יעל (39) ובן זוגה יוני (36) מקיבוץ שמיר בגליל העליון הם הבעלים של בית המלאכה הגלילי בשם "קסם צמחים" לייצור של סבונים ומוצרים טבעיים בעבודת יד. בשל המצב, הם החליטו לעזוב את ביתם לאילת. עם כל הקושי הרגשי והלוגיסטי, הם מנסים להמשיך ולתפעל את העסק כאשר יוני נמצא על הקו בין אילת לצפון ("יש לנו מרחב מוגן בעסק וכל היום שומעים תותחים ברקע").
הקיבוץ לא פונה בהוראה רשמית של המדינה, אבל 80% מהתושבים עזבו וגם יעל ויוני עם שני ילדים קטנים, תינוק בן חודשיים וילדה בת שש.
1 צפייה בגלריה
yk13676396
yk13676396
(צילום: שני הלוי)
"קסם צמחים" הוא בית מלאכה גלילי לייצור של סבונים ומוצרים טבעיים בעבודת יד. העסק החל את דרכו בטיול של בני הזוג לאוסטרליה הרחוקה. "אוסטרליה פתחה בפנינו עולם קסום של ריחות ומוצרים טבעיים שהשתלבו יחד עם אורח חיים אקולוגי וידידותי לסביבה שאנו כה מעריכים. זיהינו את הצורך והביקוש של הקהל למוצרים אלו והתחלנו למכור בירידים מקומיים. השם 'קסם צמחים' נולד מהשם האוסטרלי של העסק שפתחנו שם, Herbal Magic. לאחר שנתיים מדהימות הגעגועים לבית ולמשפחה גדלו והחלטנו לחזור לגליל העליון, לקיבוץ שלנו. כיום אנו יצרנים של סבונים טבעיים מוצקים. החומרים שאנו משתמשים הם האיכותיים ביותר ואפשר לחוש זאת כבר בשימוש הראשון. בנוסף אנו יבואנים של מגוון רחב של מוצרים אקולוגיים מעץ, במבוק וחֵמר".
לדברי יעל, המצב בתחילת המלחמה היה קשה מכיוון שהעסק מבוסס על מכירה לחנויות באזור וכולן נסגרו. "אנחנו מסתמכים בעיקר על האונליין ועל מעט חנויות מרוחקות. במסגרת אירועי שופינג IL של גוגל אנחנו מציעים 20% הנחה על כל האתר, וזה עזר מאוד להזמנות, ובנוסף אנשים שחיפשו לתמוך בעסקים בצפון הזמינו מאיתנו אריזות שי לעובדים, וזה גם מאוד סייע לעת עתה".
מה הלאה? יוני: "במידה ותהיה עוד הסלמה בצפון אני לא אוכל להגיע למפעל ויהיה מאוד קשה לתפעל גם את האונליין".

תקציר מנהלים

ותק: 7 שנים
מספר מועסקים: 4 עובדים, כרגע רק 2
פיצוי? יש ירידה של 50% בהכנסה באוקטובר. עדיין לא הגשנו בקשה