בשבועות הראשונים למלחמה הקונים נטשו את הקניונים. משב"א נמסר אתמול שבשבוע ה-5 למלחמה ההוצאות של הציבור הגיעו ל-7.142 מיליארד שקל והיו נמוכות ב-21.2% מהיקף ההוצאות בשבוע ממוצע במהלך שנת 2023. כדי להחזיר את הקונים לקניונים החליטו בעזריאלי ובמליסרון על צעד חריג: חלוקת כסף לציבור.
קבוצת עזריאלי, בהשקעה של כ־4 מיליון שקל מציעה לציבור 150 שקל בשלושה שוברי מתנה של 50 שקל כל אחד למימוש בחנויות שונות בקניוני הקבוצה, עד לגמר המלאי. בעזריאלי מדווחים שכבר נרשמת היענות גדולה ובקרוב מאוד צפויים הקופונים להיגמר. את שלושת השוברים, ניתן לממש ללא התניית קנייה ומורידים אותם באמצעות אפליקציית עזריאלי.
3 צפייה בגלריה
yk13674898
yk13674898
(ביג | צילום: נחום סגל)
קניון מול הים הוותיק סובל גם הוא, כמו שאר המסחר באילת, מירידה במכירות מאז שהעיר התמלאה במפונים ולא תיירים. קבוצת עזריאלי שמפעילה את הקניון תחלק גיפטקארדים בשווי 500 שקל למשפחות שפונו לעיר, לפי רשימות שהכינה מחלקת הרווחה של עיריית אילת.
קדמה לעזריאלי קבוצת מליסרון (קניוני עופר) שמעניקה שובר בסך 50 שקל לקונים שתקף עד יום חמישי 16 בנובמבר (ניתן להוריד שובר עבור כל אחת מהרשתות שמשתתפות במבצע). בניגוד לעזריאלי, הזכאות לקופון ניתנת רק למי שרוכש ב־100 שקל ומעלה באותה חנות או רשת. הרשתות המשתתפות במבצע: מגה ספורט, גולברי, לי קופר, ניין ווסט, צומת ספרים, נעמן, ורדינון, קרייזי ליין, טופ טן ועוד. השובר תקף בכל קניוני עופר, למעט רמת אביב.
3 צפייה בגלריה
yk13674405
yk13674405
עזריאלי | צילום: אוראל כהן
לצד התקווה שהשוברים יגבירו את התנועה בקניונים, מליסרון ועזריאלי ייהנו מיתרון נוסף: לצורך מימוש הקופון הצרכן נדרש להוריד את האפליקציה של קניוני עופר ועזריאלי, בתקווה שההורדה תוביל אותו לשימוש גם בהמשך.
קבוצת ביג לא חילקה שוברים, אבל כדי למשוך משפחות למתחמיה, פתחה בחינם את שערי בבילון - מתחם משחקים לילדים - בסוף השבוע האחרון.
3 צפייה בגלריה
yk13674388
yk13674388
קניוני עופר | צילום: אסף לוי
מנכ"לית קניוני ג'י, קרן כליפה, אמרה כי "מתחילת המלחמה הפננו את ההטבות לשוכרים ולא לצרכנים, והפחתנו את שכר הדירה".
אמצעי נוסף ויעיל להגברת התנועה שנקטו מליסרון ועזריאלי: רתימת אהדת הקהל לחקלאי העוטף באמצעות מתן מקום בין כותלי הקניונים לירידי חקלאים מהעוטף בסופי השבוע, שהביאו להיענות גדולה של הציבור ולתקווה בקניונים שמי שהגיע לתמוך בחקלאים גם יסתובב בקניון ואולי ירכוש דברים נוספים.
בשבועות הקרובים, בכוונת שתי הקבוצות להקצות בכל רחבי הארץ שטחי מסחר עבור מגוון עסקים מתחומים שונים מהעוטף, בהם: מזון ואפייה, אופנה, מוצרי ילדים, עיצוב הבית ועוד.
עזריאלי הודיעה כי תרחיב את הקצאת שטחי המסחר בקניונים ברחבי הארץ בשיתוף ארגון הג'וינט לטובת עסקים קטנים מהעוטף והצפון שפעילותם נפגעה ותתרום מענקים גמישים עבור עסקים קטנים.
כזכור, לפני נתוני חברת ריס – מערכות מידע קמעונאיות, הירידה של קניות בקניונים בשבועות המלחמה הראשונים הגיעה ל־40% בממוצע ואף יותר - בגלל האבל הלאומי בעקבות הטבח של 7 באוקטובר. ענף האופנה הכולל משקפי שמש, הנעלה וביגוד אופנתי, כמעט שותק לחלוטין.

היה חלש מאוד

עומר אוגולניק, מנכ"ל קניוני עופר, אמר כי "קופוני הכסף נועדו לעודד את החזרה, כל תקופה נצא עם משהו שיביאו עוד קהל לקניונים. אנחנו רואים התאוששות הדרגתית בתנועה. בשבועיים הראשונים אחרי 7 באוקטובר היה חלש מאוד, המדינה הייתה באבל מוחלט. מאז שחלפו 30 יום לטבח מרגישים יותר תנועה, יותר כניסות והלימה בין כמות המבקרים לקניות. קודם מי שהגיע שוטט או ישב בבית קפה".
בנוסף לדברי אוגולניק, "כל עם ישראל נמצא בארץ, אין נוסעים לחו"ל ואין לנו תחרות מקניות של ישראלים בחו"ל. לאט־לאט הציבור חוזר לסוג של שגרת מלחמה. תורמת גם העובדה שהאזרחים רוצים לקנות תוצרת הארץ, וגם שהחורף מגיע ומסייע להתעוררות בקניות".