אוכלוסייה של עקורים שהגיעו וכל עולמם חרב, ולכן הבנו שצריך לייצר מענה שונה לחלוטין מכל מלחמה או מבצע קודם, להחזיר להם את העצמאות וללוות אותם במקומות אליהם הגיעו".
ענווה צרפתי, עובדת סוציאלית במקצועה שהצטרפה לדסק משרדי ממשלה של המרס"ל, מקשרת בין הפניות והצרכים של המפונים והתושבים בחזית לבין משרדי הממשלה. "אני מתקשרת למשל למשרד האנרגיה כדי להתריע על בעיה של ביוב או בעיה של מחסור בדלק, והמשרדים ישר מניעים את הגלגלים ומוצאים לכך פתרון".
בעלה של צרפתי גויס למילואים עוד ביום שבת, 7 באוקטובר. "בהתחלה הייתי בבית, והבנתי שאני אשתגע אם אשאר שם. הגעתי לחמ"ל ואמרתי 'אני לרשותכם, תגידו לי מה לעשות'. במקום מה שעשיתי ביומיים־שלושה הראשונים - לשבת בבית ולדאוג מול החדשות, עכשיו אני נמצאת בעשייה וחוזרת הביתה עם תחושה שהיום שלי מלא".
לסיכום, בר־לב אומר כי "עם ישראל זקוק בימים אלו למרס"ל בצורה שלא הייתה כדוגמתה. אני קם כל בוקר כמו חץ שנורה מקשת ומגיע לחמ"ל לטפל במשימות שהן לטובת עם ישראל. בסוף כולנו כאן משרתים את עם ישראל. לא מדובר בסיסמה בלבד - אני מאמין שרק יחד ננצח".
לפלטפורמה של ישראל מתגייסת: https://ilrises.org /