שנת 2023 עומדת להסתיים, והיא לא מבשרת טובות באשר לצפוי לנו בשנת 2024 בכל הקשור לחוסנם הכלכלי של בעלי עסקים, חברות, עובדים, ספקים ואנשים פרטיים בישראל. עוד בטרם מלחמת 7 באוקטובר, הנתונים הכלכליים בתחום חדלות הפירעון היו מדאיגים.
בחודשים יוני עד אוגוסט 2023 חלה עלייה חדה של כ־84% במספר הבקשות של חברות שפנו לבתי המשפט השנה, בבקשה למנות להן בעל תפקיד באופן מיידי לאחר שנקלעו לחובות. בחינת הנתונים לעניין בקשות יחידים (אנשים פרטיים - ל.ד) שמבקשים להיכנס בשערי הליכי חדלות הפירעון בין החודשים יולי - אוגוסט 2023 לעומת חודשים מקבילים בשנת 2022, הצביעה על עלייה בשיעור 12.9% במספר הבקשות לפתיחת הליכים. חדלות פירעון היא מצב כלכלי שבו אדם פרטי (או חברה) חייב כספים שאותם הוא לא יכול לשלם בזמן; מצב בו סכום החובות של החייב גבוה משווי נכסיו (רכוש וכספים). במצב כזה, אותו חייב יכול לבקש שייפתחו הליכי חדלות פירעון נגדו, במטרה שבתוך מספר שנים אותו חייב יקבל צו הפטר הפוטר אותו מחובותיו ומאפשר לו לפתוח דף חדש.
נכון לשנת 2023 יש באגף הממונה על חדלות פירעון למעלה מכ־60 אלף תיקים פעילים של חייבים חדלי פירעון, וכ־10 אלף תיקים פעילים של חברות שנכנסו להליך חדלות פירעון. בשנת 2022 למשל, הסכום הכולל שנתבקש במסגרת תביעות חוב שהגישו נושים נגד חייבים פרטיים עמד על כ־46 מיליארד שקל וכ־17 מיליארד שקל הגישו באותה שנה גם נושים של חברות בקשיים. נתונים המסבירים כמה מיליארדים של חובות לא משולמים, לטענת הנושים השונים של חייבים וחברות בקשיים.
בדיני נזיקין קיים מונח הנקרא עקרון "הגולגולת הדקה". במילים פשוטות זה אומר, שלעיתים הנזק שייגרם לנפגע יהיה גדול מהצפוי מאחר והוא הגיע לאירוע חלש מלכתחילה. במקרה כזה, נקבע, מוטל על מי שגרם לנזק אחריות לכלל הנזקים, גם לכאלו שלא היו צפויים לאור "הגולגולת הדקה" של הנפגע, שנובעת מחולשה קודמת שלו.
המלחמה מצאה בעלי עסקים ואנשים פרטיים שהיו נתונים בחולשה כלכלית ניכרת עוד לפניה. אם תרצו, גולגולת דקה כלכלית. יש לקוות שתוכנית הפיצוי למגזר העסקי התחשבה במצב בעלי העסקים והיחידים. יש להניח שלפחות לחלק מהם הסיוע הזה לא יפתור את בעייתם, ובחודשים הבאים הם יהיו אלו שיעמדו מאחורי אותם מספרים יבשים שמצביעים על הרעה בתחום עולם חדלות הפירעון.
בדיני נזיקין קיים מונח הנקרא עקרון "הגולגולת הדקה". במילים פשוטות זה אומר שלעיתים הנזק שייגרם לנפגע יהיה גדול מהצפוי, מאחר והוא הגיע לאירוע חלש מלכתחילה