בשבועיים שאחרי אותה שבת מחרידה של 7 באוקטובר הצטברו במדור עשרות פניות, סביב אותם נושאים, אך בגרסאות מעט שונות. בחרנו להתייחס לדוגמאות מייצגות.
הפנייה של עידית צור: "בחודש הבא בעלי אמור לעבור ניתוח לכריתת הערמונית, שהתור אליו נקבע כבר בחודש יולי. אבל עכשיו, כשאנחנו שומעים שחלק מחדרי הניתוח וממחלקות האשפוז לא ממוגנים, אנחנו מתלבטים. מצד אחד, הערמונית מעיקה והוא רק סופר את הימים עד הניתוח. מצד שני, האם שווה לו להסתכן?"
על מה התרגזנו? על משרד הבריאות, שגם הוא, כמו כל משרדי הממשלה, לא לגמרי השכיל להתמודד עם המגה־אירוע שפקד אותנו, ועדיין לא הוציא הנחיות מסודרות למטופלים. למשל: אילו ניתוחים ניתן לדחות? האם אפשר לעבור ניתוחים רק בבתי חולים באזורים שמחוץ לטווח הטילים? ועוד.
המלצתנו: הכינו רשימת שאלות לרופא התחום: האם הניתוח דחוף? מהו אורך האשפוז הצפוי? מה קורה אם נשמעת אזעקה במהלך הניתוח, או בזמן ההתאוששות? מהתשובות שלו תתבהר לכם התמונה, מה שיספק לכם את הכלים לקבל את ההחלטה.
הפנייה של דנה אלמוג פרץ: "בשנה האחרונה איבחנו שחליתי בסרטן ואני נאלצת לעבור טיפולים כימיים וביולוגיים בתדירות של פעם בשבועיים. ממה ששמעתי מהאחיות, המכון האונקולוגי שבו אני מטופלת, אשר שייך למרכז רפואי גדול במרכז הארץ – אינו ממוגן. בשני צידי המכון יש אמנם ממ"דים, אבל כשאני זרוקה על הכורסה, עם עירוי ביד, ממוטטת מעייפות ומהרגשה רעה, איך בדיוק אוכל להתפנות לממ"ד? לרוץ עם עמוד העירוי כשאני בשיא החולשה שלי?"
על מה התרגזנו: טוב יעשו כל הצוותים בארץ שמטפלים בחולים אונקולוגיים, בחולי כליות שמחוברים לדיאליזה ועוד, אם לכל הפחות יתלו שלט מעל תחנת האחות שמסביר מה לעשות בזמן חירום. וחסד גדול יותר תעשה כל אחות, אם בשנייה שהיא מחברת את החולה לעירוי היא גם תקפיד להרגיע אותו שבזמן התרעות, הצוות ידאג לחולים ויפנה אותם ביעילות ובמהירות לאזור מוגן.
המלצתנו: תבקשו מהאחיות לקרב את הכורסאות שעליהן אתם יושבים במהלך הטיפול קרוב ככל הניתן לממ"ד, וכך תרוויחו שקט וביטחון.
הפנייה של שלמה כץ: "בגלל פחד להידבק בקורונה ושבדיוק תתפוס אותי אזעקה, אני חושש ללכת לרופא המשפחה. מה לעשות?"
המלצתנו: כל קופות החולים מספקות אמצעי קשר מגוונים לרופאי המשפחה: פנייה דרך האתר, שיחת טלפון ועוד.

מנעו מכם תרופות חדשות? הרופא שאליו הופניתם אינו זמין? אף אחד לא אומר לכם מה הזכויות שלכם? אריאלה איילון, כתבת הבריאות שלנו, תנסה לעזור גם לכם. שלחו פרטים מלאים לאימייל: Ariela-a@yedioth.co.il או התקשרו: 6082515־03